De același autor
Cât de liniștiți ar trebui să fim dacă decizii majore în materie de politică externă și de securitate ar depinde exclusiv de oameni ca Victor Ponta sau Liviu Dragnea?
Într-un moment în care relațiile Occidentului cu Rusia au atins un nivel de tensiune fără precedent de la încheierea Războiului Rece, liderul chinez Xi Jinping face un turneu triumfal în Europa. După „summitul nuclear“ de la Haga, Xi a fost primit cu mare pompă la Paris și Berlin. În ansamblu, țările din UE sunt, cu schimburi totale de peste 550 de miliarde de dolari, primul partener comercial al Beijingului. Iar din această sumă impresionantă aproape o treime trebuie trecută în contul Germaniei.
Cu toate acestea, analiştii economici relevă că, oarecum surprinzător, mediile de afaceri germane ar prefera totuși o reorientare graduală către alte piețe, către Africa de exemplu, decât o extindere în continuare pe relația cu China. Actuala criză din Ucraina ne-a reamintit brusc că riscurile unei dependențe excesive în plan comercial de țări precum Rusia și China, care își asumă explicit rolul de adversari geopolitici ai Vestului, nu pot fi ignorate.
Ambele sunt puteri cu agende globale care cultivă o retorică internă naționalistă și nutresc resentimente majore față de lumea occidentală. Moscova se exprimă mai zgomotos, în timp ce Beijingul e mai reținut. Asta nu ar trebui însă să ne facă să uităm că doar cu 6 luni în urmă, în timpul crizei bugetului de la Washington, Beijingul făcea un apel public la o lume „deamericanizată“. În plus, deși chinezilor (care dețin 9 procente din terenul agricol al Ucrainei!) nu le sunt evident indiferente evoluțiile de la Kiev, faptul că Statele Unite se reconcentrează pe Europa, lăsând pe moment în plan secund așa-numitul Pivot către Asia, care devenise prioritatea strategică a Washingtonului, nu poate decât să-i bucure. De altfel, în opinia lui Ian Bremmer, fondatorul Eurasia Group, un expert în analiza riscurilor de securitate, China reprezintă, și încă într-o măsură semnificativă, o amenințare mai serioasă pentru Occident decât Rusia. „Rusia este o putere militară construită pe o bază economică și industrială în declin, în timp ce forța militară în creștere a Chinei se fundamentează pe o economie în expansiune rapidă.“
Poate că nu ne-am reîntors încă în întregime la logica Războiului Rece, dar e limpede că, în noul context internațional, separația dintre chestiunile de securitate şi spațiul comercial e tot mai greu de păstrat. Un ziar rusesc de afaceri, Vedemosti, dezvăluia că, pentru a sabota sancțiunile inițiate de UE la adresa Moscovei, Gazprom a oferit unora dintre cele 28 de state membre discount-uri la preţul gazelor naturale. În China, Facebook şi YouTube sunt interzise, iar multe dintre marile companii americane din zona IT/Internet se lovesc de restricții și interdicții care favorizează replici chinezești la acestea lansate ulterior (Twitter este un exemplu în acest sens). După cum americanii blochează potențiale achiziții de companii de către chinezi din motive care țin de securitatea naţională (Huawei este un exemplu în acest sens).
Este e de așteptat ca, în noul climat geopolitic tensionat, discuții de acest tip să aibă loc tot mai des, iar semnalele pe care le transmite o țară sau alta să fie mai atent analizate. Din această perspectivă, comportamentul la vârf al autorităților de la București, cu excepția preşedintelui Băsescu, a ridicat cu siguranță destule semne de întrebare în ultima vreme. Ce am avut până acum? Poziții oficiale lemnoase și edulcorate ale MAE referitoare la criza din Ucraina. O întâlnire discutabilă a lui Victor Ponta la Ruse cu omologii săi din două țări din Balcani, apropiate Moscovei (Serbia este chiar un adevărat cap de pod al Rusiei în regiune). Un prim-ministru care flutură constant ideea unui parteneriat strategic cu China, fară să ne spună foarte clar despre ce este vorba. Or, dacă asta înseamnă să implicăm o companie ca Huawei în proiecte strategice de infrastructură în domeniul comunicațiilor, atunci chiar avem o problemă.
Problema e că liderii PSD, iritați fără îndoială de criticile severe venite în ultimii doi ani din Europa și de la Washington referitoare la independența justiției și alte derapaje legate de statul de drept, au văzut în dezvoltarea relațiilor cu Beijingul și Moscova nu doar dimensiunea strict comercială, ci ceva mai mult de atât, o oportunitate de a le spune occidentalilor că avem alternative. Numai că, în fapt, nu există astfel de alternative în materie de securitate. Sau, dacă există, ele presupun să mergem pe un cu totul alt model de societate. Asta vrem? Există cu siguranță unele cercuri influente care își propun o astfel de agendă, dar probabil că, la mijloc, e mai degrabă mult amatorism și o neînțelegere a mizelor aflate în joc. Or, e îngrijorătoare perspectiva ca un politician care s-a jucat o vreme de-a Che Guevara, evident imatur, mai preocupat de jocurile de imagine decât de substanță, să ia decizii majore în astfel de chestiuni cruciale. Trăim vremuri agitate și riscante. Iar dacă erorile de guvernare le mai poți îndrepta, cu lucrurile care pot influența în chip major soarta României nu te poți juca. //