De același autor
În condițiile personalului politic de după 1990, România nu putea să redevină o monarhie constituţională atunci când acest pas ar fi reprezentat o ruptură veritabilă cu trecutul comunist.
Subiectul monarhiei constituţionale în România este tot atât de vast pe cât e subiectul România. Nu-l poţi invoca decât plecând de la multitudinea de planuri în care ar trebui înțeles. De la cel al istoriei noastre moderne până la cel al actualităţii politice, de la acela al identităţii naţionale până la apartenenţa noastră la lumea occidentală, de la existenţa unei pasiuni colective până utilizările ei politice. În plus, toate acestea sunt marcate de prezenţa printre noi a Regelui Mihai, simbol şi personalitate istorică faţă de care România postcomunistă şi românii încă nu ştiu cu adevărat cum să se situeze.
Dacă totuşi ar trebui să rezumăm evoluţia raportului între români şi Regele Mihai, am putea spune că popularitatea, respectul public şi cel din partea majorităţii oamenilor politici a crescut invers proporţional cu şansele revenirii sale la Palatul Regal. Suntem deci obligaţi să facem o paralelă cu destinul lui Corneliu Coposu, care, cu cât era mai bolnav, era mai apreciat, culmea popularităţii sale fiind atinsă la manifestaţia de la înmormântarea sa. Cele două destine nu trebuie puse pe seama mult invocatei noastre pasiuni de a ne recunoaşte valorile numai după ce nu mai sunt. Ele ne spun ceva esenţial despre raportul românilor cu istoria lor şi, până la urmă, cu ei înşişi.
Tânăra noastră pseudodemocraţie nu a fost întemeiată pe protejarea simbolurilor colective, ci pe atacarea lor fără milă. Aşa cum s-a tras cu tunul în Biblioteca Centrală Universitară, tot aşa s-a tras cu tunul mediatic în simboluri. Unele, mai târziu, au putut fi parţial reconstituite, dar în plan moral, cât timp cei vinovaţi nu sunt condamnaţi, rămâne un câmp de ruine în care meseria trasului cu tunul este bine răsplătită.
Ce-i mâna în luptă pe demolatori, dintre care unii fac acum pe restauratorii, ştim bine. Frica de Rege, ca şi aceea de promonarhistul Coposu, nu era faţă de monarhia constituţională în sine, ci venea din faptul că revenirea Regelui ar fi reînnodat firul unei autentice tradiții constituționale, care ar fi pus sub semnul îndoielii legitimitatea întregii elite formate sub comunism şi consolidate după 22 decembrie 1989.
Regele Mihai, ca simbol în contextul începutului tranziţiei, şi atitudinea faţă de acest simbol ne apar deci ca radiografii indispensabile înţelegerii fundaţiilor postcomunismului românesc. Cronologic, presa din 1990 ne arată că ataşamentul faţă de rege nu apare spontan după căderea comunismului, nefiind caracteristic nici Proclamaţiei de la Timişoara, nici Pieţei Universităţii. Deşi curtat de unii lideri ai partidelor istorice şi deja văzut ca un pericol de puterea fesenistă, părea că românii au uitat că au un rege în exil. Primul moment semnificativ este acela al expulzării Regelui Mihai din decembrie 1990. Atunci opoziţia formată din partidele istorice a putut să se afirme drept singura capabilă să acorde Regelui respectul cuvenit. Atitudinea promonarhistă a PNŢCD va deveni de atunci esenţială pentru capacitatea acestui partid de a domina opoziţia unită în Convenţia Democratică. Pasiunea pentru Rege se naşte şi este alimentată de opoziţia faţă de Ion Iliescu şi faţă de tot ce reprezenta acesta. Promonarhismul sau, mai precis, speranţa faţă de revenirea Regelui, apare şi se dezvoltă atunci când acesta părea singura sau una dintre foarte puţinele forţe care puteau să se opună neonomenklaturii.
FSN, deja împărţit între reformişti şi conservatori, rămânea strâns legat în jurul „idealului republican“. Mai bine zis, în jurul continuităţii legale a statului comunist. Iar FSN era reprezentativ pentru înclinaţiile marii majorităţi a populaţiei. De aici şi aroganţa sa din decembrie 1990 cu care l-a alungat pe cel care reprezenta legitimitatea democratică în tradiţia Constituţiei din 1923. Dar tot de aici a venit şi strategia de acceptare a vizitei de Paşti, din aprilie 1992, care s-a dovedit triumfală. Dar „miracolul de Paşti“ a fost una dintre cele mai eficiente capcane pe care a întins-o Ion Iliescu partidelor istorice.
Pentru a înţelege natura capcanei, trebuie să facem un scurt popas asupra contextului de atunci. Convenţia Democratică câştigase în mod surprinzător alegerile locale la nivelul marilor oraşe şi era într-o dinamică ascendentă. Statuia libertăţii cu cheia în mână de pe afişele Convenţiei punea alegerile din toamna lui 1992 sub semnul deschiderii spre Occident. În plus, FSN stătea să se rupă. Totuşi, ceva s-a întâmplat. Convenţia a devenit mai monarhistă ca niciodată. A urmat refuzul acceptării lui Nicolae Manolescu drept candidat la preşedinţie, în favoarea celui care se declara atunci promonarhist, Emil Constantinescu. Apoi, ieşirea PNL din Convenţie şi rapid respinsa propunere a Regelui drept candidat la preşedinţie.
