De același autor
Electoratul anti-USL este împărțit în două mari segmente, unul pro-Băsescu și altul anti-Băsescu.
Guvernul condus de Victor Ponta nu numai că nu a reușit să împlinească mai nimic din ceea ce a promis pe plan intern, dar s-a și compromis masiv pe plan extern prin puciul eșuat din 2012, prin ingerințele în justiție, prin gesturi și declarații bulversante, adesea iresponsabile. Pe lângă problemele personale de integritate ale premierului, precum chestiunea plagiatului, și seria de scandaluri de corupție la nivel înalt, Executivul se dovedește a fi, în același timp, total incapabil să gestioneze crizele de orice fel, accidentul aviatic și ninsorile fiind doar ultimele două exemple. Este îndoielnic că un astfel de guvern ar fi fost capabil să supraviețuiască în multe alte țări din spațiul european. Iată însă că România se dovedește a fi, din nou, atipică. Dacă ne uităm în sondaje, pare că trăim într-o realitate paralelă paradisiacă: USL și Victor Ponta continuă să conducă, și încă autoritar, în preferințele alegătorilor.
Una dintre explicațiile pentru acest paradox este absența unei alternative solide la USL. Problema e însă că, în acest moment, dreapta, un termen în realitate destul de lipsit de conținut în plan ideologic, pare mai preocupată de disputele interne decât de un astfel de demers. Bătălia se dă, în principal, pe segmentul ocupat actualmente de PDL (circa 20 de procente, preponderent în Ardeal), și nu pe recâștigarea tronsonului electoral semnificativ, absent la alegerile din decembrie 2012. Există o explicație. Acest electorat e greu de abordat. E dificil, pretențios, foarte critic față de majoritatea politicienilor. Solicită standarde de conduită semnificativ mai înalte în cazul opoziției decât cele cu care operează mai ales alegătorii PSD și, inevitabil, este mult mai greu de mulțumit și de atras la urne. Ideea insidios inoculată în percepția publică („Ce importanță are cine e la putere, toți sunt la fel!“) face minuni, alimentând o apatie generalizată mai ales în rândul celor care, deși sunt departe de a simpatiza USL, își doresc o alternativă cvasiideală, curată și altruistă, pe care, în mod realist, mediul politic autohton nu o poate produce.
Declarativ, Partidului Mișcarea Populară vizează exact acest tip de electorat, însă deocamdată vedem că apariția sa, oficializată recent, creează mai ales turbulențe în spațiul PDL. E vorba și de plecările explicite de parlamentari, dar şi de cele mascate, prin posibila aderare a unor primari sau a altor lideri locali influenți din PDL la Fundația Mişcarea Populară. Între numele vehiculate în acest moment, se află și cele ale lui Emil Boc, Gheorghe Ștefan sau Gheorghe Falcă. Frustrările acumulate în urma ultimului congres al partidului condus de Vasile Blaga vor da acum, foarte probabil, din nou în clocot. În acest context, tensiunile interne din USL vor fi în parte estompate de scandalul din opoziție, ceea ce nu poate decât să mulțumească actuala putere. În plus, intrarea în trombă a Elenei Udrea pe scena PMP (care i-a estompat vizibil pe ceilalți lideri ai noului partid) va deschide inevitabil un larg front de atac, în egală măsură pentru adversarii de la putere și pentru cei din opoziție.
PMP mai are o problemă. Dizlocând parlamentari și structuri din PDL, pe de o parte, îşi afectează imaginea publică, iar pe de alta, creează tensiuni deja evidente în rândurile echipelor agregate, până acum, la nivel local. Poate că o parte dintre liderii atrași de la PDL sunt utili prin rețelele pe care le controlează în țară, dar și costurile politice asociate acestei migrații în planul percepției publice nu sunt deloc neglijabile. Efectul imediat este reducerea atractivității partidului exact pe segmentul electoral pe care declară că vrea să-l atragă (absenții la alegerile din decembrie 2012).
În aceste momente, PMP pare în stare să dea lovituri serioase PDL. Însă aici nu e vorba de un joc cu sumă nulă. Întrebarea fundamentală este în ce măsură eliminarea echipei Blaga din fruntea PDL servește obiectivului strategic major: construcția unei alternative viabile la PDL. În acest sens ar trebui plecat de la recunoașterea unei evidențe: electoratul anti-USL este împărțit în două mari segmente, unul pro-Băsescu și altul anti-Băsescu. Segmentul pro-Băsescu s-ar putea orienta către un bloc constituit din PMP, Forța Civică, eventual PNŢ-CD, iar celălalt s-ar putea îndrepta către un PDL desprins de președinte, cu bune perspective de a rupe în continuare din electoratul urban liberal. Dacă ar acționa coerent, fără să intre în dispute corozive între ele, cele două blocuri ar putea obține scoruri bune la europarlamentare și ar putea ulterior să sprijine cu șanse o candidatură comună la prezidențiale.
Acesta ar fi însă un comportament rațional. Deocamdată, prevalează mai degrabă puseurile umorale. Lipsește și voința politică pentru un astfel de demers, dar și un strateg, de talia lui Valeriu Stoica de pildă, capabil să definească și să implementeze o linie de acțiune coerentă a actorilor din opoziție, pentru care prioritare par să fie astăzi calculele minore şi meschine, cu mize preponderent individuale sau de grup. Chiar și președintele pare să creadă (a și declarat-o public în câteva rânduri) că singura premiză realistă este aceea de a renunța deocamdată la orice încercări de coagulare a unei drepte unite, principalii actori urmând a se încăiera între ei pentru europarlamentarele din luna mai, în speranța că aceștia se vor reuni ulterior într-o construcție politică unitară, cu o zestre electorală clară de această dată, pentru prezidențiale. În ce măsură socoteala de acasă se va potrivi cu cea din târg, iată o întrebare importantă, nu doar pentru viitorul USL, ci și pentru evoluțiile fundamentale din societatea românească în ansamblu, pe termen mediu și lung. //