Cristi Tabără - TVR în „biserica“ lui Plahotniuc

Apelul Platformei Dreptate și Adevăr din Republica Moldova adresat societății civile din România semnalează numeroase minciuni difuzate de Tabără în emisiunile sale.

Brindusa Armanca 05.09.2017

De același autor

 

O scrisoare neobișnuită a fost primită recent din Republica Moldova de Uniunea Scriitorilor, GDS, Fundația Academia Civică, Asociația Zia­riștilor Independenți AZIR/AEJ ș.a. Andrei Năs­tase, președintele Platformei Demnitate și Adevăr din Chi­șinău, semnalează cu amă­ră­ciune cum un jurnalist TVR a devenit propagandistul oli­gar­hului Plahotniuc. Iată ce spu­ne scrisoarea: „Faptul că C. Ta­bără participă fără scru­pule la jocurile murdare și in­compatibile cu statutul de jur­nalist al celor de la Publika TV, una dintre televiziunile oli­garhului Vladimir Plahotniuc (care a mo­no­polizat piața audiovizuală din Republica Mol­do­va), este deja bine cunoscut la Chișinău. Dar prestațiile sale din ultimele luni depășesc orice limite și încalcă extrem de grav Codul deontologic al jurnalistului și legislația în vi­goare. Una dintre ultimele isprăvi ale lui C. Ta­bără s-a consumat în emisiunea Fabrica din 27 iulie 2017, difuzată la Publika TV. Prin trucaj de imagini, prin citarea unor clone me­diatice, cum este www.jurnalul.md, creat pen­tru a genera confuzie și a deruta cititorii site-ului, opoziția proeuropeană și ant­io­li­gar­hică este linșată, iar cetățenii sunt manipulați și induși în eroare. Infracțiunea mediatică constă în faptul că C. Tabără a făcut comentarii acide des­pre Maia Sandu și partidul de opoziție pe care îl conduce, bazându-se pe un fals de ima­gine evident“.

 

Cum a sărit Cristian Tabără, din postura de „vedetă“ a TVR, ca prezentator al emi­siunii Exclusiv în România (ul­tima ediție postată pe site-ul televiziunii publice datează din iunie 2017), în luntrea politică de la Pu­blika TV, o afacere suspectă a lui Sorin Ovidiu Vân­tu cu Plahotniuc, are explicații jenante. Pri­ma este că la TVR numai proștii respectă legea care le interzice jurnaliștilor, indiferent de contract, să lucreze concomitent la altă te­le­viziune. Conducerea TVR se face că nu ve­de. Cealaltă explicație e și mai penibilă: în toam­na lui 2016, „părințelul“ Tabără (amintim că omul are studii teologice) i-a ridicat osa­nale lui Plahotniuc într-o emisiune dedicată la Publika TV: „În 51 de minute, Tabără a fost um­bra lui Plahotniuc, pe care l-a «zugrăvit» admirativ în nuanțe pozitiv-eroice în toate momentele zilei: la cafea («ce privilegiu să primesc cafeaua direct din mâna lui Pla­hot­niuc»), la sală, la masă, în limuzină, înainte de birou, la birou, după birou, sub toate for­mele a fost umanizat «oligarhul» de peste Prut“, consemnează paginademedia.ro, adău­gând câteva secvențe de râsu’-plânsu’: „Sun­teți surprinzător de proaspăt. Câte ore dor­miți?“ sau „E clar că aveți un temperament foarte activ. Aș putea spune chiar hiperactiv. De unde l-ați moștenit?“. Răsplata pentru gre­țoa­sele lingușeli a fost, presupunem, poziția grasă la televiziunea oligarhului, cu misiunea aferentă de a manipula în continuare publicul și de a face praf opoziția. De altfel, Partidul Acț­iune și Solidaritate al Maiei Sandu a anun­țat că nu va participa la aceste emisiuni și examinează posibilitatea de a-l acționa în ju­decată pe Tabără și televiziunea deservită.

 

Apelul Platformei Dreptate și Adevăr adresat societății civile din România semnalează nu­me­roase minciuni difuzate de Tabără în emi­siunile sale, cum ar fi pancarte trucate cu me­saje opuse celor reale, calomnierea liderului opoziției, împroșcarea celor care îi critică pe Plahotniuc și pe Renato Usatîi pentru politica pro-Putin și le cere jurnaliștilor români să mo­nitorizeze această situație inadmisibilă, care le compromite breasla. Deși dezinformarea opi­niei publice contravine Constituţiei, le­gis­laţiei şi intereselor naţionale ale Republicii Mol­dova, într-o țară vulnerabilă, capturată de interesele oligarhice, e dificil de sancționat o televiziune acoperită de sfânta libertate de exprimare, biblia democrației și bătaia de joc a oligarhiei, autoritarismelor și iliberalismului. Și uite așa s-a schimbat la față Tabără, prie­te­nosul ghid al emisiunii turistice de pe TVR 1, într-un Gâdea onctuos la Publika TV, pro­po­văduind minciuni, servind pentru arginți per­sonaje hulpave care împing Moldova la mar­gi­nea Europei și stau în calea democratizării ță­rii. Opțiunea sa nu e tocmai neașteptată, da­că vedem cum se descrie uzând de cuvintele Sf. Apostol Pavel, „Nu fac binele pe care îl vreau, ci răul pe care nu îl vreau“. Pentru bi­nele public, solicităm conducerii TVR să res­pecte legea și să întrerupă orice contract cu Cristian Tabără, așa cum prevede art. 11 din Legea 41/1994 a TVR și SRR, precum și alte re­glementări interioare ale SRTV.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

CELE MAI CITITE

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2019 Revista 22