De același autor
UE priveşte regimul nostru politic ca pe un cadavru viu aflat, din greşeală, în curtea sa. În această vară, s-a reuşit resuscitarea pacientului aflat în moarte clinică, dar lipsa de funcţionare a coabitării, practic anunţată tot săptămâna trecută prin vocea lui Traian Băsescu, ne face să credem că pacientul nu va supravieţui toamnei.
Ştim de la Alexis de Tocqueville, confirmat apoi de o întreagă literatură de tranzitologie, că momentul cel mai delicat pentru un regim politic este acela când încearcă să se reformeze. De ce nu am aplica această regulă regimului politic românesc instalat pe 22 decembrie 1989, dar profund legat, la toate nivelurile, de cel pe care l-a înlocuit? Sistemul instalat temeinic la sfârşitul anilor 1940, cu ajutorul unui imperiu estic, nu putea fi doborât în câteva zile de decembrie şi nici nu putea fi ameninţat mai târziu numai de un om sau de vremelnice coaliţii de partide. Era nevoie de mai mult. Acest mai mult a venit odată cu intrarea noastră în UE, iar consecinţele reformelor impuse de integrare se văd acum, dar ele se văd în acelaşi timp cu falimentul unei clase politice (post)comuniste, incapabile să se adapteze noului statut al României.
Dacă este să mergem pe firul cauzelor care ne-au adus în criza ordinii noastre constituţionale, cred că ar fi justificat să identificăm drept cauză eficace reformele din ultimii ani, majoritatea făcute la presiunea Uniunii Europene. Dintre acestea, independenţa justiţiei este probabil cea mai importantă, dar ea nu avea consecinţele actuale, dacă nu era însoţită de schimbări în interiorul corpului magistraţilor. Din cauza acestor vizibile schimbări, preşedintele Traian Băsescu provoacă o mânie care întunecă minţile majorităţii politicienilor români, care, până ieri, erau intangibili. Iar mânia este cu atât mai mare, cu cât adversarul cu care se luptă acum nu mai este preşedintele impopular, ci chiar instituţiile europene, care vor fi totdeauna mai populare decât imperiul estic la al cărui model visează oligarhii noştri provinciali.
În perioade de profund clivaj intern, privirea pe care ne-o aruncă din exterior partenerii noştri europeni devine mai importantă ca orice autoanaliză. Săptămâna trecută, am asistat la cel puţin patru momente din care putem deduce, dincolo de discursuri, care este atitudinea europenilor faţă de România şi mai ales faţă de elita noastră politică. Nu voi relua aici fermitatea preşedintelui Comisiei Europene şi a comisarului pe Justiţie, ambii anunţă pierderea durabilă de credibilitate a ţării noastre în faţa Comisiei şi a restului ţărilor membre. În acest sens, amintesc numai insistenţa privind „lipsa de compromisuri“, legate de statul de drept, semn că la nivel oficial este pusă în continuare problema capacităţii României de a rămâne în criteriile minimale pentru apartenenţa la UE. Alte două episoade au fost cel al dezbaterii situaţiei din România în Parlamentul European şi cel în care preşedinta Lituaniei (fost comisar european) a ieşit din logica diplomatică şi ne-a pus sec la colţ. Din cele patru episoade, rezultă că UE priveşte regimul nostru politic ca pe un cadavru viu aflat, din greşeală, în curtea sa. În această vară, s-a reuşit resuscitarea pacientului aflat în moarte clinică, dar lipsa de funcţionare a coabitării, practic anunţată tot săptămâna trecută prin vocea lui Traian Băsescu, ne face să credem că pacientul nu va supravieţui toamnei. Dar asta nu este neapărat o veste proastă. Începem o nouă tranziţie, în care fie se pun bazele unui regim politic democratic şi ne confirmăm statutul european, fie evoluăm undeva între regimurile sud-americane şi cele ex-sovietice.
Nu trebuie să privim actuala situaţie ca pe un simplu faliment al regimului politic. Acest regim trebuia să aducă schimbări la toate nivelurile şi a făcut-o, dar aceste schimbări au fost prea lente, fiind în situaţia de a-şi pierde orice bază socială. Momentul precis al sfârşitului regimului nostru politic, aşa cum era el în ultimii 20 de ani, a fost atunci când suveranitatea poporului (exercitată prin referendum şi prin reprezentanţii din parlament) a fost îndreptată împotriva regulilor statului de drept. Astfel, suveranitatea poporului s-a întors împotriva ei înseşi, pentru că tocmai regulile statului de drept fac posibilă exercitarea suveranităţii poporului.
În această vară-toamnă, intrăm deci într-o tranziţie spre o nouă ordine constituţională. În acest sens, este simptomatic faptul că primul-ministru PSD vorbeşte despre necesitatea modificării Constituţiei, o temă care părea că-l lasă rece acum câteva luni. După ce datorită UE şi a unor instituţii care nu au fost anexate de USL, textul constituţional nu a fost complet călcat în picioare, schimbarea acestuia devine o ţintă. Asta deşi apărarea retorică a Constituţiei a fost multă vreme principalul element identitar al partidului lui Ion Iliescu, cel puţin atâta vreme, cât aceasta făcea aproape imposibilă orice schimbare politică, dar şi orice proces al unui politician.
În concluzie, va începe curând o perioadă de „politică constituţională“, în care bazele noului regim se vor scrie, în care principalele orientări majore pot fi redefinite. Este motivul pentru care există anumite similitudini cu perioada 1990-1992. Diferenţa între politica de la începutul unei tranziţii între două regimuri şi normalitatea democratică este că politica de tranziţie nu este un joc de sumă pozitivă, în care toţi participanţii au ceva de câştigat. În cazul tranziţiei, logica este de sumă nulă. Alegerile sunt dramatice, pentru că sunt definitorii şi în principiu definitive: Vestul sau Estul, privatizate sau etatism, presă liberă sau controlată etc. În aceste luni, bătălia dramatică din jurul independenţei justiţiei este un semn că noua tranziţie a început. Iar sensul evoluţiei României va depinde mai mult de rezultatul acestei confruntări, decât de rezultatul alegerilor din decembrie. //