De același autor
O unică poziționare geografică a permis Statelor Unite să-și asume simultan atât statutul de putere atlantică, cât și pe acela de putere pacifică. Deși mult mai reticent decât fostele administrații Clinton și Bush de a interveni în exterior, în spiritul Pax Americana, instituită în perioada postbelică și, mai ales, după 1990, al cărei element central era acela de consolidare și de expansiune a ordinii liberale la nivel mondial, Barack Obama a promovat totuși două instrumente majore ca ancore nu doar comerciale, ci și geopolitice care să completeze componenta de securitate a sistemului de alianțe din Europa și Asia în care Washingtonul joacă un rol major: e vorba de TTIP, acordul de investiții și comerț dintre America și Europa, și TPP, echivalentul său pentru zona Pacificului. Acum ambele aranjamente par complet compromise, cu toate că, spre deosebire de TTIP, care este încă, tehnic vorbind, în curs de negociere, TPP este deja semnat de țările membre. Problema e că TPP a fost vehement atacat și din dreapta, de către Trump, și din stânga, de către Bernie Sanders, și majoritatea liderilor din Congres sunt convinși că este un „acord mort“. Iar TTIP are șanse cvasi-zero de finalizare. Și peste ocean, dar și în Europa există astăzi o opoziție mioapă chiar față de ideea în sine a unui astfel de acord. Pe considerente absolut minore, pe care le-am văzut prezente, la fel de miop, și în România. Or, așa cum arată lucrurile în prezent, sunt bune motive să credem că e foarte posibil ca, într-un timp nu neapărat îndelungat, America să nu mai fie nici o putere atlantică și nici una pacifică, urmând a fi înlocuită de China nu doar în Asia, ci probabil și în America de Sud și, în mare parte, decuplată de o Europă care va trebui, într-un fel sau în altul, să acomodeze o Rusie evident mult mai potentă în plan militar.
Ceea ce numim ordinea liberală a fost o construcție postbelică, sub leadership american, care a plecat de la două obiective majore: crearea unui sistem global de comerț liber și o rețea de alianțe, cu America în centru, care să asigure securitatea globală. Cele două componente sunt strâns corelate. În perioada sa de maximă înflorire, Republica Venețiană, cea mai importantă putere comercială a vremii din Mediterană, a înțeles că un sistem militar companion, care să asigure securitatea rutelor comerciale, este indispensabil. O vizită la Muzeul Correr, din piața centrală din Veneția, ilustrează foarte bine acest element esențial. Această ordine globală americană, astăzi criticată, chiar diabolizată de mulți, a generat totuși cea mai prosperă perioadă din istoria omenirii. Sigur că America a fost unul dintre marii beneficiari. Însă au fost multe alte țări care au avut poate mai mult de câștigat decât Statele Unite. În primul rând, Germania și China, principalele două puteri exportatoare ale lumii. Dar și alte state din Asia, spre exemplu, Coreea de Sud, sau chiar din Africa.
„Ai grijă ce-ți dorești, s-ar putea să se întâmple!“, zice un bine cunoscut avertisment, pe care avem toate șansele să-l vedem în viitor verificat în practică. Deși prosperitatea și libertatea de care se bucură astăzi europenii nu ar fi fost posibile fără America, există pe continent, cu precădere în țări ca Franța și Germania, puternice curente antiamericane, unele de-a dreptul isterice. Washingtonul și-a asumat arogant și abuziv rolul de „jandarm mondial“, spun exponenții acestui punct de vedere, în timp ce marile corporații de peste ocean, cu precădere cele din zona de tehnologie, sunt văzute drept niște „prădători agresivi“ care tulbură liniștea „economiei sociale de piață“ de pe vechiul continent. Ei bine, și cei în cauză, dar și noi, ceilalți, e posibil să descoperim în curând cum ar putea arăta fie o „dezordine globală“ (poliția nu e probabil neapărat simpatizată, dar probabil nimeni nu și-ar dori să ne apărăm singuri atunci când ieșim pe stradă !), fie o nouă ordine globală, de pildă, una „chinezească“.
