De același autor
Președintele ales pentru că nu provenea din inima sistemului își păstrează o zonă de confort care îl izolează de diversitatea societății care a pariat pe el.
Puterea șefului statului nu este direct proporțională cu popularitatea sa. Totuși, în România, atât cultura politică dominantă, cât și cultura instituțională a statului tind să personalizeze puterea și să împingă responsabilitatea, simbolic sau efectiv, către titularul ei „suprem“. Președintele este astfel învestit cu o speranță care îl depășește instituțional, dar pe care o poate folosi pentru a-și mări puterea. Invitarea partidelor la Cotroceni face parte în mod tipic din acest exercițiu prin care popularitatea devine o pârghie de putere. Dar ea nu este completă, câtă vreme președintele nu este mai activ în a ne explica încotro se îndreaptă România și unde ar vrea el să se îndrepte. Nevoia de cuvântul prezidențial nu este deloc rezultatul unei nostalgii cezariste, ci rezultă din nevoia de transparență. Pe cât România azi este ilizibilă cetățenilor săi, pe atât responsabilitatea prezidențială este importantă, pentru a explica, a da încredere, a păstra speranța colectivă de la momentul alegerii sale.
Un moment de clarificare putea fi prezența partidelor la Cotroceni? Regula nedezmințită săptămâna trecută este că președintele le deleagă o responsabilitate pe o temă cunoscută publicului și față de care are deja o poziție publică. Iată astfel că șeful statului nu numai că reorientează interesul publicului către parlament, dar își păstrează și o armă pentru viitor, pentru că parlamentarii sunt în principiu ținuți să respecte angajamentele făcute de liderii partidelor. Dacă întâlnirea are consecințe concrete, meritul este în primul rând al președintelui, dacă nu, partidele plătesc costul în termeni de imagine. Dar prețul e cu adevărat important numai dacă vina e a unor anumite partide, nu a partidelor în general.
În acest sens, întâlnirile de la Cotroceni produc inevitabil un clivaj între partidele care „îl ascultă“ pe președinte și cele care nu fac jocul acestuia. Așa devine lizibilă și se legitimează distincția între partidele prezidențiale și cele antiprezidențiale.
Criticile la adresa constituționalității invitării partidelor au fost, desigur, răutăcioase. Ele au pus însă în evidență un element important: în ciuda dorinței aproape obsesive de a se delimita de președinția precedentă, organizarea întâlnirii cu partidele a fost, în fond, inerțială. Iohannis nu a făcut decât să preia o armă prezidențială folosită în trecut, fără să-și pună problema justificării ei, de aceea a și fost ușor de pus în dificultate de întrebarea unui jurnalist. De fapt, schimbările de stil de la întâlnirile cu partidele nu fac decât să ascundă o continuitate a rolului acestor întâlniri pentru titularul de la Cotroceni.
Acesta este deci un prim exemplu care ne demonstrează în ce măsură președintele este prizonierul unui cadru instituțional, politic și chiar mental, dacă ne referim la așteptările celorlalți.
De altfel, Iohannis pășește încet, dar sigur către reconstruirea unui peisaj politic care favorizează partizanatul prezidențial, în ciuda prudenței sale maxime, o prudență care încă îi permite să nu se arunce în arena politică. Atacurile la care este supus în ultima vreme chiar din partea unor lideri de opinie care l-au susținut sunt, de altfel, un semnal că natura politică românească are oroare de vid, are oroare de reticența cu care președintele atacă subiecte pentru care a fost ales.
Din acest punct de vedere, schimbarea purtătorului de cuvânt a pus în evidență două subiecte importante. Primul este legat de dificultățile intrinseci ale funcției de purtător de cuvânt al unei instituții care se numește „Președintele României“ și care este deja reprezentată de un om politic care este cel mai potrivit purtător de cuvânt al său. Toți predecesorii lui Iohannis s-au aflat în această dificultate. Purtătorii de cuvânt au cumulat mai multe funcții formale și informale, au devenit de multe ori influenți consilieri prezidențiali, dar nu au reușit cu adevărat să fie „vocea președintelui“.
Și din acest punct de vedere putem spune că „nu e nimic nou sub soare“. Totuși, plecarea Tatianei Niculescu-Bran a fost destul de comentată, pentru că ea aducea aminte faptul că punctul slab al președintelui rămâne comunicarea sa.
Tăcerea prezidențială a devenit proverbială, dar nu a devenit banală. Ea nu va fi niciodată acceptată ca ținând de normalitate, cel puțin atâta vreme cât se mai așteaptă ceva de la Iohannis. Iar cota de popularitate arată că așteptările rămân foarte mari și că această cotă nu va scădea o iotă din cauza criticilor presei. Ea va scădea numai dacă răbdarea publică își va atinge limita.
De ce PSD începe să-și permită să-l ia pe popularul Iohannis peste picior? Tocmai pentru că acesta nu reușește să-și convertească popularitatea în putere. O convertire care nu poate avea loc decât prin sau și prin utilizarea unei comunicări adecvate. Tăcerea prezidențială nu este o strategie, este rezultatul amânării adoptării unei strategii de comunicare demnă de acest nume. Declarațiile președintelui sunt acte politice, deocamdată zgârcenia lor este fie traducerea directă a lipsei de putere, fie, mai grav, semnul refuzului de a asuma puterea.
Al doilea punct reliefat de plecarea fostei purtătoare de cuvânt și de numirea ulterioară este cel al lipsei deschiderii către societatea civilă din rândul căreia Niculescu-Bran provenea și căreia i-a fost preferată zona PNL. Președintele ales pentru că nu provenea din inima sistemului își păstrează o zonă de confort care îl izolează de diversitatea societății care a pariat pe el.