De același autor
Pentru Ponta e vital s-o decredibilizeze pe Macovei în vederea europarlamentarelor, pentru că e principalul vehicul al PDL.
Expert în dosit sau fabricat dosare la comanda cuplului de aur Năstase-Stănoiu, fostul șef al Corpului de Control, Victor Ponta, pare să nu-și fi ieșit din mână. Își pune băieții la treabă și încropește rapoarte pe care fie le trimite DNA pentru a putea apoi să acuze instituția că nu bate din pinteni la ordin, fie le aruncă, pur și simplu, pe piață pentru a-și calomnia adversarii sau a ține în priză electoratul, căruia i-a promis „dreptate până la capăt“. Instinctul de procuror format la școala de partid pesedistă îl ajută: decelează cu precizie cine trebuie ras și cine protejat, unde-i punctul-cheie în care se poate organiza o făcătură sau un „șăntăjel“. Care dosar este menit sertarului în așteptarea undei verzi sau, în funcție de conjunctură, presei de partid pentru linșaj la foc automat. Problema cu mașinăria de fabricat dosare este neprofesionalismul. Rapoartele sunt, în general, o aglomerare de vorbe goale, de fapte irelevante pescuite la grămadă, care cu greu se pot transforma în dosar penal, așa cum i-ar fi pohta lui Ponta. În alte cazuri însă, adică în acelea cu miză mare, când dosarul are ca sarcină de partid și guvern să protejeze adevărații corupți și să arunce pisica moartă în curtea adversarilor, manipularea și scoaterea din context sunt metodele curente.
Este cazul așa-zisei sesizări făcute de Corpul de Control al lui Ponta în cazul Bechtel. „Sinteza“ decupează din întreaga afacere Bechtel exact perioada Năstase, făcând tabula rasa cu contractul semnat în 2003 și care a legat, de fapt, de mâini și de picioare guvernele ulterioare, obligate să se supună unor prevederi dezavantajoase statului român. Nimic despre faptul că, prin Ordonanța aprobată de Năstase, s-au demarat negocierile pentru autostradă doar cu o singură companie, iar contractul a fost acordat fără licitație. Nimic nici despre faptul că partea de finanțare a lucrărilor nu era prevăzută în contract, despre scutirea de taxe vamale de care a beneficiat Bechtel sau despre inexistența unui preț ferm. Ponta și băieții sunt însă neglijenți și deprofesionalizați. Astfel, chiar raportul trimis la DNA spune că Nota de fundamentare, care a stat la baza Ordonanței Guvernului Tăriceanu (cea care a produs efecte juridice și pe care sesizarea o omite abil), nu poartă semnătura ministrului Justiției de la vremea respectivă, Monica Macovei.
Semnătura putea însă foarte bine să figureze acolo, pentru că Nota de fundamentare din 2005, din care Ponta extrage doar ce-i convine, arată ce dezastru a însemnat contractul Năstase-Bechtel. Mai exact, a fost necesară modificarea scrisorilor de garanție, deoarece acestea „nu respectau prevederile legii române, fiind condiționate, neautonome și supuse legii engleze“. Aflăm astfel că Năstase nu a prevăzut un preț ferm, ci unul „orientativ“, de aproximativ 2,241 milioane de euro, și care putea fi umflat după voia companiei. „Cu o singură excepție: depășirea de către Bechtel a propriului termen de construcție a unei secțiuni, contractul se referă numai la penalizări ce vor fi plătite de beneficiar“, se spune în Nota de fundamentare. Mai rău, „structura analitică de cost a prețurilor unitare (material, echipament, manoperă, transport) este confidențială și nu va fi comunicată, din principiu, beneficiarului, motiv pentru care prețurile folosite de Bechtel nu pot fi comparate cu cele folosite în mod curent în România“. Contractul conținea „două mecanisme de indexare anuală a prețurilor“ (prevedere eliminată în urma negocierilor din 2005), iar proiectarea realizată de Bechtel scăpa oricărui control din partea statului „asupra cantităților și prețului total al Contractului, întrucât Bechtel modifica prin proiect cantitățile în funcție de prioritățile proprii, iar beneficiarul este obligat să le accepte ca atare“. Uite așa, mulțumită lui Năstase, cei 54 km de autostradă au ajuns să coste de zeci de ori mai mult decât oriunde în Europa.
Despre asta însă Ponta nu suflă niciun cuvânt, căci, nu-i așa?, contractul în original s-a pierdut și e de negăsit. Dar, dacă ar fi găsit, s-ar putea constata, de exemplu, că „zeci de clauze contractuale, care în textul din limba engleză au înțelesul de «părțile contractuale convin» au fost traduse în limba română cu «beneficiarul se obligă», ceea ce a avut drept efect crearea în sarcina beneficarului a unor obligații suplimentare care nu se regăsesc în varianta negociată“. Frumos! Iată de ce Șova și Ponta nu vor găsi în veci contractul lui Năstase.
Ponta a vrut, de fapt, să împuște doi iepuri dintr-un foc. Pe de o parte, să mute atenția opiniei publice de la mentorul său politic, Năstase, și actualul țuțer de la Marile Proiecte, Dan Șova, cel care a reușit performanța să rezilieze contractul pentru 37 de milioane de euro, sumă negociată de mama-avocat a companiei, iar, pe de alta, să se răfuiască politic cu unul dintre principalii săi adversari din vara lui 2012, Monica Macovei. N-o poate ierta pentru faptul că a creat, împreună cu Morar, un DNA pe care nu-l mai poate învârti cu cheia după cum are chef și pentru că l-a răzbit în timpul puciului. De altfel, pe Macovei n-o pot ierta mulți alții, corupții în primul rând, dar și oameni roși de meschinării. Despre asta, cu altă ocazie. Pentru Ponta e însă vital s-o decredibilizeze pe Macovei în vederea europarlamentarelor, pentru că e principalul vehicul al PDL. Ce ar fi lista PDL fără ea în frunte? Mai nimic. Problema e că nu doar Ponta înțelege asta, ci și marii oratori ai unificării dreptei, care, într-o strategie păguboasă, calcă apăsat cu bocancii pe urmele premierului. //