De același autor
Ce s-ar putea face pentru supravieţuitorii temniţelor comuniste, cei care şi-au lăsat ani din viaţă şi sănătatea în spatele gratiilor? Un minimum de atenţie şi de respect faţă de problemele acestor martori şi martiri ai grozăviilor regimului comunist ar fi discutarea situaţiei lor în parlament.
Cercetători de reputaţie internaţională ai fenomenului totalitar, de la Thierry Wolton la Stéphane Courtois, au demonstrat că între leninism şi naţional-socialism – metaforic vorbind, între „ciuma roşie“ şi „ciuma brună“ – nu există deosebiri de esenţă.
Ambele sisteme antiumane au însângerat secolul XX, comunismul – în numele ideologiei luptei de clasă, nazismul – proclamând dominaţia „rasei superioare“. Reichul milenar s-a prăbuşit după 12 ani de existenţă, extincţia sa fiind consacrată printr-un proces internaţional; din păcate, comunismul continuă, în mentalităţi şi practici, chiar dacă nu instituţional. În România, la aproape un sfert de veac de la pretinsa sa dispariţie, problema – fundamentală – a proprietăţii e departe de a fi rezolvată şi, la fel, şi chestiunea reparaţiilor cuvenite victimelor represiunii comuniste. Crimele naţional-socialismului sunt imprescriptibile şi, la fel, dreptul supravieţuitorilor la reparaţii morale şi materiale. În temeiul echivalenţei esenţiale a celor două sisteme criminale, şi crimele comunismului (mult mai numeroase, săvârşite pe teritorii imense, într-o perioadă incomparabil mai lungă decât domnia regimului nazist) ar trebui să fie considerate imprescriptibile, iar victimele să aibă drept la reparaţii. Din păcate, în România democrată lucrurile nu stau aşa.
Actele normative reglementând situaţia celor persecutaţi din motive politice de către dictatura comunistă (6.03.1945–22.12.1989) sunt Decretul-Lege 118/1990 şi Legea 221/2009. În comparaţie cu ţări ca Polonia, Cehia, Slovacia, Ungaria, Germania, reparaţiile stipulate prin DL 118 lasă mai degrabă impresia unor concesii făcute de ochii lumii de către legiuitor unei categorii de oameni socotite a fi de mâna a doua, unor vârstnici a căror ieşire, pe cale naturală, din sistem – cum cinic se exprima, nu demult, un înalt demnitar, profesor de drept constituţional – este aşteptată cu răbdare. Chiar cu ipocrizie, căci măsurile de ordin medical de care foştii deţinuţi ar trebui să beneficieze prin lege există mai mult pe hârtie. În ce priveşte Legea 221/2009 (a cărei adoptare a fost urmarea Rezoluţiei 1096/1996 a Consiliului Europei privind „Măsurile de eliminare a moştenirii fostelor sisteme totalitare comuniste“, a concluziilor Raportului Final al Comisiei Prezidenţiale pentru Analiza Dictaturii Comuniste din România şi a mesajului preşedintelui Traian Băsescu adresat Parlamentului la 18.12.2006), aceasta – prin art. 5 – a produs un efect contrar celui scontat de legiuitor, anume de a coaliza instituţii precum Curtea Constituţională, Ministerul Public şi Ministerul de Finanţe într-un soi de „ligă anti-reparaţii“ sui-generis.
Potrivit Memoriului adresat Avocatului Poporului de ing. Dan Ottulescu, membru al Conducerii Naţionale a AFDPR (în urma emiterii OUG nr. 62/2010 privind modificarea în completarea Legii 221/2009, ordonanţă prin care guvernul de atunci s-a substituit legiuitorului şi a intervenit în activitatea justiţiei), în forma iniţială legea „înlătură de drept toate efectele hotărârilor judecătoreşti de condamnare cu caracter politic pronunţate între 1945–1989 şi efectele măsurilor administrative cu acelaşi caracter (...), consacră imprescriptibilitatea constatării caracterului politic al acelor hotărâri, recunoaşte sacrificiul împins la extrem al luptătorilor anticomunişti (...), îndreptăţeşte persoanele condamnate politic sau supuse unor măsuri represive cu caracter politic, care au suferit prejudicii ca urmare a acestora, să solicite, pe cale judecătorească, recunoaşterea caracterului politic al hotărârilor judecătoreşti, respectiv al măsurilor administrative asimilate acestora, şi acordarea cu titlu compensatoriu de despăgubiri morale şi materiale“.
Ca urmare, instanţele judecătoreşti învestite cu soluţionarea cererilor de acordare de despăgubiri „au trecut la aplicarea în speţă a prevederilor constituţionale (art. 16, al. 3) referitoare la răspunderea patrimonială a statului şi a dispoziţiilor dreptului comun (art. 504 ş.u. Cod Proc. Pen.) privitoare la repararea integrală a prejudiciului produs prin privarea ilegală de libertate şi/sau condamnarea pe nedrept“.
