De același autor
Unul dintre fenomenele cele mai îngrijorătoare ale ultimilor ani este pierderea capacităţii momentelor electorale de a relegitima întregul sistem politic românesc.
Alternanţa din 1996, confirmată apoi de cele din 2000 şi 2004, făcuse din regimul nostru politic o democraţie electorală. Democraţia electorală nu este suficientă, este însă un pas important pe drumul democratizării, iar punerea ei în discuţie ne întoarce ani buni înapoi. Polemicile asupra corectitudinii numărării votului din 2004 şi 2009, atmosfera din jurul referendumului din 2007, apoi al alegerilor locale şi legislative din 2008 au făcut ca momentul convocării la urne a corpului electoral să nu mai aibă aceeaşi capacitate de a recredibiliza regimul politic. Încrederea cetăţenilor în viitor şi în noua putere nu tinde să mai crească, perioada de graţie a dispărut. Se poate argumenta că de vină a fost criza economică. Totuşi, cred că motivaţia este mai adâncă, fiind legată de practicile electorale, de atmosfera din campanie, de capacitatea discursurilor partidelor de a mobiliza. Este evident că turismul electoral, cumpărarea de voturi fie prin politici publice, fie prin alte metode au devenit a doua natură a partidelor noastre. Ziua alegerilor devine o zi a scandalurilor, ziua de după una a discursurilor despre fraudare. În aceste condiţii, momentul electoral nu este o sărbătoare a democraţiei, nu este nici măcar un moment al afirmării unor identităţi politice prin intermediul votului. Ziua alegerilor în România a devenit o zi în care sistemul democratic este pus la grea încercare, o zi a suspiciunii. Cel care câştigă este bănuit că „a furat mai mult“. Astfel, în loc să fie reîncărcat cu încredere, raportul dintre cetăţean şi omul politic care ar trebui să-l reprezinte devine şi mai plin de neîncredere.
În acest context, miza dezbaterii asupra modificărilor Legii electorale aprobate săptămâna trecută de Senat este chiar natura democratică a regimului nostru politic.
Au trecut peste cinci ani de când preşedintele Băsescu propunea un referendum asupra modificării Legii electorale, în sensul adoptării sistemului uninominal majoritar în două tururi. Boicotat de guvernul de atunci prin condiţiile organizării acestuia şi prin adoptarea unui proiect de lege care, ca şi cel actual, era în acelaşi timp uninominal şi proporţional, referendumul nu a fost validat. Totuşi, cei 81% care au fost favorabili sistemului propus în octombrie 2007 (aproape patru milioane de voturi) reprezentau voinţa electoratului tuturor partidelor. Este remarcabil cum în următorii ani toate aceste partide, inclusiv cele care susţinuseră varianta preşedintelui, reunite în PDL, au uitat de votul în două tururi. Cred că această unanimă uitare este cel mai bun argument că sistemul respectiv contribuia cel mai mult la schimbarea clasei politice şi nu servea direct interesele niciunui partid.
Analiza rapidă a sistemului electoral actual ne spune că este mult prea opac pentru alegător, iar pentru candidaţi apare ca fiind o loterie, chiar o loterie măsluită în favoarea celor care au trasat colegiile electorale. Varianta votului majoritar într-un singur tur, care s-a votat acum la Senat şi care, aproape pe şest, a fost impusă în 2008 pentru alegerea şefilor de consilii judeţene şi anul acesta pentru alegerea primarilor, este semnul victoriei baronilor locali asupra democraţiei româneşti, atâta câtă era.
La nivelul primarilor, adoptarea acestui tip de scrutin va prelungi aproape automat mandatele marii majorităţi a edililor locali. Vor exista excepții, dar ironia face ca acestea să fie cu mare probabilitate cele ale unor primari PDL, partidul responsabil de modificarea, anul trecut, a modului de alegere a primarilor. Acea modificare a fost imposibil de justificat în logica binelui comun, ea fiind promovată numai pentru că era în interesul baronilor şi baroneţilor din PDL, în bună înţelegere cu cei din PSD. Poziţia cea mai delicată o are însă PDL, pentru că va trebui să explice cum a trecut de la susţinerea referendumului în favoarea votului în două tururi, se spunea „ca la primar“, la alt sistem, chiar pentru alegerea primarilor. Majoritarul într-un tur limitează un pluralism şi aşa limitat şi mai ales încurajează conservarea unor autorităţi locale care îşi cresc gradul de corupţie cu fiecare nou mandat câştigat.
