De același autor
Mircea Munteanu Nicolae, director de cabinet al prefectului de Mureş, a postat pe Facebook propoziţia făcută celebră de nazişti „Arbeit Macht Frei“, pentru care a fost sancţionat de Consiliul Naţional de Combatere a Discriminării.
Aflaţi printre „prieteni“, aşa cum sună convenţia reţelei Facebook, participanţii la socializare se pot simţi liberi de constrângere, se pot prezenta sub propriul nume, cu familie, odrasle, căţei şi pisici sau sub nume ticluite, identităţi ascunse care le dau şi mai mult ghes să se manifeste, să îşi etaleze ideile, concepţiile de viaţă sau pur şi simplu să reacţioneze la un stimul. Facebook cunoaşte o miraculoasă expansiune, peste aşteptările creatorului ei, atingând în România peste 5,8 milioane de utilizatori în prezent, conform Facebrands.ro, adică 27% din populaţie, din care tinerii sunt cei mai activi, ei ocupând peste 60% din totalul de utilizatori. În echilibru, adică fifty-fifty, se află procentul de femei şi bărbaţi care se regăsesc pe Facebook.
Sunt ani de când pe glob se pune problema unor reglementări sau autoreglementări etice pentru reţelele de socializare ca FB, MySpace, Twitter sau, mai recent, YouTube, toate acestea schimbând fundamental paradigma relaţiilor interpersonale şi chiar sensul conceptului de „privacy“, al ideii de intimitate aşa cum apare el în codurile etice clasice, ca să nu mai vorbim despre resorturile diferite ale valorilor „prieteniei“, într-o versiune globalizată, virtuală şi obeză ca număr. Una dintre problemele pe care teoreticienii şi-o pun este natura publică sau privată a reţelei. Mai mult, se discută tot mai mult despre influenţa psiho-socială şi politică a serviciilor acestor reţele: „Este cazul ca intimitatea, identitatea, comunitatea şi prietenia pe reţelele de socializare să devină subiecte de dezbatere etică, fiindcă ele au impact asupra discursului civic, asupra libertăţii şi democraţiei în sfera publică, cu extensie asupra implicaţiilor politice ale Internetului“, se sublinia în articolul din Stanford Enciclopedia of Philosophy. Urban Dictionary dă câteva exemple de încălcare a deontologiei pe FB, cum ar fi postarea de fotografii inadecvate, comentarii licenţioase, monopolizarea unui „wall“ al altuia, dar şi stimularea unor controverse neprincipiale pe subiecte religioase, sexiste, rasiste sau politic extremiste.
„Unde să tragem linia?“, se întreabă Sharlyn Lauby într-un studiu postat pe mashable.com. Ea aminteşte de scepticii ideii de etică, în sensul vechi, atunci când vine vorba despre FB, Twitter sau YouTube, dar notează că, paradoxal, fiind atât de accesibile, reţelele de socializare sunt mai expuse criticii şi evaluărilor deschise decât orice altă formă de relaţionare. Unde tragem linia? La regulile care guvernează Facebook sau alte reţele. Ele trebuie citite. Cine le încalcă, poate fi moderat.
Recent, în România s-a tranşat în instanţă o dispută de felul „până unde mergem cu libertatea pe FB“. Mircea Munteanu Nicolae, director de cabinet al prefectului de Mureş, a postat pe FB propoziţia făcută celebră de nazişti „Arbeit Macht Frei“, pentru care a fost sancţionat de Consiliul Naţional de Combatere a Discriminării, care a considerat că „fapta constituie o propagandă naţionalistă care aduce atingere demnităţii umane şi creează o atmosferă degradantă, umilitoare şi ofensatoare îndreptată împotriva grupului de protestatari“.
Contestaţia lui Munteanu în instanţă avea ca argument faptul că pagina sa de Facebook este un spaţiu privat, deci nu are de ce să fie amendat. Curtea de Apel Târgu-Mureş i-a respins contestaţia: „Reţeaua de socializare Facebook nu poate echivala, sub aspectul controlului mesajelor difuzate, cu o căsuţă poştală electronică. Profilul său personal pe Facebook, chiar dacă este accesibil doar prietenilor, adică unui grup restrâns de persoane, tot public este, oricare dintre «prieteni» putând distribui informaţiile postate de titularul paginii, aspecte pe care reclamantul le cunoştea“, a motivat instanţa de contencios căreia i se adresase. De altfel, simpla citire a instrucţiunilor de folosire a reţelei ar trebui să stăvilească o prea mare descătuşare: „A-ţi face publice informaţiile înseamnă exact ce pare a însemna: acestea vor fi vizibile pentru oricine, inclusiv pentru persoane care nu se află pe Facebook“, afli la primul contact, înainte de a-ţi decide ID-ul. Puţină prudenţă şi un plus de etică face bine şi în lumea virtuală. //