Ipocrizia manipulării TVR, după 22 de ani

Adelina Radulescu 19.06.2012

De același autor

La 22 de ani de la mineriada din 13-15 iunie, când Televiziunea publică a fost un instrument-cheie al manipulării (amintiți-vă de penibilul apel la salvarea sediului din Pangratti de hoardele de „golani“), în loc să comemorăm, am asistat cuminți la „salvarea“ TVR de la faliment, prin demiterea conducerii.

Nu am văzut deloc comentându-se câteva lucruri grave. Debarcarea conducerii TVR ar fi fost firească dacă s-ar fi numit un Con­siliu de Administrație nou, în care sunt reprezentate toate for­țele politice - parlamentul, după algoritm, guvernul, Președinția, la care se ada­ugă reprezentanții sala­ria­ților. Așa spune legea! Ei bine, USL a numit un in­terimar care va fi stăpân absolut peste banii și edi­torialul TVR până la 12 de­cembrie. Astfel, la te­le­vi­zi­unea plătită din taxa radio-tv și de la bu­getul de stat, singurii care vor decide chel­tuirea banilor (vorbim totuși de o datorie de maximum 100 de milioane de euro și de un buget de 150 de milioane de euro) vor fi cei de la USL, iar celelalte autorități ale statului nu vor avea habar de decizii sau documente.

Nu este decent să deplângi doar un con­tract de 9 milioane de euro, al transmiterii meciurilor de la Euro 2012, în condițiile în care sunt străvezii interesele lui Dan Voiculescu pentru același contract, și să nu pomenești de originea celorlalte 90 de milioane de euro datorie. Știe cineva câte servicii sunt externalizate la această ins­tituție și cine sunt beneficiarii lor? Există vreo îngrijorare din partea USL pentru con­tractarea întregului spațiu publicitar, până de curând, de la Televiziunea și Radioul public de către oamenii lui Vântu și ai lui Voiculescu? Iar aici vorbim de zeci de milioane de euro. Încrengătura de po­liticieni de la USL și așa-numiții jurnaliști, de lideri sindicali care prestează servicii plătite cu milioane de euro de către pos­turile publice de radio și de televiziune ar trebui nu să se voteze în CA sau să fie cer­cetate o dată la zece ani de Curtea de Conturi, ci să fie analizate de ANI.

 

Ați auzit vreodată vor­bin­du-se public nu doar de sa­lariile lui Lupea și Mircea Marian, ci de zecile de mi­lioane de euro care sunt înghițite de angajații din Te­leviziunea și Radioul pu­blic? Nu am văzut nicio în­grijorare că în România lui 2010 sau 2011 un salariat al acestor ins­tituții avea decontate 85% din cheltuielile de vacanță, separat de transport, oriunde s-ar fi dus pe glob. Și nici nu a tresărit ni­meni în România bântuită de criză că un angajat în aceste două instituții, până la modificarea de anul trecut a legii, avea concediu plătit de îngrijire a copilului nu doi, ci trei ani. Iar orice salariat care apa­re pe post (căci asta e meseria lui) are un spor variind între 10 și 30%. Dacă este weekend, orice om de la Radioul sau Te­leviziunea publică este plătit dublu pentru ziua de muncă, însă dacă sunt sărbători legale, este plătit de trei ori.

Marea problemă, și de aici vine enervarea care te duce cu gândul la mineriadă, este că tot USL va fi unicul gestionar până du­pă alegeri al politicii editoriale. În absența CA, care veghează la respectarea echi­li­bru­lui, orice derapaj nu mai poate fi sanc­ționat decât… printr-o amendă de la CNA, contestabilă și aceea în instanță.

Dacă USL se gândea la redresarea fi­nan­țelor TVR, logic ar fi fost să numească un economist care să curețe ce se mai poate. L-a ales însă pe Radu Călin Cristea, zia­rist.

Până la alegeri, el singur decide dacă e ca la Europa Liberă sau ca la Antena 3.

Iritarea USL vine din faptul că, pe banii populației, la TVR au încăput și emisiuni cu vederi diferite de ale PSD și PNL. Asta nu este politizare – este misiune publică!

De când este la guvernare USL, singura emisiune de dezbateri politice mediată de un ziarist de stânga și unul de dreapta, Foc încrucișat, la TVR Info, a fost cen­zurată. A rămas doar ziarista de stânga. De R.C. Cristea depinde dacă desființează canalul de știri al TVR, așa cum îi cere USL. Tot de el depinde dacă îl pune șef la știri pe purtătorul de cuvânt al lui Adrian Năstase, de pe vremea când era premier, Claudiu Lucaci, cum i-a cerut Cristian Nițulescu, unul dintre șefii cenzurii din acea perioadă, acum mare campion al „de­politizării TVR“.

În 22 de ani, am învățat că de la posturile publice de televiziune și de radio nu pu­tem accepta să plătim decât pentru suma tuturor opiniilor din societate, din spectrul politic, cultural etc., nicidecum sofismele și manipulările vremelnicilor gu­vernanți. Politicianul care nu înțelege asta e ca și cum minte când ne spune că a fost în Piața Universității în ‘90.

Adelina Rădulescu este membru în CA din SRR şi ziarist.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2020 Revista 22