De același autor
Meritul lui Aurelian Crăiuţu este asemenea meritului unui giuvaergiu care şlefuieşte o nestemată uitată. Istoria moderaţiei ca virtute politică devine o frescă a cărei profunzime analitică este egalată doar de acribia interpretării şi adâncimea recuperării istorice.
Titlul omonim al cărţii semnate de Aurelian Crăiuţu pentru Princeton University Press în 2012 se inspiră de la o butadă a conservatorului Edmund Burke: „Virtutea moderaţiei aparţine doar spiritelor superioare. Ea necesită un curaj profund şi plin de chibzuinţă de a fi temperat când vocile mulţimii au judecăţi potrivnice ţie“. Cea mai recentă lucrare a profesorului de la Indiana University trădează însă pentru cititorul avizat o obsesie veche, după Elogiul moderaţiei, publicată în 2006. În cuvinte puţine, ideea esenţială revine la a susţine că virtutea politică supremă este moderaţia, şi nu dreptatea, echitatea sau integritatea morală.
În contextul beligerant actual, susţinerea lui Aurelian Crăiuţu pare paradoxală, dacă nu suspectă de maladia ruperii de realitate. Dar publicul acestei cărţi nu este spectatorul abulic al televizorului, ci lectorul interesat de istoria ideilor. De aceea, interogaţia iniţială a cărţii – cum se instituţionalizează moderaţia în politică? – se desface în patru naraţiuni ce urmăresc transpunerea acestei virtuţi din etica individuală în cadru instituţional, afinităţile moderaţiei politice în gândirea franceză din 1748-1830, moderaţia ca mediere sau conciliere („trimming“) şi, ultima, eclectismul şi multiplele faţete ale moderaţiei (p. 3).
Structurată în două părţi principale, simetria de organizare a cărţii alocă primele trei capitole „arhipelagului pierdut“ al moderaţiei din gândirea antică până în secolul XVII, noţiunii de „guvernare moderată“, aparţinând lui Montesquieu şi monarhiştilor francezi. Următoarele trei capitole tratează aşa-numitul grup Coppet, format din Jacques Necker, d-na de Staël şi Benjamin Constant. Mai aplicat, autorul oferă o arheologie conceptuală şi contextualizată a teoriei politice franceze din perioada 1748-1830, centrată pe moderaţie.
Capitolul introductiv recuperează filonul moderaţiei ca valoare cardinală în antichitate, transformarea unei virtuţi individuale opuse „extremismului“ barbarilor într-o fundaţie a polisului, prin „guvernarea mixtă“ a Politicii lui Aristotel. Stagiritului îi revine meritul de a muta discuţia despre virtute, înţeleasă drept cale de mijloc între exces şi insuficienţă, în planul polisului „mixt“, definit ca formă hibridă între aristocraţie şi democraţie, cu o înfloritoare clasă de mijloc. Această linie de gândire a fost preluată apoi de Polibius, Plutarh şi Cicero şi s-a răsfrânt parţial în teologia creştină a lui Toma de Aquino. Modernitatea timpurie, în special prin Seyssel şi Étienne Pasquier, a anunţat cu două secole înainte teoria lui Montesquieu, spiritul moderat prin excelenţă.
Stilul uneori sibilinic al clasicului francez îi prilejuieşte lui Aurelian Crăiuţu o ipoteză de interpretare ce proiectează moderaţia politică ca fiind acel „lanţ“ enigmatic pe care Montesquieu îl menţionează în prefaţa Spiritului legilor, când îşi invită cititorul să înţeleagă că „multe dintre adevărurile de aici se vor înfăţişa doar când se va vedea lanţul ce le uneşte pe unele cu altele“. Ulterior, cheia hermeneutică este însoţită de argumente conceptuale, contextualizare istorică şi investigarea filiaţiilor de idei. Montesquieu este cel care consfinţeşte distincţia între regimuri moderate şi nemoderate, tot el afirmă că legiuitorul trebuie să întruchipeze „spiritul moderaţiei“, schimbând perspectiva de la întrebarea aristotelică „Cine guvernează?“ la interogaţia modernă „Cum se exercită puterea?“. În acelaşi capitol, Crăiuţu previne asupra unei confuzii curente privind „separaţia“ puterilor, arătând că o lectură judicioasă a teoriei lui Montesquieu relevă mai degrabă „echilibrul“ lor. Mai explicit, concluzia susţine că Spiritul legilor învederează „balanţa unor puteri care se controlează reciproc şi se menţin în echilibru spre a acţiona împreună pentru binele comun“ (p. 52).
Într-o perioadă când Catehismul revoluţionar din 1793-1794 clasa „moderaţia“ drept o „crimă împotriva umanităţii“, iacobinii, stânga radicală şi conservatorii nu găseau nicio justificare pentru arta compromisului. Ţinta lor comună, facţiunea „monarhiştilor“, ilustrează tragedia edificării unei linii de mijloc în toiul radicalismelor. Capitolul trei, deşi tratează „monarhiştii“, precum Pierre Malouet, J.J. Mounier şi alţii, este mai uşor de asimilat unei fresce privind disputele politice ce au animat redactarea Declaraţiei drepturilor omului şi cetăţeanului. Aici, Aurelian Crăiuţu oferă o panoramă pasionantă a grupurilor implicate în scrierea documentului ce a marcat întreaga istorie a regimurilor democratice. Influenţa partidei monarhiste a fost minimalizată de posteritate, însă primele trei articole din Declaraţie îi aparţin lui Mounier, acelaşi care echivala moderaţia cu mărinimia, cumpătul, discernământul şi realismul.