O Europă adesea foarte critică față de Statele Unite a luat drept un dat pe termen nedefinit umbrela de protecție a acestora și, scrie Robert Kagan în Financial Times, nu a realizat cât de lipsit de egoism, cât de anormal din perspectiva comportamentului standard al unei națiuni a fost cel american după Al Doilea Război Mondial. „Nimeni în istorie nu-și mai asumase până atunci asemenea răspunderi enorme pentru un beneficiu relativ minor. Statele Unite au amplasat trupe în Europa și Asia timp de 70 de ani nu pentru a se proteja ele însele, ci pentru a-și proteja aliații. Având în 1945 o jumătate din întregul PIB mondial, ele au creat o ordine economică liberală, deschisă, care a permis și celorlalți să prospere și să poată intra în competiție. Au promovat democrația, cu toate că nu în puține cazuri aliații democrați au fost mai independenți, mai incomozi decât regimurile dictatoriale pe care le-au înlocuit.“
Acum, după victoria lui Donald Trump, sub stindardul „America First“, tot acest întreg curs este pus fundamental în discuție. Dacă începi să privești lucrurile dintr-o perspectivă mai îngustă, mai mercantilistă, renunțând la vechea viziune strategică, ce interes ar avea America să se opună dorinței principalelor două puteri revizioniste, China și Rusia, de a-și defini propriile lor sfere de interes? În particular, în cazul Europei Centrale și de Est, care, în definitiv, au părăsit această sferă de interes doar în urmă cu un sfert de veac. În fond, nu ar fi decât o reîntoarcere la principiile dominante ale politicii externe americane din anii 1920 și 1930, pe care nu doar Donald Trump, ci și personalități proeminente din zona academică, adepții așa-numitului „off-shore balancing“, o promovează de o bună bucată de vreme.
Este interesant de observat că, sesizând oportunitatea, exprimată simbolic de iminenta denunțare la Washington a TPP, China a propus imediat o alternativă la acesta, un larg acord comercial care să cuprindă spațiul Pacificului, cu Asia și America de Sud ca părți componente, cu China în centru și, evident, fără Statele Unite. Aflați chiar în aceste zile la Lima, în Peru, la reuniunea la vârf a Asia-Pacific Economic Cooperation Forum, președintele chinez Xi Jinping și Vladimir Putin au convenit să sprijine împreună constituirea unui spațiu de comerț liber în zona Asia-Pacific. Ceea ce înseamnă că, de facto, influența americană în regiune va fi masiv erodată nu doar în plan geopolitic, ci și comercial, corporațiile americane urmând a fi substanțial afectate, deși adversarii acordurilor comerciale din Statele Unite, în frunte cu Trump, nu par să realizeze acest lucru. Paradoxal, dar chiar țări din așa-numita „anglo-sferă“ ar putea să fie nevoite să se îndepărteze de Washington. De pildă, Australia, care, luând act de dorința de retragere strategică a Americii din Asia, va trebui să se apropie de China. Sau Marea Britanie, unde, în ciuda declarațiilor pline de simpatie pro-Brexit venite din tabăra lui Trump, Guvernul May este totuși conștient că politica explicit protecționistă și anticomerț global asumată în campanie de președintele ales vine fundamental în coliziune cu obiectivul strategic al țării care, după desprinderea de Europa, și-a propus să devină un campion chiar al cauzelor rejectate ferm de noua administrație americană. Așa că, din acest punct de vedere, paradoxal, China se profilează drept un partener natural pentru Londra, mai degrabă, decât America.
Aceste masive prefaceri geopolitice ne găsesc în România nepregătiți, nesiguri, vulnerabili. Inclusiv discuțiile din spațiul public se ocupă preponderent de mize minore, care ar putea deveni, brusc, peste noapte, complet nerelevante din cauza unui context extern extrem de fluid. Se discută intens despre cine este arestat de DNA, despre speculațiile privind sprijinul „serviciilor“ pentru USR și despre iluzoria variantă de înlocuire a vechii clase politice cu una nouă, „nepătată și competentă“. Problema e însă că nu pare să existe acum niciun lider politic la vârf care să dea senzația că știe ce să facă în aceste momente de prefaceri geopolitice majore.