De același autor
Asocierea strânsă a României cu doi dintre pionii importanți de influență ai Rusiei în regiune nu e nici pe departe semnalul pe care ar trebui să-l transmitem astăzi principalilor noștri parteneri strategici occidentali.
Chuck Hagel, șeful Pentagonului, anunța la mijlocul săptămânii trecute extinderea cooperării militare a Statelor Unite cu Polonia și țările baltice, ca răspuns la agresiunea Moscovei în Crimeea. Nu se făcea nicio mențiune referitoare la flancul NATO de sud-est, deși acesta se află în epicentrul crizei. Există trei posibile explicații: 1) e vorba doar de o scăpare, fără nicio relevanță specială, mai ales că americanii au trimis totuși în mod simbolic un crucișător în Marea Neagră; 2) declarația exprimă niște priorități ale momentului în materie de securitate, nu diferențe de substanță; 3) Washingtonul are rezerve reale de încredere în privința aliaților NATO din Balcani. Orientarea prorusă a actualului guvern socialist de la Sofia, dar și o erodare a încrederii în atașamentul prooccidental al noii puteri de la București ar putea fi argumente în acest sens.
Ultima ipoteză are darul să ne pună serios pe gânduri, în contextul crizei din Ucraina, dar nu ar trebui să ne surprindă peste măsură. Cu atât mai mult cu cât, iată, decizia lui Victor Ponta de a participa la Ruse la o întâlnire tripartită alături de Bulgaria și Serbia nu face decât să întărească astfel de dubii, dacă ele există. În timp ce miniștrii de Externe din 12 țări din centrul și nordul continentului (Grupul de la Vișegrad plus așa-numitul Grup nordic) solicită în termeni fermi consolidarea legăturilor cu Republica Moldova și Georgia și sprijinirea Kievului prin trimiterea unei misiuni de observatori UE în Ucraina, declarațiile pe acest subiect exprimate cu prilejul reuniunii de la Ruse sunt o simplă înșiruire de generalități din care lipsește orice accent critic la adresa Moscovei. În deplin contrast avem, de cealaltă parte, poziția exprimată de președinta Lituaniei, Dalia Grybauskaitė. Într-o declarație preluată extensiv în presa românească, ea avertiza că Rusia încearcă să redeseneze frontierele celui de-al doilea război mondial și că „după Ucraina va urma Republica Moldova, iar după Republica Moldova alte ţări“.
În acest moment este neclar dacă reticența premierului față de o condamnare mai explicită a agresiunii rusești din Ucraina se datorează confuziei din MAE, lipsei sale de experiență și înțelegere în materie de politică externă sau este parte a unei strategii deliberate de reorientare graduală către alte azimuturi a actualei puteri. Ultima ipoteză nu este lipsită de susținere. Anul trecut, în decembrie, primul ministru spunea că în 2014 trebuie să „regândim relațiile cu Rusia“, iar recent Constantin Niță, ministrul Economiei, ne anunța entuziast: „chinezii vor veni peste tot!“.
E drept, Victor Ponta nu s-a dus probabil la Ruse pentru a transmite astfel de semnale în exterior, ci mai degrabă pentru a încerca să consolideze un fel de front comun balcanic (o replică la Grupul de la Vișegrad, după cum se exprima premierul) în fața criticilor severe și repetate venite de la Bruxelles la adresa Bucureștiului și Sofiei. Însă momentul nu putea fi unul mai prost ales, din perspectiva percepțiilor Washingtonului și a altor capitale europene importante. Asocierea atât de strânsă cu două țări văzute drept pioni importanți ai Moscovei în regiune (în cazul Bulgariei, mai ales după venirea la putere a guvernului socialist condus de Plamen Oreșarski) nu poate fi aplaudată nicidecum, în contextul celor mai încordate relații dintre Occident și Kremlin din ultimii 25 de ani.
Belgradul este în acest moment cel mai important punct de sprijin al Moscovei în Balcani. Mai ales după ce Tomislav Nikolić a devenit președinte, colaborarea bilaterală a devenit extrem de extinsă. „Singurul lucru la care țin mai mult ca la Rusia este Serbia“, declara Nikolić cu prilejul unei vizite oficiale la Moscova. În aceste condiții, nu e de mirare că rușii au ajuns să dețină, prin Gazprom, o pondere dominantă în sectorul energetic al Serbiei, au împrumutat guvernul de la Belgrad cu un miliard de euro pentru echilibrarea bugetară și se consolidează și legăturile bilaterale pe plan militar.
Bulgarii și sârbii au fost cei care au torpilat masiv proiectul Nabucco (aderând în schimb la cel sprijinit de Rusia, South Stream) care ar fi permis diversificarea aprovizionării cu gaze naturale a Europei. O depeșă Reuters de anul trecut făcea trimitere la un document confidențial al guvernului de la Belgrad conținând transcrierea unei discuții între oficiali americani și sârbi, în care „Statele Unite atrăgeau atenția asupra influenței politice pe care o obținea Moscova controlând resursele energetice în Serbia și în întreaga regiune și își exprimau rezervele față de beneficiile economice reale ale proiectului South Stream“.
În aceste condiții, intrarea României într-o eventuală asociere regională (Victor Ponta a avansat ideea Trilateralei de la Craiova!), care din start pare mai apropiată de interesele Rusiei decât de cele occidentale, nu e nici pe departe semnalul pe care ar trebui să-l transmitem astăzi principalilor noștri parteneri strategici. Dacă e vorba de o gafă, atunci sunt regretabile și îngrijorătoare amatorismul și lipsa de direcție și înțelegere a dinamicii geostrategice a momentului de care dă dovadă diplomația românească. Dacă avem de a face cu altceva, atunci e și mai grav. //