De același autor
Deși premierul va ieși destul de șifonat public din ultimele întâmplări, nimic nu se va schimba, probabil, la nivel substanțial, nici în ceea ce privește maniera în care se fac numirile pe funcții în diferitele tipuri de instituții publice și nici în maniera de operare a acestora.
Cu ani în urmă, maniera în care Executivul de atunci, condus de Adrian Năstase, a gestionat tragicul accident de la Mihăilești a avut un impact negativ asupra puterii. E posibil ca la zece ani distanță un alt accident tragic, de această dată aviatic, să afecteze semnificativ un alt guvern condus de PSD? E încă greu de spus. Însă e cert că forța emoțională a unor astfel de evenimente poate fi uneori devastatoare pentru politicieni, în mai mare măsură decât alte elemente concrete care influențează direct viața oamenilor, precum indicatorii privind șomajul sau inflația.
Victor Ponta, altminteri obsedat de comunicare și de percepția publică (doar nu apare întâmplător ore în șir pe micul ecran), a tratat superficial subiectul. Nu ar fi prima dată când se întâmpla asta. Însă, în cazul accidentului din Muntenegru, premierul a reușit să remonteze în bună măsură, pe parcurs, impresia proastă creată de bâlbâielile inițiale. Mai ales că, spre norocul său, instituțiile noastre nu au fost, prin forța lucrurilor, implicate direct decât în readucerea în țară a trupurilor celor decedați și a supraviețuitorilor. Prilej cu care câțiva miniștri nu au scăpat totuși ocazia de a se îngrămădi la Otopeni pentru ca românii să vadă pe micile ecrane cât de implicați și cât de „simțitori“ sunt înalții noștri oficiali.
De data asta însă, lucrurile au mers prost în lanț. În așa măsură încât, chiar de peste ocean, Washington Post constată că, deși „în mod normal, prăbușirea unui avion de mici dimensiuni nu ar trebui să fie un motiv suficient să înfurie o țară întreagă sau să amenințe guvernul“, exact asta s-a întâmplat la București. Pe de o parte, s-a văzut că, în ansamblu, întregul cadru instituțional care trebuie activat în astfel de situații e vraiște. E adevărat, acest lucru nu poate fi imputat exclusiv actualului guvern, dar, în astfel de situații, oamenii privesc cu precădere către cei care dețin astăzi puterea. Pe de altă parte, maniera superficială obișnuită în care premierul tratează aproape orice subiect ar putea fi mai costisitoare pentru el în acest caz. În ciuda eforturilor propagandei de casă, Antena 3 + RTV, de a abate atenția către ceea ce pare să fie obiectivul său numărul unu în acest moment: îndepărtarea lui Marcel Opriș, „omul lui Băsescu“, din fruntea STS.
După ce s-a aflat că premierul și vicepremierul României au participat la o întâlnire de PR cu presa într-un restaurant din București, într-un moment în care căutarea victimelor din Apuseni nu fusese încă finalizată, iată că, și în plin cod roșu de ninsori, primul ministru a găsit timp să joace baschet. E grav, ar trebui să fim scandalizați sau presa (mă rog, în zona rămasă independentă) exagerează? Deși nu există răspunsuri definitive la acest gen de întrebări, bunul simț ne spune că nu e cel mai potrivit comportament în astfel de situații, în care sensibilitățile sunt la cote ridicate. Și oricum, singurul lucru care contează este percepția publică, care l-a ajutat adesea în trecut pe Victor Ponta să depășească fără a fi afectat în chip major, ca imagine, nenumărate situații critice (inclusiv în chestiunea plagiatului), dar care acum ar putea să-i ofere surprize neplăcute.
Ceea ce nu înseamnă însă deloc că asta îl va face pe premier să schimbe stilul și cu atât mai puțin substanța guvernării. În primul rând, pentru că e puțin probabil să știe cum să o facă. Așa că ne putem aștepta, mai degrabă, ca eforturile de cosmetizare a realității și diversiunile să fie amplificate. În al doilea rând, nu e clar dacă principalii decidenți din guvern realizează cu adevărat că o bună parte din sistemul instituțional românesc a atins un grad periculos de paralizie. Iar lucrurile se vor agrava și mai mult, dacă se va face descentralizarea în concepția Dragnea. Realizați cam ce fel de oameni vor ajunge să conducă direcțiile de specialitate, şcolile sau spitalele prin locuri în care deciziile vor fi luate exclusiv de persoanaje precum Nicușor Constatinescu sau Marian Oprișan?
Dacă ne uităm pe harta instituțiilor importante din România, cu excepția notabilă a Băncii Naționale, puține sunt cele în care conducerea să nu se fi schimbat, din considerente pur politice, la fiecare 2-3 ani, dacă nu și mai des. La TVR, de pildă, deși mandatul legal e de 4 ani, s-au perindat 6 directori generali în ultimii 8 ani. În plus, schimbările sunt abrupte, de azi pe mâine, și au loc, de regulă, fără niciun fel de justificări reale. Spre comparaţie, în orice organizație serioasă din afară, o schimbare de management la vârf se anunță din timp, cu câteva luni înainte, astfel încât procesul de tranziție să nu afecteze instituția în ansamblu.
Problema e că, deși premierul va ieși destul de șifonat public din ultimele întâmplări, nimic nu se va schimba, probabil, la nivel substanțial, nici în ceea ce privește maniera în care se fac numirile pe funcții în diferitele tipuri de instituții publice și nici în maniera de operare a acestora. Singura soluție reală de ieșire din acest impas ar fi ajungerea la un acord de principiu între toate formațiunile politice importante care să stabilească clar care sunt funcțiile politice şi care sunt cele strict tehnice care nu trebuie să fie afectate de o schimbare a puterii. În Statele Unite, la o schimbare de administrație la Casa Albă, intră în discuție din acest punct de vedere doar circa 10.000 de poziții oficiale. Atât. Dar e așa ceva posibil în România? Greu de crezut, dacă ne uităm la cei aflați astăzi în poziția de a putea decide astfel de lucruri. //