De același autor
„Unitate“ este cuvântul la modă în toate zonele politicii româneşti. Unitatea face forţa, spun cei mai mulţi. Pare că e mai puţin important pe ce se bazează această unitate, câtă vreme ai un adversar căruia să i te opui.
Bipolarizarea vieţii politice este în aceste zile accentuată de referendumul din 29 iulie, dar, dincolo de acest context, suntem într-o perioadă în care unitatea e la modă. Cei cărora le place să li se spună „de stânga“ sau „de dreapta“ (mai mult pentru a monopoliza etichetele în cauză decât pentru a promova valorile respective) ne explică de ce unitatea este bună, alternativa fiind inevitabil divizarea. Acest discurs răspunde şi unui orizont de aşteptare a publicului. După peste 20 de ani de tranziţie şi de multe ori de confuzie, unitatea ajută pentru că simplifică. Este, spre exemplu, foarte simplu să identifici răul într-un singur om şi să organizezi atât propaganda, cât şi alianţe politice pe baza acestei prezumţii de atotvinovăţie.
Acest fenomen a existat şi la începutul tranziţiei, dar atunci putea fi susţinut ideatic de anticomunismul care îi anima pe o parte dintre intelectuali şi era sprijinit de mişcări sociale precum cea din Piaţa Universităţii. Convenţia Democratică a beneficiat de primatul unităţii în 1992, când oaia rătăcită PNL nu depăşea nici măcar pragul electoral de 3%, şi mai ales în 1996, când CDR obţinea o majoritate relativă, iar Partidul Alianţei Civice şi tinerii liberali erau departe de intrarea în parlament. Lucrurile s-au schimbat radical în 2000, când unitatea nu mai era la modă, logica fiind cea a lui „scapă cine poate, cum poate“. Dar cei care au scăpat au revenit la strategia unităţii în 2004, ea dovedindu-se câştigătoare. În toate aceste exemple era vorba despre o unitate în diversitate, pentru a utiliza un clişeu. Erau partide care stăteau pe picioarele lor, dar care ajungeau să facă, din necesitate politică, un drum împreună.
Azi problema unităţii se pune altfel şi diferit în tabăra „stângii“ faţă de cea a „dreptei“. USL este o alianţă între două partide care colaborau de multă vreme, cel puţin de la suspendarea din 2007, iar electoratele lor par a se fi acomodat cu această idee. Cei care vorbesc despre o alianţă stânga-dreapta uită de practica guvernării Tăriceanu 2, care a fost una a creşterii galopante a numărului de funcţionari publici, a salariilor acestora şi a pensiilor. PNL a lăsat PDL-ului electoratul mulţumit de cota unică şi s-a dus spre alte zone. Pe de altă parte, lupta pe acelaşi electorat cu PSD limitează strict relaţiile dintre cele două partide la două alternative: Uniunea care să meargă spre fuziune sau războiul. Varianta din urmă pare mai probabilă, iar alianţa la tribunal dintre USL şi UNPR anunţată tocmai săptămâna trecută este un argument în acest sens. Această luptă va fi cu atât mai dură, cu cât tendinţele antieuropene din practica politică a USL instalat acum la putere vor îndepărta de PNL electoratul care mai credea că acest partid îşi respectă statutul de ultim partid istoric. În aceste condiţii, PNL fie îşi schimbă radical actuala strategie, ceea ce sub conducerea actualului preşedinte interimar al României e imposibil, fie se va lupta pentru o parte a electoratului PSD.
Pe partea opusă nu avem încă o alianţă, dar avem o „mişcare populară“ care vine, vine... şi care probabil se va face până la urmă. Momentul ar fi fost mai propice în 2007, când existau două partide care-l susţineau pe Traian Băsescu, PD şi PLD al foştilor preşedinţi ai PNL Valeriu Stoica şi Theodor Stolojan. Acel moment a fost ratat, iar absenţa a doi vectori de sine stătători, chiar dacă aliaţi, a făcut şi mai dificilă victoria din 2009 a lui Traian Băsescu. Faptul că în decembrie 2007 a fost preferată fuziunea PD cu PLD era explicabil prin riscul ca PLD, partenerul mai mic, să crească, preluând o parte semnificativă din electoratul orfan al Alianţei D.A. Totuşi, după peste patru ani, situaţia în care se află PD(L) şi mai ales cea a electoratului din zona mai reformistă dovedeşte că fuziunea nu a fost un succes. Este motivul pentru care se vorbeşte atât despre unitate, o idee care, fiind aplicată acum, tinde să dea naştere unui produs politic inedit, căci nu vorbim despre o alianţă între partide, ci despre alianţă în jurul unui partid. Poate că această soluţie este cea mai puţin proastă în actualul context. Totuşi, ne putem întreba dacă o astfel de construcţie politică poate să aibă un succes net mai mare decât partidul în jurul căruia se formează, asta cel puţin în absenţa unor semne mai convingătoare că PDL se mai poate înnoi semnificativ. Istoria anului 2000 ne spune mai degrabă că şi o astfel de alianţă are riscurile ei.
În aceste condiţii, ar fi mai logic să se meargă pe altă variantă, tot riscantă, dar cu potenţial de câştig net mai mare, cel puţin pe termen mediu. Un vehicul politic nou, care să răspundă nevoii de reprezentare a unei părţi din electoratul urban, poate apărea în actualul context în care diversitatea caracterizează partea din societate care vede cu îngrijorare „lovitura de stat permanentă“ a USL (ca să folosesc formula unui preşedinte francez socialist). În ultimii doi ani s-a vorbit mult despre necesitatea unor noi forţe politice, acum pare că este momentul mai mult ca oricând. Şi asta mai ales după declararea ca neconstituţională a modificării Legii electorale care prevedea sistemul majoritar într-un tur. Este însă rândul unor personalităţi publice cu potenţial de tracţiune politică să-şi asume responsabilităţile. Iar în actualul context pare că se oferă din nou o şansă celor care se reclamă de la „dreapta“. Mulţi aşteaptă de la oameni ca Monica Macovei sau Mihai Răzvan Ungureanu, dar nu numai, să se autonomizeze de PDL, să coaguleze nu în jurul fiecăruia, nici în jurul unui „proiect“ abstract, ci pentru o construcţie instituţională. Din acest punct de vedere, Noua Republică a lui Mihail Neamţu are marele merit că merge pe drumul unei construcţii instituţionale autonome. Chiar în logica unităţii, o alianţă demnă de acest nume cu PDL presupune un partener care stă politic pe picioarele sale. Ar fi păcat ca şansa diversităţii, care ar fi în consonanţă cu realitatea electoratului, să fie iar ratată în numele unei unităţi care se concentrează prea mult pe prezent, în detrimentul viitorului. //