Păcatele presei românești. Inventar 2013 (II)

Brindusa Armanca 14.01.2014

De același autor

Publicul canalelor de știri a pierdut reflexele de apărare împotriva manipulării, nu dă doi bani pe informație şi este ușor de transformat în masă de manevră politică.

Orice analiză a derapajelor media în 2013 se confruntă cu un paradox greu de explicat: au­diențele și tirajele cele mai mari, precum și vân­zările de publicitate majore se înre­gis­trea­ză la companiile media care cal­că în picioare principiile jur­nalismului, care ignoră nor­mele etice sau, în cel mai fe­ricit caz, călăresc bidiviul jur­nalismului emoțional, al sen­zaționalismului și info­tain­men­tului. Cazul „fericit“ este al Pro TV, lider pe întreg pu­bli­cul național în prime time, cu 8,7 rating şi 18,2% cotă de pia­ţă, urmat de Antena 1 cu 5,6 rating şi 11,7% cotă de piaţă, conform datelor Kantar Media. Publicul captiv al Antenelor, devenit în bună parte și electorat USL, și-a manifestat în continuare fidelitatea urmărind în număr ma­re talk-show-urile detestabile ale Antenei 3. Astfel, pe primele 10 locuri din 20 la categoria talk-show pe mediul urban stau neabătut emi­s­iunile Antenei 3, prima în topul tele­vi­ziu­nilor de știri cu 6,8% cotă de piață, în­re­gistrând audiențe duble față România TV cu 3,4% share, mai exact cât România TV, Rea­litatea TV și B1 TV la un loc. „În medie, peste 3 milioane de telespectatori din mediul urban cu vârsta de peste 18 ani au vizionat cel pu­țin un minut programele difuzate de Antena 3, pe parcursul anului trecut“, întărește Kan­tar Media. Ce ne spune asta despre publicul canalelor de știri? Că a pierdut reflexele de apă­rare împotriva manipulării, că nu dă doi bani pe informație, că este ușor de transformat în masă de manevră politică.

Presa tipărită, unde ideea de profit a devenit un vis, cu pier­deri de titluri serioase ca Pro Sport, Chip sau Foto-Video, înregistrează cele mai mari tiraje la tabloidele Click și Libertatea, cu aproximativ 100.000 de exemplare pe edi­ție. Adică acolo unde funcționează bârfoteca, pozele cu vedete dezbrăcate, culisele mur­da­re, intimități vânate de paparazzi. Reașezarea televiziunilor a scos din joc nu doar OTV, prin diligența CNA, ci și Money TV și destule te­le­viziuni locale ucise de criză, dar și de ma­na­gementul prost, inadecvat unor instituții me­dia, practicat de proprietari. După mai multe răsturnări de situație determinate de instanțe, România TV pierde marca RTV, iar Realitatea TV trece din nou în portofoliul lui Vântu, ca și cum n-ar fi plecat niciodată. Vândută de gru­pul ProSieben Sat, SBS Broadcasting Media, de­ținătoarea licenței pentru Prima TV, a ajuns iar la Cristian Burci, care a cumpărat și Ade­vărul Holding de la Dinu Patriciu. Kiss FM, Ma­gic FM, One FM şi Rock FM au fost preluate de Antenna Group din Grecia. Scoaterea la mezat a Pro TV după plecarea lui Adrian Sâr­bu neliniștește piața, spune Iulian Comănescu, îngrijorat de calitatea viitoare a televiziunii ro­mânești. Poziționările canalelor TV se vor ve­dea foarte curând, dacă nu se văd deja: în funcție de partide și de capacitatea lor de a le finanța. USL nu se va sfii să facă shopping de conștiințe, scoase ieftin la vânzare pe la noi. De altfel, acesta este și semnalul dat de Victoria Nuland, reprezentanta Depar­ta­men­tului de Stat în vizită la București în ianuarie 2014, care a stat de vorbă doar cu jurnaliști onorabili. Audiența și influența acestora în so­cietatea românească actuală sunt însă scă­zute.

 

Opinia lui Cătălin Tolontan de pe blog este optimistă, atunci când crede că publicul s-a săturat de jurnalismul fetid și de cei care mal­formează o meserie cândva respectată: „În România, dacă oamenilor le e lehamite de ce­va, cred că, în primul rând, e vorba de per­vertirea jurnalismului. Care se vede nu numai la ziare, ci mai degrabă pe televiziuni. De par­tizanatul pixelilor, fără precedent în cei 24 de ani de democrație. De agresivitatea ideo­logică și de discursul unilateral de pe micul ecran, de aia mi se pare că s-au săturat ro­mânii!... Din instituții care strângeau oamenii laolaltă în fața unei cutii magice, televiziunile au ajuns, prin voința patronilor, anexe de partid. Sunt și ziare poziționate astfel, dar am senzația că posturile TV au fondat norma neag­ră a profesiei. Desigur că există și canale neaservite, dar pare că vocea și realizările lor nu ajung la public“.

Audiențele și vânzarea de publicitate, adică sângele din afacerea de media, arată con­tra­riul, și anume că publicul se complace, în pro­cente mari, în pervertirea jurnalismului: cei mai mulți bani din cele nici 280 milioane de euro de pe piața de publicitate susțin exact tabloidizarea, precum și bolile profesionale și etice ale jurnalismului. Mediile publice, aflate sub călcâiul politic al Puterii, au contribuit și ele la discreditarea meseriei. Claudiu Săftoiu a făcut de râs TVR cu Pufulica și cu ma­na­gemetul amatoristic, nu înainte de a face 600 de concedieri pe criterii suspecte, si­lin­du-i pe stăpâni să trântească Raportul anual pentru a-l îndepărta. Așa a poposit Stelian Tă­nase, omul PNL, la finele lui 2013. La radioul public stă bine înfipt Ovidiu Miculescu, omul PSD, dovedit turnător și incompatibil, dar de neclintit, ca și alții din Consiliul de Ad­mi­nis­trație, suspecți de incompatibilitate. În fine, la Agerpres a fost înșurubat Alex Giboi, niciodată jurnalist, direct de la biroul de presă al PSD. Banii publici pompați în mediile publice sunt pe mâini bune... //

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22