Dosariada și criza sistemului de putere din România

Alexandru Gussi 14.10.2014

De același autor

Prin ubicuitatea justiției în campania pentru prezidențiale, o parte semnificativă din interiorul acesteia își exprimă voința de a juca un rol eminent în redefinirea regulilor jocului.

Dacă în campania electorală pentru eu­ro­parlamentarele din primăvară am asistat la o pauză tactică a succesiunii de anchete în cazurile care implicau politicieni, iată că în această primă ju­mă­ta­te a campaniei pentru pre­zidențiale are loc o ac­ce­le­ra­re a acestor dosare. Creș­terea productivității mun­cii procurorilor, în special a ce­lor din cadrul DNA, ca și a tuturor celor implicați în lupta anticorupție devine un fapt politic în sine, unul care redefinește campania. Și o redefinește cu atât mai mult, cu cât nu îl putem identifica pe vreunul dintre can­didații principalelor partide ca fiind be­neficiar al acestei situații. În jurul ambilor fa­voriți, Ponta și Iohannis, există victime di­recte sau indirecte ale productivității ma­­gistraților. Ploaia de dosare nu pare că iartă pe cineva, răspunzând naturii trans­partinice a corupției.

Totuși, această aparentă simetrie lovește deo­camdată mai tare în alternativa la PSD. Ponta s-a plasat sistematic în postura de avo­cat al „victimelor“ luptei împotriva co­rupției. Atacurile sale la procurori și la jus­tiție în general sunt parte integrantă a mo­dului prin care în PSD se face politică. În schimb, pentru candidatul opoziției ne­u­nite situația este mult mai delicată. Nu a știut să demineze terenul din jurul său, ce­ea ce-l face acum extrem de vulnerabil la atacurile privindu-i pe cei mai apropiați susținători ai săi. Nu este clar dacă ale­ge­rile se pot câștiga pe tema luptei îm­po­triva corupției, dar candidatul Iohannis le poate pierde pe această te­mă, dacă nu se demarcă mai convingător atât de dis­cur­sul PSD, cât și de men­ta­li­tatea întregii clase politice. Pentru asta nu e suficient să declare că va lăsa justiția in­de­pen­den­tă, ci trebuie să spună ce propuneri are pentru ca ela­nul DNA să nu fie frânt și pentru ca tentativele de restaurație din sistemul ju­diciar să fie blocate. Dar, mai ales, trebuie să dea exem­ple concrete de intransigență în ra­port cu politicienii din partidul dom­niei sale. În caz contrar, încet, dar sigur de­vine, alături de liderii PNL-PDL, res­pon­sabil al scăpării lui Ponta în virtual câș­ti­gător, un câștigător mai mult decât pa­ra­doxal, în actualul context juridic.

De ce acest context juridic e mai „tare“ de­­cât lupta între candidați? Poate pentru că lup­ta magistraților cu mediul politic e mai autentică decât lupta oamenilor po­li­tici în­tre ei. Dar și pentru că entuziasmul pen­tru candidați e minim. În acest sens, este util să privim programele prin­ci­pa­li­lor con­curenți: beție de cuvinte și, mai ales, câ­te­va idei recurente: sunt necesare politici pe termen lung, ele vor fi stabilite în viitor în urma unor dezbateri, după ca­re im­ple­men­tarea lor va fi făcută posibilă prin punerea de acord a principalelor for­țe politice. Ro­lul președintelui ar fi acela de a face po­si­bi­lă degajarea soluțiilor de ca­re România are atâta nevoie. O „poveste frumoasă“. De fapt, oamenii politici au o sin­gură con­vin­ge­re: că nu mai pot con­vinge pe nimeni. Programele nu mai con­țin soluții ce ar fi văzute drept promisiuni, nu mai sunt un exercițiu de transparență pentru ce ar ur­ma (măcar în mod ideal), ci o re­cu­noaș­te­re implicită a faptului că fie nu au soluții, fie nu pot să ni le spună. Ipocrizia a căzut în cinism și nu mai există decât voci din afară (vezi, spre exemplu, in­terviul de săp­tă­mâna trecută cu Don Loth­rop de pe Hot­News.ro) care să mai ros­tească ceea ce de fapt gândesc toți: „As­ta nu e o democrație“.

Evident că nu este. Căderea pe capete a li­derilor politici centrali și a baronilor lo­cali, criza mass-media, revenirea spec­tru­lui crizei economice, problema inflației „ser­viciilor“, mercantilismul BOR, criza de încredere în politicieni și în noi înșine sunt toate manifestările unei crize a sis­te­mului de putere din România.

Sistemul de putere rămâne rezultatul spec­taculoasei adaptări a fostei elite pre-1989 la postcomunism. Un sistem căruia nu i-a lipsit un „proiect de țară“ urmărit pe ter­men lung, acesta presupunând păs­trarea mecanismelor de dependență so­cială, care fac imposibilă consolidarea so­cietății ci­vi­le. Acest sistem de putere se ve­de nevoit să evolueze mai mult din cauza presiunii ex­terne. Iar natura sa ne­de­mo­cratică nu-i per­­mite să evolueze fără con­vulsii. Ne aflăm la sfârșitul unui ciclu is­toric care ne prin­de la fel de nepregătiți ca acum un sfert de secol. Singura di­fe­rență internă majoră este existența unui sistem judiciar care are rolul pe care în anii 1990 mulți sperau să-l aibă lustrația. Dar justiția are marele avantaj că poate declanșa un cerc virtuos prin care să ins­tituie elitei politice re­ma­niate limite ale com­portamentului accep­tabil. Prin ubi­cui­tatea justiției în campania pentru pre­zi­dențiale, aceasta, mai precis, o parte sem­nificativă din interiorul său, își exprimă voința de a juca un rol eminent în re­de­fi­nirea regulilor jocului. //

CITIȚI ȘI

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22