De același autor
Atunci când președintele reprezintă statul în fața societății, el este puterea, iar când reprezintă societatea în fața instituțiilor statului reprezintă opoziția. Această dublă stare îl obligă la sacrificii de imagine și nu numai, pe care noul șef de stat e timpul să le asume.
Intervenția președintelui Iohannis de săptămâna trecută a fost o încercare de a răspunde criticilor la adresa sa prin transferarea către PNL a responsabilității întârzierii schimbării Guvernului Ponta. Principala sa declarație – „Eu nu am de gând să preiau rolul opoziției“ – are valoarea unui semnal de alarmă referitor la eficiența opoziției parlamentare, adică a „marelui PNL“. Cu atât mai mult, cu cât acest accent venea în contextul unei întrebări referitoare la perspectiva de a avea „propriul guvern“, răspunsul direct fiind: „Când va veni însă alt guvern este o întrebare care trebuie pusă în esență partidelor politice“. Acest răspuns nu e atât o eschivă sau un atac implicit la adresa liberalilor, cât o delimitare instituțională de responsabilitățile acestora. Celor care sunt deja dezamăgiți le-a transmis că și el este, de vreme ce „nu așteaptă de la acest guvern să devină mai eficient“. Dar, dacă delimitarea de guvern era mai veche, cea față de slaba activitate a opoziției este o noutate.
La 100 de zile e absurd să vorbim despre un bilanț prezidențial, au trecut însă cinci lungi luni de când Ponta a primit un cartonaș roșu de la electorat. Bilanțul activității PNL în acest răstimp e lamentabil. Nu a pus guvernul în dificultate, i-a lăsat acestuia dominația asupra agendei politice, l-au lăsat pe Ponta să se desfășoare, deși ar fi trebuit să fie sufocat de anchetele care indirect îl vizează și de modul cum majoritatea parlamentară pe care o conduce se joacă cu justiția. Cinci luni pierdute pentru România în care opoziția putea face mult mai mult, în schimb, avem justificări strategice care ne pregătesc să așteptăm alegerile parlamentare. De fapt, acum Ponta riscă să fie dat jos sub presiunea străzii, iar asta nu va fi deloc confortabil pentru succesorul său.
În aceste condiții, credibilitatea PNL ar trebui să fie minimă, creșterea sa din sondaje fiind rezultatul efectului Iohannis. Iar președintele nu vrea să fie legat de ineficiența PNL. Răspunde deci criticilor care subliniau activismul său prea scăzut prin teoretizarea modelului unui președinte care nu se bagă în treaba altor instituții. Dar această retorică vine la pachet cu atacuri atât, așa cum am văzut, la ineficiența guvernului, cât și la parlament: „Fiecare episod în care justiția este blocată în parlament înseamnă un pas înapoi în recâștigarea încrederii publice și o sursă de pierdere a legitimității“, „cea mai mare restanță rămâne modul în care parlamentul continuă să trateze cererile justiției. Dar și faptul că promisiunea de a face mai transparente și mai simple procedurile care privesc încuviințarea cererilor justiției nu a fost onorată încă de partide“, „faptul că partidele și parlamentul încă nu au realizat ceea ce au promis consider că este... încă o nerealizare“. Astfel, nu numai că parlamentului îi este pasată cea mai importantă nerealizare, dar șeful statului arată cu degetul spre „partide“, adică inclusiv spre PNL, deși, în principiu, majoritatea formată din PSD și aliați săi i-au făcut scăpați pe cei mai mulți parlamentari, în frunte cu Șova.
Delimitarea e și mai clară atunci când declară că „e treaba PNL dacă face alianță cu unii sau cu alții. Sper să fie bine inspirați când fac alianțele“. Președintele nu-și va asuma nicio „soluție imorală“, dar păstrarea lui Ponta, adică cea mai imorală dintre soluții, este în sarcina liberalilor.
Așa cum consilierul prezidențial Scutaru și-a dat demisia „din motive personale“ nu cu mult înainte de a fi pus sub urmărire penală, nu este exclus ca și această delimitare să aibă legătură cu precauții de același ordin. Delimitarea de PNL este una „soft“, totuși, pentru stilul Iohannis, este un gest net care vizează probabil atât un termen mai lung, cât și evitarea atacurilor recente care vin ca urmare a antrenării unor lideri ai PNL în anchetele DNA.
Mai există însă și ipoteza că Iohannis dorește nu numai să se afle deasupra partidelor, ci chiar o depolitizare a funcției prezidențiale. În sensul acesta a mers răspunsul său la o întrebare care viza întoarcerea unei legi în parlament: „Nu folosesc această prerogativă a președintelui nici ca să mă răfuiesc cu cineva, nici ca să răspund la vreun interes particular. Pur și simplu, nu promulg legi care nu respectă principii constituționale sau obligații ale statului român“. Această observație trebuie înțeleasă în contextul în care președintele Băsescu a inaugurat o practică prezidențială de frecventă utilizare a acestei prerogative, prin invocarea oportunității sau fondului legilor. Nu există o hotărâre a Curții Constituționale care să contrazică această practică, în condițiile în care existau destule majorități ostile demersului prezidențial. S-a impus astfel o nouă practică constituțională, care presupune existența unei forme de responsabilitate politică, atunci când președintele promulgă o lege care îi este transmisă prima oară. Este și motivul pentru care adesea societatea civilă cere șefului statului întoarcerea unor legi. Întreruperea acestei practici ar restrânge semnificativ domeniul acțiunii prezidențiale și riscă să arunce funcția prezidențială spre o logică administrativ-notarială în contradicție cu alegerea sa directă și chiar cu mandatul popular primit în 2014 de Iohannis.
În această logică, delimitarea de PNL nu ar fi numai tactică, ci rezultatul unei delimitări de responsabilitatea politică în general. Totuși, aceasta poate fi numai o eroare de început, pentru că Iohannis abia acum începe să fie un om politic. Ar fi paradoxal ca tocmai acum să cedeze tentației lucrului ușor de făcut. O tentație care rezultă din aparenta încercare de a inventa un utopic loc dincolo de putere și de opoziție, o a treia cale a neutralității de manual.
De fapt, atunci când președintele reprezintă statul în fața societății, el este puterea, iar când reprezintă societatea în fața instituțiilor statului reprezintă opoziția. Această dublă stare îl obligă la sacrificii de imagine și nu numai, pe care noul șef de stat e timpul să le asume.