De același autor
Cu oameni de mâna a doua nu poți obține decât tot o influență de mâna a doua la Bruxelles.
Dacă în negocierile de la Bruxelles vii, ca țară oarecum periferică, aflată încă sub incidența monitorizării MCV, cu un candidat „greu“, ai șanse, fără a avea și garanții, să obții un portofoliu de comisar influent. Dacă vii însă cu un candidat de mâna a doua, ai șanse cvasinule să obții un portofoliu de primă mână și cu siguranță vei avea în Comisia Europeană o influență de mâna a doua.
Oricât circ mediatic ar face premierul, alți lideri PSD sau Tăriceanu inventând tot felul de acuze fanteziste şi într-o retorică uzitată deja intens despre „cei care lucrează împotriva interesului național“, această realitate factuală nu poate fi schimbată. Chiar și dacă în final portofoliul Ajutorului Umanitar ar putea fi eventual extins cu problematica Extinderii UE, după ce Carl Bildt, ministrul de Externe suedez, l-a criticat deschis pe Juncker pentru că aceasta nu se regăsește în configurația noii Comisii Europene.
În fond, la mijloc e un adevăr simplu: ca țară, vei avea cu atât mai multă influență în Consiliul Comisarilor, cu cât vei trimite oameni mai „grei“ la Bruxelles. Mai toată lumea a înțeles asta. Slovenia o trimite acolo pe Alenka Bratušek, primul ministru în exercițiu. Estonia și Letonia trimit doi foști prim-miniștri. Ambii sunt propuși și ca viitori vicepreședinți ai CE. Polonia, care deține oricum, prin Donald Tusk, poziția de președinte al Consiliului European, a nominalizat-o pe Elżbieta Bieńkowska, viceprim-ministru și ministrul Infrastructurii. Olanda, țară importantă în Uniune, l-a trimis pe ministrul de Externe, Frans Timmermans, iar Germania, Austria sau Croația au nominalizat foști comisari europeni, cel din Croația, Neven Mimica, urmând a prelua chiar portofoliul Politicilor Regionale, pe care Victor Ponta se lăuda că l-ar fi obținut pentru România.
În acest context, Corina Crețu, practic un „no name“, chiar și pe plan intern, fără niciun fel de experiență administrativă concretă într-o poziție executivă anterioară, nu va conta în mod semnificativ în discuțiile din interiorul CE. Mașinăria de propagandă din PSD încearcă să contrazică această realitate de facto, scoțând în evidență poziția ei actuală de vicepreședinte al Parlamentului European. Numai că cei 14 vicepreședinți ai PE sunt aleși, ca și la noi, pe considerente legate strict de ponderi politice. E adevărat, nici la nivelul Comisiei Europene criteriul competenței nu se află neapărat pe primul loc în lista de priorități. Însă contează. Nu te poți totuși juca dând pe mâna oricui gestiunea unor protofolii europene importante.
Și atunci, de ce a ales-o Victor Ponta pe Corina Crețu? În principiu, există două mari explicații posibile: 1) Premierul nu are habar de realitatea instituțională din UE, crede că lucrurile funcționează și acolo după logica politică de la București; 2) Victor Ponta și cei din echipa sa știu foarte bine cum arată lucrurile, dar nu le pasă. La fel ca în schița lui Caragiale, Lanțul slăbiciunilor, contează mai mult pe cine trebuie să mulțumească, cei cărora „nu le pot refuza nimic“. În aceste condiții, alegerea prietenei și partenerei de shopping a Dacianei Sârbu, foarte probabil și la recomandările lui Ion Iliescu, au atârnat mult mai greu decât chestiunile „abstracte“ precum interesul național.
Dacă ne uităm la ceea ce face premierul în țară, la maniera bulversantă în care împarte apropiaților poziții de răspundere în aparatul de stat, a doua ipoteză pare mult mai probabilă. Are totuși în casă pe cineva care stă de ani buni la Bruxelles. Probabil că numele lui Dacian Cioloș a fost de la bun început doar de fațadă, o diversiune. Așa se explică de ce a trimis pe ascuns propunerea către Juncker, dezvăluind public cine este „femeia“ doar pe ultima sută de metri. E destul de probabil că și propunerea numirii Corinei Crețu pentru poziția de vicepreședinte al PE din partea Grupului Socialist să fi făcut parte dintr-un scenariu care viza în final numirea ei în funcția de comisar european. Îi dădea unui candidat slab un anumit plus de legitimitate.
Faptul în sine e departe de a fi o surpriză. Este în linie cu ceea ce spune și face Victor Ponta în fiecare zi. Și ca să fim drepți, el nu este neapărat o excepție în peisajul politic autohton, chiar dacă Victor Ponta a împins limitele iresponsabilității dincolo de praguri nebănuite în trecut. Partidele nu iau în serios premiza că există totuși poziții importante atât în angrenajul instituțional intern, cât și pe plan internațional pe care nu le poți ocupa operând exclusiv cu criterii care țin de loialități politice sau prietenii personale. Mai este nevoie și de competență și de o bună reputație. Să ne reamintim că Traian Băsescu a fost nevoit în câteva rânduri să intervină pentru a corecta numiri discutabile făcute de PDL cam după aceeași logică. Așa se explică, între altele, de ce România funcționează atât de prost. De ce ne-am putea îndrepta către o a treia suspendare prezidențială în ultimii opt ani, dar nu am putut în 25 de ani să construim o rețea de autostrăzi, în timp ce alte țări, Slovenia de pildă, cu o populație doar ceva mai mare decât cea a Bucureștiului, au reușit să o facă. Din păcate, atâta vreme cât o bună parte a românilor nu taxează electoral un astfel de comportament iresponsabil, sunt puține șanse să asistăm în viitor la schimbări în bine din acest punct de vedere. //