La nivelul alegerilor pentru parlament, problema nu se pune foarte diferit. De ce PSD şi PNL au interesul adoptării majoritarului într-un tur? Nici aici interesul general nu pare să fi jucat vreun rol, o dovadă fiind şi lipsa unui acord mai larg asupra acestui subiect. Există însă trei motive importante care ţin de interesul partizan. Primul este legat de faptul că sunt două partide aflate în ofensivă, care au o mare dificultate de a-şi satisface cererile din interior, noul mod de scrutin le-ar oferi un număr mai mare de locuri eligibile care să fie negociate la nivelul USL. Practic, supravieţuirea USL poate fi pusă în pericol de febra posturilor din interiorul alianţei, soluţia salvatoare fiind majoritarul într-un tur.
Al doilea motiv este la fel de important, pentru că acesta este singurul sistem electoral care poate aduce USL o majoritate calificată de două treimi pentru modificarea Constituţiei. Scăderea atribuţiilor preşedintelui este un obiectiv al majorităţii clasei politice, nu numai al USL. În acest sens, suspendarea actualului preşedinte nu este suficientă. Partidele doresc ca puterea să se împartă exclusiv între ele, iar existenţa factorului prezidenţial rămâne un pericol pentru monopolul spre care ţintesc.
Al treilea motiv a fost clar exprimat de PNL: dispariţia PDL. Acest obiectiv spune multe despre lipsa de realism a liderilor PNL. Liberalii lui Antonescu nu au încercat să câştige electoratul PDL, de fapt au făcut exact contrariul, intrând în USL. Marele risc pentru PDL era apariţia unui concurent direct. În lipsa acestuia, este clar că PDL v-a rezista, indiferent de modul de scrutin adoptat.
Deşi în aceşti ultimi ani toate cele trei partide importante au abuzat de puterea pe care o aveau pentru a modifica legile electorale, cred că acest cerc vicios poate fi oprit. Noua putere îşi joacă credibilitatea democratică pe acest subiect. Actuala Lege electorală trebuie modificată, dar nu printr-o gândire exclusiv pe termen scurt. Cred că majoritarul în două tururi sau un sistem mixt, eventual cu compensare, ca cel german, trebuie să facă obiectul unei negocieri politice între toate partidele parlamentare. Aproape că este mai puţin important ce sistem este adoptat, determinante fiind condiţiile în care se ia decizia respectivă.
Forţarea adoptării unui sistem electoral care convine numai USL riscă să ducă la sporirea instabilităţii politice. Ar fi grav ca acesta să fie obiectivul pe termen scurt. Asta ar explica de ce, în forma votată la Senat, legea este inaplicabilă şi neconstituţională. Pentru unii, probabil că un preşedinte care atacă Legea electorală la Curtea Constituţională sau o întoarce în parlament poate fi mai uşor de suspendat. Pe de altă parte, USL nu ar trebui să excludă posibilitatea apariţiei unei Pieţe a Universităţii împotriva sa, care i-ar eroda semnificativ elanul actual.
În concluzie, putem spune că toate partidele importante au dat dovadă de o ipocrizie patologică în atitudinea lor faţă de subiectul legilor electorale, agravând astfel problema discutată mai sus, a capacităţii momentului electoral de a reface încrederea între cetăţeni şi oameni politici. Putem însă spera că liderii acestor partide, în primul rând cei din majoritatea actuală, se vor gândi de două ori înainte de a lua decizii care pot scădea şi mai mult legitimitatea instituţiilor noastre reprezentative. Nu pentru că ar deveni democraţi peste noapte, ci pentru că e interesul lor să nu scriem reprezentative cu ghilimele. //