De același autor
Ce șanse are România să se regăsească într-o Europă federalizată? Semnalele nu sunt încurajatoare.
În principiu, un scor de 26 la 2 (rezultatul votului din Consiliul European în favoarea desemnării lui Jean-Claude Junker drept viitorul președinte al Comisiei Europene) ar trebui să lase puțin loc pentru comentarii. E o dovadă clară a eșecului demersului premierului britanic, David Cameron, de a bloca nominalizarea acestuia. În afara Marii Britanii, doar Viktor Orbán s-a aflat în final de aceeași parte a baricadei. Rezervele Londrei pleacă de la două premise majore: 1) fostul premier al Luxemburgului, un birocrat european tipic, nu este persoana potrivită să conducă UE în ceea ce mulți consideră a fi cel mai critic moment din istoria sa; 2) mai important, maniera în care a fost desemnat marchează o abatere fundamentală de la procedurile din trecut. Cotidianul Financial Times titrează: „o deplasare istorică de putere în interiorul UE în favoarea Parlamentului European“. Pentru prima oară de când există UE, liderii din țările membre au desemnat un președinte al CE pe care nu l-au ales ei, ci le-a fost „livrat“ peste capul lor de grupul politic (PPE) care a obținut cel mai mare număr de voturi la ultimele alegeri europarlamentare.
David Cameron a descris momentul drept „o zi nefericită“ pentru Europa. „A fost subminată poziția guvernelor naționale, parlamentelor naționale, oferind noi puteri Parlamentului European.“ O descriere împărtășită de un număr semnificativ mai mare de voci din Consiliul European decât ar lăsa să se creadă rezultatul votului. Deși l-au susținut pe Junker și Angela Merkel, și primul ministru suedez, Fredrik Reinfeldt, s-au grăbit să declare imediat după încheierea votului că sunt gata să discute îngrijorările britanice în ceea ce privește evoluțiile viitoare din UE. Inclusiv ideea de a revizui tipul de abordare care a dus la nominalizarea președintelui CE. Trebuie spus că sprijinul Angelei Merkel pentru Junker a fost unul cu totul lipsit de entuziasm, între altele și datorită faptului că ultimul nu este deloc un susținător al politicii de austeritate pe care ea a promovat-o, a venit destul de târziu și doar în urma unor presiuni interne considerabile în contextul complicat în care avem la Berlin o mare coaliție între creștin-democrați și social-democrați.
La prima vedere, rejectarea ideii ca desemnarea președintelui CE să fie făcută de către Parlamentul European pare greu de înțeles. Ce poate fi mai democratic decât asta? Ajungem aici într-un punct critic legat de viziunile fundamental diferite cu privire la UE. Federaliștii (ca Junker) cred că, în final, statele naționale ar trebui să se topească într-o structură integrată de tip Statele Unite ale Europei. Alți membri, în primul rând Marea Britanie, cred că UE nu ar trebui să fie nimic altceva decât un spațiu de colaborare extinsă. Pentru sprijinitorii acestei linii, faptul că președintele CE nu a fost practic ales de statele membre, ci doar livrat de-a gata în urma unor aranjamente făcute de grupuri politice transnaționale reprezintă un precedent periculos.
În România, la nivelul cercurilor din societatea civilă, din zona academică, chiar din politică (inclusiv președintele Traian Băsescu), există un suport considerabil pentru ideea unei Europe federale. Fie din motive ideologice, fie din unele practice, considerându-se că o administrație controlată în bună măsură din exterior, de la Bruxelles, e sigur mai performantă decât cea autohtonă. Problema e că avocații unui astfel de scenariu pierd din vedere o serie de consecințe negative cu care România riscă să se confrunte în cazul acestei situații ipotetice. Cum va fi afectată securitatea națională și ce șanse are România (sau Bulgaria) să fie inclusă într-o posibilă construcție federală la nivel european?
O creștere a influenței Parlamentului European în dauna Comisiei Europeane este văzută de unii drept un fapt pozitiv. Ca o victorie a democrației. În fapt, e mai degrabă vorba de o rețetă sigură pentru amplificarea blocajelor instituționale, încurajarea inițiativelor populiste de o consolidare a puternicului curent antiamerican. În aceste condiții, semnarea acordului TTIP (Partenariatul Transatlantic pentru Investiții și Comerț) devine mai dificilă, iar capacitatea Europei de a face față competiției economice globale are toate șansele să fie sever afectată.
Acest gen de evoluții ar putea face ca America să-și reducă masiv implicarea în ecuația de securitate din Europa. Mai ales că și peste ocean există curente izolaționiste influente. Este exact ceea ce își dorește și Vladimir Putin. Or, dacă SUA își restrâng semnificativ prezența pe continent, România devine vulnerabilă în planul securității naționale, iar pe termen mediu am putea asista la un aranjament de securitate de facto ruso-german, în care o Europă federalizată, dominată de Berlin, să accepte în Est „o sferă de influență legitimă“ a Moscovei (curent cu largă susținere în opinia publică din Germania).
Dar ce șanse are România să se regăsească în această Europă federalizată? Semnalele din ultimul timp nu sunt deloc încurajatoare. Într-un interviu apărut în Der Spiegel, istoricul german Heinrich August Winkler spune că „e discutabil dacă trei dintre statele membre ale UE, România, Bulgaria și Ungaria, mai pot fi considerate în mod real democrații de tip occidental“. În aceste condiții, o eventuală eliminare a acestor țări dintr-o posibilă construcție federalistă europeană (proces care ar putea fi accelerat dacă Marea Britanie părăsește UE) ar lăsa din nou România într-o zonă incertă. Vor conta nu doar evoluțiile de pe vechiul continent, ci și ceea ce se va întâmpla în viitor la București. Lucru deloc liniștitor, dacă ne uităm la situația politică actuală. Rusia ar fi cu siguranță extrem de doritoare să-și extindă zona de influență în interiorul Balcanilor, unde are, oricum, capete de pod solide la Belgrad și la Sofia. //