Momentul de glorie al Regelui Mihai din 1992 şi al celor care vedeau în acesta simbolul unei Românii eliberate de comunişti a fost posibil pentru că era văzut de putere ca un mijloc de a schimba contextul electoral. Nu degeaba România e ţara miracolelor şi a revoluţiilor „cu voie de la primărie“. Sutele de mii de oameni de pe străzile Bucureştiului au luat atunci minţile liderilor ţărănişti şi nu numai. Constituţia care intrase în vigoare cu câteva luni în urmă, în decembrie 1991, părea că poate fi pusă pe foc. Ion Iliescu câştigă astfel pe două fronturi, pe ambele cu ajutorul discursului despre pericolul „restauraţiei“ pe care, iată, acum Convenţia părea că o îmbrățișează. Primul front era cel al majorităţii populaţiei, care rămânea antimonarhistă. Al doilea, poate mai important, era cel al instituţiilor statului, care văd în pasiunea regalistă un pericol şi sunt întărite în acest sens de existenţa Constituţiei validate prin referendum şi care, în măsura în care este pusă la îndoială, poate fi apărată cu „mijloace specifice“.
După eşecul din toamna lui 1992, cel care avea să devină preşedintele CDR şi preşedintele României a tras învăţămintele acestei căderi în capcană. Dar Emil Constantinescu a mers mult mai departe prin intervenția sa din 1997, când i-a somat pe membrii guvernului care au simpatii monarhiste să aleagă între acestea şi postul guvernamental. Atunci a fost pus punct posibilităţii revenirii Regelui Mihai, pentru că a devenit evident că această revenire nu era dorită cu adevărat de niciun partid.
Dacă ne uităm la cazul românesc, dar şi la cel al altor ţări postcomuniste, inclusiv cel bulgar, monarhia nu se impune din conjuncţia a doi factori, care probabil şi separaţi ar fi fost decisivi. Primul ține de sistemul statal, care este visceral opus ideii de a fi regândită ierarhia statului şi de a avea în frunte un monarh. Al doilea factor este legat de mecanismele mentale dominante la nivelul populaţiei, mecanisme condiţionate de educaţia şi propaganda din timpul dominaţiei partidului unic. Din combinaţia celor doi factori a rezultat ura publică faţă de Rege, faţă de monarhie şi faţă de monarhişti. O ură puternic susţinută de mass-media controlate de susţinătorii lui Ion Iliescu, o ură estompată numai după ce proiectul revenirii Regelui a fost în mod oficial sacrificat.
Numai tolerat după alternanţa din 1996, Regele Mihai este îmbrățișat după revenirea la putere a lui Ion Iliescu, în decembrie 2000. Nobila cauză a integrării euroatlantice a justificat această improbabilă coabitare care anunţa sfârşitul unuia dintre principalele clivaje din anii 1990. Şi a fost chiar mai mult decât o coabitare, câtă vreme Radu Duda devine un fel de emisar al Guvernului Năstase. Pe de altă parte, nu a fost o autentică reconciliere istorică. Ion Iliescu şi Regele Mihai au putut da mâna, chiar au semnat împreună un Apel în 2001. Dar tradiţiile pe care le reprezentau nu au putut fi reconciliate. O reconciliere se bazează pe compromis, pe cedări de ambele părţi şi nu este deloc clar ce a cedat preşedintele de atunci al României. De aici nevoia de a face distincţia între Regele-simbol şi Regele-om. Nu avem dreptul să cerem ultimului să fie tot timpul la înălţimea primului. Dar nici nu putem ignora legitimarea implicită a cuplului Iliescu-Năstase. Din acea perioadă, Casa Regală a fost transformată într-o instituţie a postcomunismului românesc, cu tot ceea ce presupune asta în bine şi în rău. Inclusiv o mentalitate tranzacțională exemplificată de recenta decorare a primarului Sorin Oprescu, răsplătit pentru „bune practici în dezvoltarea urbană“...
Această distincţie între om și simbol a fost ignorată acum doi ani de actualul șef al statului, care a declanșat un atac asupra simbolului, acuzându-l chiar de trădare în 1947 şi că a fost „slugă la ruşi“. Acuzații absurde, care au pus lungul șir de adversari ai lui Traian Băsescu în confortabila poziție de a fi în rând cu Regele Mihai. Iar efectul direct a fost acela că popularitatea Regelui a crescut odată cu impopularitatea președintelui, ca o amară revanșă a monarhiei față de republică.
Putem conchide că, în condițiile personalului politic de după 1990, România nu putea să redevină o monarhie constituţională atunci când acest pas ar fi reprezentat o ruptură veritabilă cu trecutul comunist. Recentele discuții referitoare la modificarea Constituției au arătat că forţele politice nu doresc nici măcar să dezbată serios problema monarhiei. Aceasta rămâne azi o soluție pur teoretică, dar nu lipsită de interes politic, pentru că o criză majoră a actualului regim e posibilă. Din acest punct de vedere, în condițiile gâlcevii perpetue a clasei noastre politice, nu putem exclude posibilitatea repetării istoriei și plecării în căutarea unui „domn străin“. //