De același autor
Ne aflăm probabil în situația în care „listele curate“ și candidații fără cusur par să aibă un impact marginal în raport cu resursele și tehnicile de campanie.
Europarlamentarele sunt alegeri pe liste cu o circumscripție unică la nivel național. Din acest punct de vedere, ele ar putea oferi răspunsuri concrete la două dintre întrebările puse des în România în ultima vreme: 1) care este forța reală a partidelor politice în acest moment (contează mai ales ceea ce se va întâmpla pe ceea ce numim „segmentul de dreapta“, pentru că acest lucru ar putea avea un impact important la stabilirea principalului candidat anti-PSD la prezidențiale); 2) cât de mult contează în mod real pentru electorat numele de pe listă. Mai concret, cât influențează, în mod favorabil sau nefavorabil, nume precum Monica Macovei, Theodor Stolojan, Mihai-Răzvan Ungureanu sau Elena Băsescu. Un punct de vedere destul de larg răspândit printre jurnaliștii, comentatorii politici sau formatorii de opinie din societatea civilă, îngrijorați de derapajele democratice severe din vara anului 2012, de presiunile contra justiției, de acapararea statului de către actuala putere (mai întâi USL, acum PSD și asociații), este că singura cale de a readuce la urne electoratul absent în decembrie 2012 și de a echilibra astfel balanța periculos înclinată în favoarea PSD este de a pune pe liste oameni impecabili din punct de vedere moral și profesional. Unii au sugerat chiar un fel de recrutări de tip HR, care să identifice și să promoveze astfel de candidați ideali, lăsând să se înțeleagă că pentru spațiul opoziției, cu trimitere mai ales la PDL și PMP, aceasta ar fi soluția câștigătoare.
Dar oare așa să fie? În realitate nu știm, în ciuda cercetărilor sociologice preelectorale, care s-au dovedit, în ultima vreme, a fi destul de departe de adevăr. Dacă ne luăm după ce s-a întâmplat la ultimele alegeri parlamentare, astfel de aşteptări sunt mai degrabă naive. La Iași, de pildă, PDL a avut în cel puțin două colegii doi candidați cu notorietate, cu un profil profesional și intelectual solid și fără probleme de integritate: profesorul Dumitru Oprea, fost rector al Universității „Al.I. Cuza“, și Teodor Baconschi. E greu de văzut ce ar fi avut de obiectat împotriva celor doi acel electorat „pretențios“ de care am vorbit mai sus. Dar asta nu a contat deloc. O traseistă proaspăt transferată de la PDL la PNL (Mihaela Popa) și un ilustru necunoscut livrat de UNPR (Emacu) i-au bătut categoric pe cei doi cu ajutorul siglei USL. Deci, ideea că o parte importantă din electoratul „de dreapta“ nu a venit la vot pentru că nu avea pe cine alege nu a avut deloc acoperire în cele două cazuri. Și, să nu uităm, asta se întâmpla la scurtă vreme după cea de-a doua suspendare a președintelui, care ar fi trebuit, în teorie, să îngrijoreze grav un astfel de „electorat sofisticat“, fie și doar datorită reacțiilor negative unanime venite din Occident. O formidabilă mașinărie electorală USL, cu resurse semnificative la dispoziție (oameni, logistică, bani, mass-media), a spulberat literalmente opoziția, chiar și atunci când aceasta a avut nume onorabile drept candidați în colegiile uninominale.
Una dintre explicațiile pentru care Barack Obama a câștigat ultimele alegeri prezidențiale este că, în loc să se bazeze preponderent pe strategi electorali de elită, așa cum a făcut contracandidatul său Mitt Romney, a pus la punct un formidabil sistem de analiză electorală prin procesarea unui enorm volum de date extrase din postările din rețelele sociale. Jim Messina, managerul campaniei lui Barack Obama, a dezvăluit după alegeri că în decursul celor 14 luni de campanie a făcut 62.000 de simulări pentru a modela comportamentul votanților și a formula mesajele electorale adecvate în raport cu acesta. Rezultatele au fost impresionante: predicțiile în cazul voturilor din Florida au avut o marjă de eroare de doar 0,05 procente, iar în niciun alt stat eroarea nu a depășit 0,5 procente. E drept, pentru asta echipa lui Obama a utilizat doar în echipa de analiză de date 165 de oameni, iar tot proiectul a costat 1 miliard de dolari.
Am amintit toate aceste lucruri pentru că și în România ne aflăm probabil în situația în care „listele curate“ și candidații fără cusur par să aibă un impact marginal în raport cu resursele și tehnicile de campanie. Mulți pleacă de la premiza, bine inoculată în principal de Antene şi de România TV, dar şi de alte canale media, că de fapt „toți sunt la fel“. Prin urmare, decuplarea de tot ceea ce înseamnă politică și dezinteresul față de alegeri sunt perfect justificate. Poate peste un anumit prag critic (așa cum s-a întâmplat în 2004) să asistăm din nou la o mobilizare semnificativă a electoratului anti-PSD. Dar e neclar dacă și când se va întâmpla acest lucru. Oricum, sunt puține indicii că vom vedea astfel de mutații electorale majore până la sfârşitul lunii mai. Nu e neapărat ceea ce ne place să auzim, dar e mai bine să nu ne păcălim singuri.
O strategie de alegeri viabilă nu poate ignora această realitate, e drept, puțin plăcută. Sigur, nu ne oprește nimeni să construim un univers electoral fictiv mai atractiv. Dar asta nu ne va fi de folos, atunci când vom contabiliza voturile pe 25 mai. //