De același autor
Felul in care este descrisa (povestita) societatea in care traim nu e, desigur, inocent. Putem, astfel, sa consideram trei versiuni descriptive (narative) si sa oferim mai multe nume, din mai multe perspective, pentru fiecare dintre cele trei. Din punct de vedere economic, putem numi lumea in care traim "economie de piata" sau "capitalism"; din punct de vedere politic, avem (doar) democratie, dar aceasta poate fi declinata in fel si chip; din punct de vedere socio-cultural, avem o gama larga de descrieri: "societate de consum", "societatea spectacolului", "stat cultural", "era vidului" sau "libertate de expresie". Aici ar putea fi constatata una dintre "contradictiile culturale ale capitalismului", despre care vom mai vorbi: libertatea de expresie este, pe de o parte, activa, pe de alta parte, lipsita de orice eficacitate, de vreme ce nimic din ceea ce spui, si nici macar votul, n-are alta valoare decat una "spectaculara".
Desigur, partajurile nu sunt atat de stricte si, pornind de la niste cuvinte, putem afina, relativiza, desface aceasta tipologie. Apoi, nu trebuie uitat ca economicul, politicul si socio-culturalul nu reprezinta portiuni autonome de realitate publica, ci ele se articuleaza ierarhic. Economicul pare sa regizeze socio-culturalul si politicul, dar ultimul pare absorbit de cel de-al doilea. Putem spune ca traim intr-o economie culturala - atenta la functionarea economiei libidinale a individului occidental - sau intr-o cultura economica, in masura in care finalitatea productiei culturale actuale este crearea in individ a dispozitiei de a cheltui. Ceea ce pare sa lipseasca din tot acest tablou este morala, si din aceasta "subperspectiva" putem numi prezentul nostru, cu sintagma lui Gilles Lipovetsky, "era vidului". Or, practicile etice sunt tot atat creatoare de senzatii, trairi si dispozitii ca si cele culturale sau, cu un adjectiv mai larg si poate mai potrivit, sunt la fel de expresive. Nu intamplator, filmele americane abunda in scene de procese, nu intamplator toate talk-show-urile inseamna punerea in scena a unor acuzatii, palinodii, prescriptii. Ambele, etica si cultura, se bazeaza, iarasi, pe o economie libidinala care, bine cunoscuta, poate fi profitabil exploatata. Profitabil pentru cine? Pentru toti cei care isi dau seama de mecanismele profitului. Sentimentul de revolta este un produs de baza al ideologiei, cel putin tot atat de profitabil ca sentimentul de satisfactie; intr-un caz si-n celalalt, omul scoate bani din buzunar, fie pentru a putea obtine ceea ce vrea prin intermediul gestiunii profesionale a revoltei de catre specialisti (politicieni, vedete sau starsistemuri), fie pentru a prelungi si intensifica starea de satisfactie oferita gratuit ca gustare. Or, pentru intelectualul care incearca sa indrume perceptiile publice pe calea cea buna - ceea ce ar insemna, in primul rand, dedramatizarea lor -, niciuna dintre cele doua variante de interventie publica nu e scutita de impostura.
Situatia noilor proletari
Presupunerea mi-a fost inlesnita, intre altele, de un dosar publicat recent in revista Cultura, despre situatia noilor proletari (numarul 38, ultimul pe luna septembrie). Se stie, fabricile tind sa dispara din lumea occidentala, inlocuite de uzine de servicii - birouri dotate cu computere si telefoane - sau de fabrici de divertisment, unde singura productie este cea de umori care au ca efect cheltuiala. Fiecare dintre cele doua tipuri de discurs - favorabil, respectiv critic la adresa societatii actuale si a modului ei de functionare - are aceeasi finalitate: nasterea unor sentimente aducatoare, direct sau indirect, de profit.
In privinta celor care sustin economia de piata aflata la mana corporatiilor multinationale, stim cum stau lucrurile: ei vin cu un discurs hedonist, indiferent de tema. De la realizatorii hollywoodieni la directorii campaniilor de prevenire a cancerului la san - si acest ultim exemplu e veritabil -, ideea e una singura: "scapa de prejudecati", oricum vor fi fiind ele, inaintea oricarui examen la care le-ai putea supune, pentru a vedea daca dauneaza sau daca fac bine. In mare, acest discurs e mai putin teoretizat, pentru ca realizarea principiilor lui se produce incontinent. Deturnat, il intalnim in literatura autenticista, dar numai dupa ce trecem de primul nivel de lectura, cel in care numita societate de consum e bine de tot luata la refec. De obicei, insa, acest discurs este structurat in functie de target: adolescentii, tinerii, femeile, barbatii, ceva mai putin varstele a doua si a treia au parte, fiecare, de viaticul lor "pour mieux vivre sa vie" (acesta este sloganul revistei Psychologies).
