De același autor
Cum nu este de presupus că între timp va crește substanțial apetitul real anticorupție din societate, nu este deloc exclus să ne întoarcem, cel puțin în parte, la modelul de operare în justiție din perioada guvernării Năstase.
După evenimentele din vara anului 2012 și toate derapajele care au urmat, și președintele, și alte figuri proeminente din sfera politică sau din societatea civilă au dorit să ne asigure, în repetate rânduri, că există totuși o veste bună: în ciuda asaltului puterii, instituțiile-cheie din zona sistemului de justiție au rezistat. Pe termen lung sau chiar mediu, acest tip de optimism e însă nejustificat. E greu de crezut că o mașinărie de putere cinică și redutabilă, așa cum este PSD, va abandona pur și simplu lupta. În fapt, în eșafodajul sistemului de justiție au apărut deja spărturi. S-a lucrat pe două fronturi. Pe de o parte, prin modificări de ordin legislativ (în ceea ce privește interceptările telefonice, de exemplu), capacitatea de operare a DNA este acum serios diminuată. La fel, și rolul Înaltei Curți în materie de corupție la vârf a devenit și el limitat. Pe de alta, procurorul general a intrat ferm în siajul PSD și, mai voalat, CSM a fost cel puțin neutralizat. În plus, raportul de forțe din Curtea Constituțională s-a schimbat, iar lucrul acesta va deveni probabil vizibil în momentele-cheie.
Toate aceste repoziționări sunt importante, și nu doar pe plan intern. Intervențiile tranșante din exterior, de la Bruxelles și de la Washington, împotriva agresării statului de drept s-au sprijinit pe aceste instituții. Una este să ceri din afară respectarea deciziilor Curții Constituționale sau să te raliezi unor poziții critice exprimate de CSM față de ingerințele politice în justiție și cu totul altceva să critici derapajele puterii, în absența acestor elemente. Cum nu este de presupus că între timp va crește substanțial apetitul real anticorupție din societate, nu este deloc exclus să ne întoarcem, cel puțin în parte, la modelul de operare în justiție din perioada guvernării Năstase. Sigur, există și diferențe importante. Deocamdată, instituțiile din justiție sunt evident mai solide și mai independente ca în urmă cu 10-12 ani. Însă, pe de altă parte, contextul politic e mai defavorabil (nu există un front unit, cu sprijin popular semnificativ, împotriva puterii), iar România a devenit între timp membru al UE. Or, pârghiile de intervenție din exterior erau mult mai puternice în perioada de preaderare decât acum, când singurele mecanisme formale de intervenție se bazează pe rapoartele MCV, de care actuala putere pare să se sinchisească tot mai puțin.
Dar la ce ne putem aștepta în mod concret, dacă lucrurile vor evolua, foarte probabil, în această direcție? Și cine vor fi principalii beneficiari? Deocamdată, Ministerul Public (cu toate componentele sale, inclusiv DNA) e încă relativ independent. Există desigur abuzuri, există și corupție și, punctual, chiar ingerințe politice la nivel local (pentru a-l aduce la audieri pe Nicușor Constantinescu a trebuit să vină o echipă de la București). Însă nu suntem nici pe departe în situația unui control politic direct și extins asupra sistemului de justiție, așa cum se întâmpla în perioada 2001-2004, când ministrul Justiției de atunci, Rodica Stănoiu, întreba în ședința Biroului Național al PSD dacă „să dea drumul la dosare“. Dacă însă lucrurile se vor schimba, se va discuta, oare, din nou în PSD despre ideea de „a da drumul la dosare“ împotriva adversarilor sau partidul se va mărgini doar să blocheze acțiunile deranjante din justiție? Tentația e mare. Unii lideri politici ai actualei puteri vor dori să plătească polițe, alții vor dori să utilizeze o armă potențial devastatoare în bătălia pentru putere din exteriorul sau chiar din interiorul propriului partid.
Pentru Victor Ponta, un context, chiar și doar parțial schimbat din acest punct de vedere, poate oferi avantaje semnificative. Atât procurorul general, cât și ministrul Justiției sunt în primul rând oamenii săi, înainte de a fi ai partidului. Dacă are tot interesul să-i protejeze pe cei care îi sunt apropiați, precum Dan Șova sau Sebastian Ghiță, demersurile penale în care sunt implicați baronii marcanți PSD din teritoriu, sau chiar Liviu Dragnea la centru, sunt departe de a-l deranja. Din contra, îi ține sub presiune, dându-i o mai mare marjă de manevră în interiorul partidului. Cu un beneficiu suplimentar: lăsând să curgă anchetele în curs în astfel de cazuri, premierul poate clama faptul că sistemul de justiție rămâne independent.
Cert este că ne așteaptă o perioadă destul de complicată, tulbure și periculoasă, cu multe grade de incertitudine. Atunci când subordonarea politică a justiției este evidentă, ca în cazul Ucrainei, anchetele și sentințele la comandă sunt limpezi pentru toată lumea. E greu să iei în serios condamnarea Iuliei Timoșenko la Kiev. La fel, cum poți lua de bune condamnările din Rusia cărora le cad victime exclusiv criticii și adversarii regimului Putin? În situațiile gri, lucrurile devin însă mult mai complicate. Influențele politice sunt mai greu de evidențiat. În plus, vom intra într-o perioadă în care, prin plecarea lui Traian Băsescu de la Cotroceni, actuala putere, în special PSD, va exercita controlul asupra tuturor instituțiilor de forță din stat, de la servicii secrete la o bună parte din sistemul de justiție. Cât de abuziv se va exercita acest control, cât de mult vor fi afectate instituțiile, vor mai exista piedici, chiar și minimale, în lupta anticorupție? Chiar dacă răspunsuri tranșante sunt greu de dat, avem în acest moment destul de puține motive de optimism. //