De același autor
D-l Năstase, un om extrem de orgolios care s-a aflat timp de două decenii permanent în cele mai înalte sfere ale puterii, își dorește cu siguranță o revanșă. Pe care nu o poate obține decât revenind pe terenul politic.
„Ca să folosesc noul limbaj învăţat prin re-educare, în Georgia, zilele trecute, la alegerile parlamentare, Bidzina Ivanishvili «i-a tras-o» lui Michail Saakaschwili. În felul ăsta, s-a fâsâit şi ultima revoluţie oranj“, scria Adrian Năstase pe blogul său, în octombrie 2012, în timpul primei sale perioade de detenție. E vizibilă satisfacția cu care fostul prim-ministru constata reculul occidental în fața Kremlinului, pentru că miliardarul Ivanishvili milita pentru o reapropiere a Georgiei de Rusia. Astăzi, la aproape un an și jumătate distanță, previzibil, tonul intervențiilor sale publice pe această direcție nu s-a schimbat. Într-o postare din 11 ianuarie (Lumea, americanii și noi), după ce se raliază fără rezerve declarațiilor lui György Frunda, îi critică pe americani pentru că „recurg, din nou, la demagogia «condiționalităților democratice»“.
Dar de ce scrie atât de des pe blog (doar pe 11 ianuarie are două postări, cea de mai sus și o alta, împănată și cu câteva fotografii, în care vorbește despre relația sa cu Ariel Sharon) și ce urmărește fostul premier prin acest gen de intervenții, care nu rămân doar în spațiul online, ci sunt masiv amplificate de alte canale mass-media? Sunt mai multe explicații. Prima e evidentă. Singura formulă eficientă de a se apăra în fața acuzațiilor de corupție este aceea de a vorbi despre un dosar politic. Doar critici de natură tehnică asupra rechizitoriului au mici șanse să aibă un ecou semnificativ în opinia publică.
Al doilea motiv, care stă la baza unei strategii de acțiune destul de elaborate, este însă mult mai important prin efectele sale asupra peisajului politic românesc și explică reacțiile și comentariile menționate în paragraful de deschidere. Multă lume tinde să-l considere pe Adrian Năstase un om terminat din punct de vedere politic, având în vedere cele două încarcerări și interdicțiile impuse din acest punct de vedere de instanțele care l-au condamnat. Personal, el este foarte afectat de acest ultim aspect. Atunci când vorbește despre Dosarul Zambaccian, pe care, evident, îl consideră unul politic, se întreabă retoric: „pedeapsa complementară a interzicerii drepturilor politice pentru 4 + 5 ani chiar nu vă spune nimic?“.
Așa că d-l Năstase, un om extrem de orgolios care s-a aflat timp de două decenii permanent în cele mai înalte sfere ale puterii, își dorește cu siguranță o revanșă. Pe care nu o poate obține decât revenind pe terenul politic. Din acest punct de vedere, singura soluție pentru el este aceea de a se da o lege a amnistiei care i-ar curăța cazierul. Asta s-a și încercat în decembrie 2013, în tandem cu modificări ale Codului Penal care ar dezincrimina prevederi extrem de preocupante pentru o mulțime de politicieni influenți, care fie au deja probleme în justiție, fie se tem că ar putea avea acest gen de probleme în viitor. Acest pachet legislativ, doar temporar blocat, nu a dispărut deloc de pe agendă. Singurul obstacol real a fost reacția rapidă și consistentă din exterior, dinspre Bruxelles, Washington și alte câteva mari capitale europene și demersurile instituționale ale președintelui Băsescu (care nu pot însă decât să întârzie procesul).
Pe acest teren se construiește strategia lui Adrian Năstase. Iar cei care îl subestimează greșesc. Dincolo de derapajele autoritariste sau de problemele sale de natură legală și morală, vorbim despre unul dintre puținii lideri politici de calibru din perioada postcomunistă. De altfel, el este în tot mai mare măsură regretat, evident doar în privat, de mulți oameni influenți din PSD care par din ce în ce mai jenați de prestația jalnică la guvernare a actualului premier.
Pedalele pe care apasă acum Adrian Năstase sunt creșterea presiunii asupra lui Victor Ponta, prin intermediul grupului compact din partid direct interesat de eliminarea amenințărilor de natură juridică, și demantelarea argumentelor livrate intern de acesta privind costurile externe ale deciziilor luate în parlament, de care se străduie să se delimeteze în stilul său caracteristic. Două sunt semnalele transmise public: trebuie să fim demni (mesajele cu iz naționalist au întotdeauna impact), că nu e nici treaba americanilor și nici a altora de prin Europa să ne ceară socoteală pentru deciziile noastre interne (că doar nu suntem o colonie, așa cum zice și d-l Frunda), iar prețul plătit pentru ignorarea criticilor din exterior nu este unul cine știe ce. Așa se explică, între altele, dimensiunea puțin zis extravagantă conferită de partea română prezenței premierului chinez la București sau remarcele șefului Executivului privind intenția de relansare a relațiilor cu Rusia în 2014.
Aici se plasează probabil și unele îngrijorări, mai ales americane, pentru care componenta de securitate a relației bilaterale e importantă. Cu atât mai mult, cu cât contextul regional (situația din Ucraina, cea din Turcia, conflictul din Siria) oferă multe puncte de vulnerabilitate. Motivul pentru care Statele Unite continuă să pună pe tapet chestiunea respectării statului de drept, deși știu că asta irită major actuala putere, este că speră ca astfel să încurajeze acele forțe din zona politică, dar și din societatea românească în general, care se opun unor clivaje strategice de genul celor descrise mai sus. //