La celalalt discurs, critic la adresa societatii occidentale, as vrea sa ma refer mai degraba dintr-o perspectiva asa-zicand nominalista. In primul rand, iata una dintre intrebarile formulate ca argument al dosarului din Cultura de catre Mihai Iovanel: "(…) e corect sa afirmam ca noul (si falsul?) marxism al minoritatilor, al «subansamblurilor», deturneaza adevarul marxismului originar? Ca este o creatie a capitalismului?". Avem, deci, un marxism fals si unul originar, unul "creat" de capitalism si unul opus lui. Oare? Oare nu capitalismul precede marxismul si nu acolo, in capitalism, renaste, asa cum o stim, ideea comunista? Dar, in alta ordine de idei, de ce "capitalism"? Intrebarea mea cea mai importanta - pentru mine - este aceasta: de ce intrebuintam, investindu-l cu valoare de descriere exhaustiva, termenul "capitalism"? De ce nu-i spunem "economie de piata"? Un principiu elementar de metoda analitica ar fi: la ce raportam "capitalismul"? Cred ca putem avea, aici, doua raspunsuri standard. Unul ar fi "societatea traditionala", cea ciclica, rurala sau tribala, cea pe care se exerseaza de mai bine de o suta de ani etnologia, cea in care timpul n-are directia dinapoi inainte, progresiva. Celalalt ar fi, in logica progresismului modern: "feudalismul", pe de o parte, si "comunismul", pe de alta. Capitalismul ar fi, in aceasta versiune hegeliano-marxista, o etapa, un mijloc, ceva de care istoria s-a folosit pentru a ajunge in cu totul alta parte. Acest al doilea raspuns comporta, totusi, un paradox: atata vreme cat istoria e transcendenta, individul nu poate interveni asupra ei. Totusi, rolul filozofului este sa-i "deschida ochii", sa-i trezeasca "constiinta de sine" si apoi, dupa ce reuseste sa-l integreze masei, sa lase istoria (care prin gura lui graieste) sa se foloseasca de el asa cum natura intrebuinteaza logistica unui act sexual pentru a se reproduce. Cu alte cuvinte, sa grabeasca ceea ce oricum s-ar intampla, dar poate nu acum si nu tie. Intrebarea lui Mihai Iovanel isi contine insa - asa cum sta bine oricarei dialectici - raspunsul: capitalismul se opune doar marxismului. Daca in locul capitalismului, autorul ar fi intrebuintat sintagma "economie de piata", n-ar mai fi putut evita raportarea la "economie centralizata", ceea ce ar fi modificat grav expresivitatea enuntului. Pe cat este "capitalismul" de vinovat prin simpla lui pronuntare, pe atat e "economia de piata" de neutra.
Marxism & comunism vs. capitalism & neoliberalism
Ratiunea ultima a intrebuintarii cuvintelor intr-un discurs critic este cea etica. Economia centralizata e imorala, pentru ca e de monopol (politic in practica, pe vremea comunismului), in vreme ce ideea de a opune capitalismul marxismului poate fi salutara: pentru ca n-a existat, pana acum, nicio republica "marxista". Si, daca nu avem motive sa ne intrebam asupra existentei unui capitalism fals si a unuia adevarat, in privinta marxismului lucrurile nu mai sunt la fel de simple. De ce? Pentru ca, dintotdeauna, raul poate inainta mascat, in vreme ce binele trebuie mereu cautat: este el o aparitie a raului sau e, pur si simplu, binele? Dar, in cuprinsul dosarului, lucrurile tind sa se clarifice in cazul lui Dan Ungureanu, care are curajul sa opuna un comunism moral, macar in intentie - originar -, unui capitalism care-si da invariabil arama pe fata: "Diferenta intre comunism, marxism, pe de o parte, si pacifismul edulcorat la care asistam e una de tinte si proportii. Comunismul explica unitar relele din societate - prin structura fundamental nedreapta a societatii in ansamblu; irenismul soft neoliberal rozaliu-plusat sugereaza ca fiecare dintre tarele societatii are cauze externe societatii. De asemenea, discriminarile din societate sunt explicate altfel de comunism. Pentru comunism, structura societatii insesi e gresita si nedreapta. Pentru neoliberali, discriminarile de tot felul sunt doar niste acnee, matreti sau parturi ale societatii, usor de indreptat prin creme, sampoane si vitamine - ONG-urile de binefacatoare. ONG-urile inlocuiesc si crestinismul (ori religia in general). Ecologismul, grija pentru animale, copii, refugiati si bolnavi au devenit un erzat al iubirii de oameni".
