De același autor
Anul 2018 începe în Germania cu aplicarea temutei legi NetzDG, care amenință marile platforme și agregatorii de știri online cu amenzi de 50 de milioane de euro dacă nu moderează discursul propagator de ură și nu șterg conținuturile „ilegale“ în 24 de ore. Pentru Facebook, Twitter, Youtube, Instagram, Snapchat etc. legea germană aduce obligații în plus față de măsurile deja impuse de propriile standarde și detectoare de știri false. Companiile trebuie să angajeze și să instruiască personal de limbă germană pentru radierea conținuturilor controversate, precum și juriști pentru contactul cu justiția germană. Facebook a angajat deja peste 1.200 de moderatori pentru suprimarea știrilor semnalate ca nelegale și deține centre de radiere la Berlin și Essen. Mai mult, aceeași lege obligă platformele să publice listele conținuturilor șterse, rapoarte care vor ocupa multe pagini, din moment ce Facebook a radiat într-o singură lună peste 15.000 de știri notificate de Netzwerkdurchsetzungsgesetz - NetzDG. Arhitectul acestei legi, ministrul Justiției din Cabinetul Merkel, Heiko Maas, parează criticile de încălcare a libertății de exprimare aduse de instituțiile europene, de ONU, de organizațiile media, arătând că limbajul urii, insultele și incitarea la discriminare ori la crimă încalcă, în fapt, libertatea de opinie. Nici pozițiile politice nu sunt unanim favorabile legii, votată de majoritate în iunie 2017. Konstantin von Notz, parlamentar ecologist, citat de The Guardian, și-a exprimat îngrijorarea că partidele extremiste ca AfD se vor folosi de rigorile legii pentru a se victimiza, dacă mesajele lor ofensatoare vor fi șterse. Iar autovictimizarea aduce, din păcate, voturi.
Franța preconizează o lege asemănătoare până la sfârșitul anului. Cel puțin aceasta este dorința președintelui Macron, pentru a proteja societatea de manipualre și de strategiile mediatice care adâncesc discordia socială și stimulează suspiciunea, conflictul, frica. Președintele „care nu doarme niciodată“, cum l-a ironizat Le Monde, a explicat cum ar trebui să arate o astfel de lege. În primul rând, consiliul audiovizual francez ar primi puteri sporite pentru a modera și sancționa fie autori, fie distribuitori ai știrilor contrafăcute și pentru a cere transparență sporită atât platformelor, cât și plătitorilor de publicitate. În Franța, 6 din 10 persoane consideră mediile clasice surse credibile pentru domeniile politice și electorale, cum arată un studiu Kantar Media efectuat pe opt mii de subiecți.
În România, aplicarea unei legi similare este o iluzie. Legea Audiovizualului prevede măsuri de detectare și de sancționare a derapajelor etice, printre care și manipularea, minciuna, campaniile negative etc. difuzate la televiziune sau la radio, însă politizarea Consiliului Național al Audiovizualului face inutilizabile instrumentele legale. Protecția pe care o au Antena 3 sau RTV, niciodată sancționate ca exemplare de manual pentru propagandă și manipulare tabloidă, ilustrează ineficiența CNA. Și mass-media din România se confruntă cu campaniile distructive de fake news venite pe canale rusești, dar adevărata problemă este proliferarea jurnaliștilor falși și a falșilor lideri de opinie. Atât timp cât comunitatea profesională nu reușește să elimine singură, prin autoreglementare, acești dinți cariați, nicio lege referitoare la presă nu ajută.
Societățile evoluate tehnologic își bat capul cu detectoare de fake news, perfecționate în ultima vreme atât pe continentul american, cât și în Europa sau Asia. Doi cercetători, Ethan Porter și Thomas Wood, au experimentat pe trei mii de subiecți cât de credibile sunt rectificările unor știri false. Concluziile lor sunt relativ pesimiste: adesea, povestea adevărată naște mai multă suspiciune decât povestea falsă. Încrederea zdruncinată a publicului în presă se recâștigă greu. Ancheta Senatului SUA a scos la lumină un adevăr înfricoșător: 126 de milioane de americani au recepționat pe Facebook știrile propagate de agențiile rusești în ampla campanie de dezinformare țintind alegerile prezidențiale. În februarie, responsabilii Facebook se vor întâlni cu partenerii din operațiunea fact-checking pentru a vedea rezultatele. Până atunci, Mark Zuckerberg a decis deja schimbarea algoritmilor în favoarea conținuturilor vehiculate de „prieteni“, diminuând astfel riscul știrilor contrafăcute de mass-media. Presa online va trebui să plătească dacă va dori să fie difuzată prioritar în fluxul de știri, ceea ce sugerează că, dincolo de declarațiile lui Zuckerberg despre „o lume mai bună“ și despre „umanizarea“ rețelelor, se ascunde o nouă sursă de monetizare. Deocamdată, anunțul a adus companiei pierderi de peste 3 milioane de dolari prin scăderea acțiunilor la bursă.