Acest ultim paragraf se referă la articolul 5 al Legii 221/2009 relativ la despăgubiri. Este exact esenţa, punctul crucial al legii, cel asupra căruia şi-au concentrat tirul „argumentelor“ contestatarii uniţi în „liga“ de care pomeneam. Câtă vreme a fost vorba de măruntele reparaţii acordate prin DL 118/1990 – care nu avea în vedere şi restituirea bunurilor confiscate sub comunism –, mai treacă, meargă! Când însă câteva instanţe au rezolvat favorabil câteva cereri de daune morale şi materiale, au sărit ca arse Ministerul Public şi Ministerul Finanţelor, amândouă extrem de „îngrijorate de păgubirea“ bugetului statului prin desdăunarea victimelor comunismului. (Îngrijorare nu întotdeauna manifestată de cele două onorabile instituţii ale statului faţă de dimensiunile jafului din banul public la care asistăm cel mai adesea ridicând din umeri.)
De atunci, hotărârile de respingere a cererilor de despăgubiri au curs pe bandă rulantă. Lipsa de unitate în practica instanţelor, existenţa a două faze în activitatea acestora au fost, fireşte, remarcate. Fără vreo urmare.
Evoc, în acest context, experienţa personală. Student la Filosofie, secţia Ziaristică (Universitatea Bucureşti), arestat în anul IV, anchetat dur, condamnat la 4 ani pentru „calomnii la adresa artei, literaturii şi scriitorilor progresişti de după 23 August“ (sent. pen. 636/19.06.1959), după 10 ani de la condamnare am fost achitat, împreună cu colegul de facultate şi de puşcărie şi lagăr de exterminare Florin Constantin Pavlovici (autorul excepţionalei cărţi Tortura pe înţelesul tuturor), în urma recursului extraordinar, din oficiu, al procurorului general, care descoperise că fusesem condamnaţi pe nedrept (între timp, executasem amândoi pedepsele, Pavlovici făcând 5 ani). Tribunalul Suprem a constatat inexistenţa infracţiunii – şi atâta tot! Anii furaţi din viaţă, suferinţele din închisoare, deznădejdea familiilor, supravegherea perpetuă, dificultăţile reinserţiei sociale n-au interesat pe nimeni. Am suportat mult timp consecinţele etichetei de „duşman al poporului“.
Prin cererea nr. 7461/118/2007 am solicitat Tribunalului Constanţa, instanţă de fond, obligarea statului român la plata unor daune morale şi materiale, cerere admisă. Au sărit, cum spuneam, procurorii şi finanţiştii, mânaţi conjunctural de un înalt simţ al apărării banului public.
Mi-am pledat cauza în faţa judecătorilor Curţii Constituţionale unde îmi fusese trimis dosarul: pledoarie în van. Ca să nu mai lungesc vorba: Curtea de Apel Constanţa şi, în ultimă instanţă, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie (aceasta la 31.05.2012) au respins cererea ca nefondată, la capătul a 5 ani de confruntări cu reprezentanţi ai Parchetului şi Finanţelor, care nu au ezitat să-mi atribuie intenţia de a mă îmbogăţi fără just temei...
Nu a contat nici măcar faptul că însăşi justiţia comunistă rejudecase, fără ca eu să fi solicitat, procesul şi mă declarase, caz rarisim, nevinovat. Fără îndoială, respingerea acţiunii mele (şi a celorlalţi foşti deţinuţi) a fost pricinuită de amestecul factorului politic în actul de justiţie.
Dintre zecile de mii de foşti deţinuţi politici, câţi mai existau în 1998, mai trăiesc circa 3.000. Persecutaţi de un regim „ilegitim şi criminal“ (conform preşedintelui Băsescu) au fost şi strămutaţii, categorie distinctă. Decente, victimele gulagului (141 de închisori, lagăre de exterminare, de tortură prin bătaie, frig, înfometare) nu au ieşit în stradă să protesteze faţă de indiferenţa guvernanţilor şi a partidelor. De lehamite, de silă, nu au protestat nici când printre excesiv de numeroşii revoluţionari au apărut foşti miliţieni şi securişti, nici când pensiile unor foşti torţionari s-au umflat fără ruşine. Ce s-ar putea face pentru supravieţuitorii temniţelor comuniste, cei care şi-au lăsat ani din viaţă şi sănătatea în spatele gratiilor?
Un minimum de atenţie şi de respect faţă de problemele acestor martori şi martiri ai grozăviilor regimului comunist ar fi discutarea situaţiei lor în parlament. Sugerăm, în acest sens, liderilor majorităţii parlamentare (în opoziţie când a fost Guvernul Boc, prin OUG nr. 62/2010, a „torpilat“ Legea 221/2009, făcând-o inoperantă) să iniţieze, în colaborare, fireşte, cu conducerea AFDPR, cu Ministerul Muncii, Familiei, Protecției Sociale și Persoanelor Vârstnice şi cu Ministerul Justiţiei, discutarea situaţiei actuale a supravieţuitorilor temniţei şi a reparaţiilor care li se cuvin. Pe drept.