De același autor
În această perioadă electorală se pun bazele legitimării unei noi ordini constituţionale care, indiferent de soluţiile sale teoretice, va avea ca efect blocarea mecanismului de autonomizare a magistraţilor şi repolitizarea funcţionării justiţiei.
Modificarea Constituţiei a fost mult timp un simplu subiect de discuţie, şansele de concretizare fiind minime din cauza imposibilităţii formării în parlament a unei majorităţi de cel puţin două treimi. Lucrurile se vor schimba probabil după alegerile din decembrie, când USL, împreună cu traseişti, cu grupul minorităţilor şi, eventual, cu UDMR, va putea să formeze o majoritate constituţională.
Dacă actualul raport dintre forţele politice se menţine la alegerile din 9 decembrie, vom vota nu numai pentru parlamentare, va fi şi echivalentul unui vot pentru o Adunare constituantă. Asta cu atât mai mult cu cât declaraţiile actualului prim-ministru merg în direcţia unor schimbări constituţionale profunde. Pe 22 octombrie, Victor Ponta anunţa faptul că USL face o prioritate din modificarea legii fundamentale, atât la nivelul raporturilor între preşedinte, guvern şi parlament, cât şi la cel al numirii judecătorilor Curţii Constituţionale şi al raporturilor parlamentului cu Consiliul Superior al Magistraturii.
Andrei Cornea, în articolul din 9 octombrie, aducea mai multe argumente consistente în defavoarea schimbării Constituţiei în următoarea legislatură, dar la apelul domniei sale, „Nu schimbaţi Constituţia!“, pare că USL a răspuns deja: ba da, o vom schimba! Săptămâna trecută s-a aflat despre iniţiativa legislativă a unui senator PSD referitoare la diminuarea cvorumului de participare la referendumul de aprobare a revizuirii Constituţiei, de la jumătate din corpul electoral la 30%. Probabil că această propunere este un simplu element de negociere, pentru că USL poate spera ca, organizând referendumul în două zile, aşa cum a fost şi în 2003, să atingă cei 50% necesari. Apare însă ca un nou semn al preocupării USL pentru această problematică. Unii pot interpreta iniţiativa respectivă ca un pas către modificarea cvorumului pentru demiterea preşedintelui, câtă vreme decizia CCR pe tema respectivă pare să lase deschisă posibilitatea modificării cvorumului la toate tipurile de referendum. Deşi tema şantajului cu demiterea celui care trebuie să-l numească pe primul ministru rămâne deschisă, este mai probabil ca USL, inclusiv din motive de politică externă, să prefere modificarea textului constituţional.
Aici atingem problema motivelor USL. Pe termen scurt, modificarea Constituţiei este o temă utilă, pentru că permite orientarea campaniei pe „problema Băsescu“. Astfel se va crea o majoritate antiprezidenţială şi în urne, şi în parlamentul ales. Dar adevărata miză a USL nu este aceea de a-i limita puterea preşedintelui Traian Băsescu, ci de a schimba condiţiile instituţionale, inclusiv constituţionale, care au făcut posibil sfârşitul impunităţii de care se bucura clasa politică şi clientela sa.
Timp de aproape 20 de ani, Ion Iliescu a controlat Curtea Constituţională. De când, pe la jumătatea anului 2010, acest lucru pare că nu se mai întâmplă, brusc numirea membrilor Curţii nu mai este bună. Într-o situaţie echivalentă se află şi Consiliul Suprem al Magistraturii. Cu alte cuvinte, chiar atunci când formele fără fond de la începutul anilor 1990 încep să capete fond, acestea sunt atacate. Iniţial, erau nişte cuvinte scrise ca să rămână literă moartă, atunci când tind să fie luate în serios, trebuie urgent modificate.
Care a fost mecanismul prin care vorbele goale de ieri au început să aibă consecinţe practice? Cred că au fost trei factori decisivi: dorinţa naturală de independenţă a puterii judecătoreşti, presiunea unor instituţii ale Uniunii Europene şi realitatea unei noi practici constituţionale a şefului statului. Exact aceşti trei factori care au contribuit la reformarea raporturilor între justiţie şi clasa politică sunt azi atacaţi politic şi mediatic de USL şi aliaţii acesteia. PSD şi PNL speră astfel ca pe 9 decembrie să primească un mandat popular mai mult sau mai puţin explicit pentru modificări constituţionale îndreptate împotriva influenţei acestor trei factori. Consecinţa evidentă va fi revenirea la momentul în care unele instituţii există numai pe hârtie. Întregul proces de construire a statului de drept ar urma astfel să fie luat de la capăt, iar experienţa din această vară ne dovedeşte că USL nu prezintă nicio garanţie că această construcţie va fi mai bună decât cea, departe de a fi perfectă, care a rezultat din aceşti ultimi ani.
Totuşi, schimbările constituţionale ascund o serie de riscuri pentru alianţa PSD-PNL, fiind deja evident faptul că cele două partide nu se înţeleg uşor pe acest subiect. Chiar săptămâna trecută, Crin Antonescu se declara monarhist, fiind probabil într-o tentativă de a-şi mai spăla şi demarca blazonul, în ultimul timp atât de uşor de confundat cu cel al PSD. Dar proiectul modificării Constituţiei poate avea tocmai avantajul de a da sens USL după alegeri şi dincolo de alianţa guvernamentală. În plus, Victor Ponta şi Crin Antonescu sunt contestați din interiorul partidelor lor, iar realizarea unui astfel de proiect „istoric“ ar fi un argument în favoarea acestor lideri. Preşedinţilor celor două partide le este mai uşor să se înţeleagă unul cu altul decât să se lupte cu opoziţia internă, astfel se poate ajunge la un compromis constituţional intra-USL care va face alianţa mult mai solidă.
În concluzie, procesul demarat în această vară continuă. Reintrarea în ordinea constituţională făcută la presiunile din exterior a dus numai la o repliere de moment. În această perioadă electorală se pun bazele legitimării unei noi ordini constituţionale care, indiferent de soluţiile sale teoretice, va avea ca efect blocarea mecanismului de autonomizare a magistraţilor şi repolitizarea funcţionării justiţiei. Acesta pare chiar scopul majorităţii liderilor USL şi al altor politicieni care se pregătesc pentru un „blat“ istoric. Iar societatea civilă pare prea divizată pentru a denunţa eficient acest risc major pentru România. //