De același autor
Atunci când Victor Ponta denunța, cum o făcea recent, „ONG-urile lui Soros“, atunci când diverse site-uri compun o nouă „Listă a lui Soros“, care este rostogolită pe rețelele de socializare, e momentul să ne întrebăm dacă dezgroparea acestui subiect ține numai de contextul electoral sau este importantă și dintr-o perspectivă mai largă.
Înainte de a deveni un mit postcomunist, George Soros devenise o realitate profund deranjantă pentru establishment-ul neocomunist din întreaga Europă de Est, dar mai ales din zona ex-URSS și a unor state ca România, unde continuitatea statului după 1989 a fost aproape totală. Și tocmai faptul că nu erau clare legăturile între interesele de afaceri ale acestuia și activitatea fundației care îi purta numele a încurajat teoriile conspirației. În cazul României anilor 1990, rolul fundației era cu atât mai important, cu cât devine principala sursă alternativă în raport cu instituțiile statului și deci principalul sponsor privat al unor inițiative civice, presei independente și la nivelul vieții universitare. Apariția în aceste zone a unui pol de influență alternativ, care în plus avea un plan ideologic, „societatea deschisă“, a deranjat statul postcomunist.
Pe de altă parte, noul adversar era ușor de combătut de la nivelul paradigmei oficiale din anii Iliescu. O paradigmă care, pe mai multe voci de la Iliescu la Vadim Tudor, continua principalele linii ale propagandei național-comuniste de dinainte de 1989. Un capitalist-evreu-ungur era deci dușmanul ideal pentru o propagandă care utiliza atât posturile publice de radio-TV, cât și revista România Mare, trecând prin efemerul cotidian al Guvernului Văcăroiu, Vocea României. O propagandă naționalistă care, până în noiembrie 1996, urmărea în primul rând delegitimarea vocilor opoziției anticomuniste. Apoi a devenit o armă a opoziției și a fost utilă pentru a combate puterea dintre 1996-2000. Reprezentanții puterii din acea perioadă erau atacați pentru orice contact cu fundația sponsorizată de G. Soros, iar prezența UDMR la guvernare era atunci un factor agravant. Leacul pentru o Românie guvernată de nepatrioți nu puteau fi decât autodeclarații patrioți precum Vadim Tudor, care a fost adevărata vedetă a alegerilor generale din 2000.
Un mit politic consolidat timp de 10 ani și apoi hrănit constant redevine azi util pentru a fi transformat în armă de combatere a veleităților politice care se manifestă în Guvernul Cioloș. Dar dincolo de invocarea lui Soros pentru a pune sub semnul întrebării patriotismul lui Cioloș, al miniștrilor săi sau al celor aflați pe diverse liste negre, semnificativ apare rolul xenofobiei în discursul public din România zilelor noastre.
Victoria lui Iohannis din 2014 a fost și una împotriva tentației naționalist-xenofobe din campania candidatului PSD. Dar reactivarea acestei tentații are consecințe pe termen lung. Pe lângă electoratul istoric al lui Vadim Tudor, un electorat rămas orfan, dar care poate fi recuperat, discursul naționalist din 2014 și de azi are un scop pe termen lung. PSD părea condamnat demografic din cauza unui electorat preponderent în vârstă. Victor Ponta devine cel mai tânăr președinte al acestui partid și cel mai tânăr prim-ministru, având misiunea de a seduce tocmai electoratul tânăr, cel care poate aprecia dezinvoltura de multe ori iresponsabilă a fostului candidat la președinție. Un electorat născut politic în perioada post-Iliescu, insensibil la temele politice ale anilor 1990, un electorat susceptibil să cadă în plasa euroscepticismului și chiar a antioccidentalismului.
Rețelele de socializare, loc privilegiat de informare pentru tinerii de azi, sunt un bun spațiu de propagare a teoriilor conspirației. Iar cazul influenței lui George Soros este unul ușor de instrumentalizat. Mai importante decât rădăcinile mitului din anii 1990, de luat în seamă sunt condițiile care fac utilă politic resuscitarea acestei teme.
Cazurile de utilizare la nivel oficial a acestui tip de retorică, începând cu Federația Rusă și zona sa de influență, în Ungaria sau Serbia, nu au o simplă dimensiune conjuncturală, ci pun în evidență supraviețuirea vechii tensiuni între prooccidentali și antioccidentali. Aparentul succes al utilizării retoricii antioccidentale pentru a delegitima actori din zona ONG pare să fi inspirat și oameni politici de la noi. Nu este încă clar cu cât succes, dar fenomenul este semnificativ pentru faptul că ilizibilitatea de la nivelul politicilor europene și sentimentului xenofob tradus acum și în urne în multe state din UE își are un corespondent și în fosta Europă de Est. Din această perspectivă, campania electorală din această toamnă va avea și o semnificație la nivel european.
Viața politică românească este ilizibilă pentru că nu este traversată de clivajele care oferă o busolă pentru înțelegerea diverselor mize și identități politice. Dincolo de rezultatele alegerilor, apare posibilitatea instituționalizării durabile a unui curent politic antioccidental. O astfel de posibilitate nu este neapărat negativă, în măsura în care acest curent oricum există în cultura politică românească. Ce este însă cu mult mai îngrijorător este măsura în care nu vedem care sunt actorii politici prooccidentali credibili. Retorica prooccidentală a fost adesea utilizată de partide fără ca valorile occidentale să fie asumate în mod autentic. E timpul articulării unui răspuns politic la tentația eurosceptică și antioccidentală, dar și al asumării sale în mod credibil.