Asadar, comunismul e un nume pentru marxism sau invers. Diferenta dintre ele si capitalism este substantiala, as putea indrazni sa spun, chiar "ontologica": in vreme ce comunismul merge la esenta, binele - sau "pacifismul" - neoliberal este doar o pretentie, o aparenta. Si iata, mai adaugam o eticheta: acum avem marxism si comunism, pe de o parte, capitalism si neoliberalism, pe de alta. Dixit, la revedere. Stai asa, imi vine sa spun, stai un pic: nu stiu nici ce-i marxismul, nici ce e neoliberalismul. Ca sa-mi explici primul termen, ar trebui sa te duci la Marx, la toata opera lui Marx (daca asa ceva e un "tot"); ca sa-mi explici ce-i neoliberalismul, ar trebui sa imi explici ce e liberalismul si cum se raporteaza prefixul neo- la liberalism. In afara unor definitii de lucru, notiunile respective raman, ele insele, niste expresii, niste parole care nu apeleaza nicidecum la ratiunea cititorului, ci la afectul lui: niste trompe-l’œil. Dar chiar si asa: textul lui Dan Ungureanu pleaca de la doua premise discutabile. Una este "esentialismul": sta in puterea omului sa modifice esentele, sa se schimbe pe sine insusi sau sa determine schimbarea tuturor oamenilor, posibilitate corespunzatoare unei latente esentiale identice "bune" a fiecaruia dintre noi. A doua este, in mod ciudat, una care se afla la baza unor discursuri conservatoare: nimic din ceea ce produce ca paliativ societatea occidentala nu face altceva decat sa mascheze un continut cangrenat - in condamnarea ONG-urilor, Dan Ungureanu este cel putin la fel de vehement ca si Traian Ungureanu. Nimic mai comod, insa, decat sa acuzi natura umana: nu e bine asa, trebuie sa ne oprim, sa ne sinucidem, sa renastem apoi curati; noi nu acceptam compromisul: totul sau nimic sau, mai degraba, sa traim cu fantasma totului decat cu realitatea "edulcorata" a unei ambiguitati enervante.
Intrebuintarea notiunii de capitalism poate fi si analitica, nu doar expresiva. De pilda, in cazul sociologului american Daniel Bell, in a sa celebra Cultural Contradictions of Capitalism, din 1976. In Prefata la editia din 1978, Bell face o marturisire: "De vreme ce punctul de vedere al autorului e relevant pentru a intelege intentiile sale, cred ca nu e gresit sa afirm ca sunt un socialist in economie, un liberal in politica si un conservator in cultura". Recursul la autobiografie, spune - si repet eu - Stanley Cavell, este una dintre sursele de legitimare a filozofului. Bell se explica, in continuare: in economie, el crede in realizarea individuala, dar nu e un egalitarianist. In cultura, insa, Bell este un conservator pentru ca respecta traditia, crede ca o opera de arta poate fi supusa si unei expertize morale si este un dusman al multiculturalismului. Crede in nevoia autoritatii in cultura, obtinuta prin studiu, si nu prin "speaking in tongues". Desigur, contradictia esentiala dintre cultura capitalismului si economia capitalista sta in indemnul hedonist la eliberare suprapus peste o etica "protestanta" a muncii. Dar, pentru a ajunge aici, Bell se revendica de la Max Weber: din "etica protestanta si spiritul capitalismului" este extrasa notiunea de capitalism. Capitalismul, din titlul lucrarii lui Daniel Bell, poate fi, deci, urmarit, confruntat cu contextul original: e o componenta a unui argument. Constructia teoretica a autorului are doua surse indicate: una a convingerilor personale - explicitate in prefata - si una a unei traditii de gandire. Discursul lui Bell este, asadar, deschis. Or, atunci cand, de pilda, Slavoj Zizek adauga titlului unei antologii de eseuri - Interrogating the Real (Continuum, 2005) - anuntul publicitar: "expanded to include a brand new chapter" - copiind tactici de marketing capitalist - el nu face decat sa se inscrie, fie si ironic, in sistem; vrea sa-si vanda cartea, sa scoata profit din propriul discurs critic.
Ceea ce vreau sa spun prin tot acest text, in ultima instanta, este urmatorul lucru: niciun enunt cu pretentie teoretica si animat de intentii filozofice nu se poate dispensa de analiza propriilor presupozitii. Iar atunci cand intentia sensibila o determina pe cea rationala - nu pretind la existenta unui discurs strict "cenzurat" -, autorul este, ca filozof, un impostor: el urmareste in cititor nasterea unor perceptii asupra obiectului discursului, scop care nu duce la altceva decat la anularea libertatii de gandire si la dependenta de carisma discursului. Acesta devine, astfel, valoare expresiva si obiect de vanzare. Dorinta de a iesi dintr-un cerc vicios, refacandu-l cu compasul, nu inseamna decat compulsie la repetitie - iar asa ceva se supune psihanalizei.
(Subtitlurile apartin redactiei)