Nu numai monarhiştii au fost uitaţi, ci şi grupul Coppet, care a aflat preţul moderaţiei în tumultul revoluţionar al sfârşitului de secol XVIII, fie prin marginalizare, pentru Jacques Necker şi Benjamin Constant, fie prin exil, pentru celebra d-nă de Staël. Dintre aceştia, doar în J. Necker se regăsesc deopotrivă agenda moderată a constituţionalismului şi natura rezervată a politicianului trimmer, pentru care compromisul şi concesiile sunt legitime, dacă se conformează unor principii. Altfel, fără premisa edificatoare a autorului – Necker ocupă „un loc special în istoria moderaţiei politice“ – ar fi imposibil de înţeles un politician, fost ministru al lui Ludovic al XVI-lea, care a expus, mereu în contra curentului, erorile propriului rege, apoi ale Adunării Constituante, Convenţiei, Directoratului, inclusiv ale lui Bonaparte. Reflecţiile sale asupra l’ancien régime, constituţiilor succesive din 1791, 1795, 1799 îl descoperă ca un fin critic al idealurilor rousseauiste şi un autor de seamă din specia liberalismului clasic. Spre deosebire de apetitul monist al lui Rousseau şi voinţa sa „generală“, Necker avansează ideea unei „suveranităţi complexe“, a cărei instituţionalizare reclamă mai degrabă cooperarea şi „întrepătrunderea“ („entrelacement“) puterilor decât simpla separare (pp. 150-152).
Doamna de Staël nu şi-a lăsat contemporanii indiferenţi, mărturie şi spiritele despre fiica lui Necker, consemnate de Aurelian Crăiuţu, inclusiv aforismul de salon că d-na de Staël ar fi una dintre cele trei mari puteri europene independente, alături de Rusia şi Anglia. Dar nu viaţa privată tumultuoasă o recomandă pentru un capitol în istoria moderaţiei politice, ci activitatea şi scriitura politică, influentul său salon din Rue du Bac, rolul său în fondarea Cercului Constituţional împreună cu Benjamin Constant, reflecţiile sale despre fanatism şi un intruvabil centru politic. Deşi tatăl său s-a distanţat de republicanismul elitist al fiicei, ambii se regăsesc în consecvenţa cu care au apărat ideea regimului moderat, libertăţile individuale, politice şi civile. Asemeni tatălui său, d-na de Staël a înţeles să prevină arbitrariul politic prin apelul la moderaţie şi domnia legii, la o „dictatură a instituţiilor“, şi nu a samavolniciei (p. 172).
Ultimul portret din galeria moderaţiei politice readusă la lumină de Aurelian Crăiuţu îi aparţine lui Benjamin Constant, cel care îi datorează d-nei de Staël distincţia dintre libertatea modernă ca opusă libertăţii anticilor, ea definind libertatea „timpurilor noastre“ drept toate „garanţiile independenţei cetăţeanului faţă de puterea guvernării“ (p. 179). Un liberal preocupat de o republică a „centrului extrem“, de limitarea puterilor şi nu numai de separarea lor, de reafirmarea unor drepturi individuale imprescriptibile, Constant prefigurează şi tema tiraniei majorităţii, când afirmă că există unele acţiuni pentru care „consimţământul majorităţii nu este suficient (...) pentru a le califica drept legitime“ (p. 219). De un interes aparte se bucură şi reflecţiile sistematice asupra responsabilităţii politice şi „puterii moderatoare“, o instanţă invocată de Constant pentru a veghea la echilibrul puterilor în stat. Deşi termenul „putere moderatoare“, „neutră“ sau „ponderatoare“ circula deja, inclusiv la Necker, Constant are meritul de a o identifica drept pilon esenţial al constituţiei republicane. Rolul instanţei neutre ar fi pacificarea conflictelor posibile între celelalte trei puteri ale statului, pentru acţiunea în concert pe temele politice majore. Ulterior, unele constituţii au prevăzut explicit ideea de „putere moderatoare“ la actori politici şi dezbaterea poate relua problematizarea extinsă a lui Constant. În egală măsură, merită amintit că discuţia despre bicameralism şi unicameralism a săpat, alături de tema veto-ului regelui, principalele clivaje între facţiunile Revoluţiei Franceze. Uşor de anticipat, facţiunea moderată a fost vocea de sprijin a bicameralismului.
Epilogul cărţii reia sub forma unui decalog principalele concluzii ale agendei moderate în politică. Aurelian Crăiuţu accentuează că moderaţia nu este o virtute conservatoare, un substitut pentru apatie şi o înclinaţie universal pozitivă. Pluralismul, democraţia şi libertatea impun uneori apărarea de pe poziţiile extremismului „creativ“, deoarece pasiunea şi entuziasmul sunt compatibile cu moderaţia politică, spre deosebire de fanatism.
Autorul previne din prolog că „Panteonul marilor eroi conţine prea puţine spirite moderate, gloria fiind rezervată celor care nu au fost moderaţi“ (p. 17). Proiectele moderaţilor aşteaptă mult timp pentru a se vedea împlinite, însă strădania lor nu trece neobservată. Cazul lui Benjamin Constant este cel mai grăitor, gânditorul francez fiind cvasinecunoscut până la redescoperirea sa din anii 1980, graţie antologiei editate de Marcel Gauchet. Meritul lui Aurelian Crăiuţu este asemenea meritului unui giuvaergiu care şlefuieşte o nestemată uitată. Istoria moderaţiei ca virtute politică devine o frescă a cărei profunzime analitică este egalată doar de acribia interpretării şi adâncimea recuperării istorice. //
Datele volumului
// AURELIAN CRĂIUŢU
// A Virtue for Courageous Minds: Moderation in French Political Thought, 1748-1830
// Princeton University Press, 2012