Mai rau ca OUG 13. Servantul lui Dragnea infige cutitul in inima Justitiei

Actiunea de masacrare a legilor justitiei la care asistam este un episod cu mult mai grav decit cel al Ordonantei de Urgenta 13 pentru ca nu urmareste sa scape de justitie niste inculpati de lux, ci loveste chiar in miezul acesteia.

Andreea Pora 31.08.2017

De același autor

 

 

 

Proiectul lui Toader, de fapt al coalitiei PSD-ALDE, apIica o lovitura de ghioaga unor principii care au stat la baza reformelor in justitie, incepind cu independenta magistratilor si terminind cu depolitizarea numirilor in functiile de conducere la parchete si Inalta Curte. In subusidiar, dar ca miza la fel de important, proiectul  este inca inca un pas spre transformarea Romaniei intr-o republica  parlamentara prin excelenta, prin reducerea prerogativelor  presedintelui.

 

 

Inspectia, ghioaga politica impotriva magistratilor din marile dosare

 

 

Daca ar fi sa facem o ierarhie a gravitatii contra-reformelor, in top se plaseaza de departe trecerea Inspectiei judiciare de la CSM in subordinea ministrului justitiei. Inspectia, care si in prezent detine o putere foarte mare si se afla sub presiunea constanta a penalilor, se va transforma intr-o coloana a cincea in mina ministrului politic, oricare ar fi acesta. Nimic nu va mai scapa controlului politic: sefii Inspectiei vor fi numiti de ministru in urma unui concurs al carui regulament si comisie sunt stabilite tot de ministru, revocarea lor e la latitudinea acestuia, toate deciziile referitoare la IJ se vo face prin ordin de ministru- posturi, buget, inspectii, etc.

 

Mai mult, si aici se vede clar intentia de a goli de continut independenta magistratilor: Inspectia va putea face orice fel de controale dispuse de ministru, care daca nu e multumit de rezultat poate trimite inapoi rapoartele cu indicatia precisa a ceea ce trebuie completat. Altfel spus, ghioaga politica va putea lovi directionat in magistratii incomozi- procurori care instrumenteaza dosare grele, judecatori care trebuie sa pronunte condamnari ale unor politicieni. Magistratii care trebuie ”pedepsiti” pentru faptul ca se ating de intangibilii politici, cum e Dragnea, vor fi la cheremul partidului aflat la putere si nu vor mai fi aparati de nimic.

 

Deja observam ca Inspectia judiciara este asaltata cu reclamatii venite din partea unor inculpati sau a marionetelor acestor ( luju.ro este specializata in asa ceva) care incearca astfel sa puna presiune pe procurorii sau judecatorii care le instrumenteaza cazurile. Revoltatorul caz al judecatoarei Camelia Bogdan exclusa din magistratura sta marturie. Va dati seama ce va urma, cind comezile vor veni direct de la politicienii certati cu legea prin instrumentul numit ministru? Vom asista la rafuieli de zile mari. Practic, oricarui magistrat din dosarele sensibile i se pot instrumenta rapoarte care sa-i afecteze cariera sau chiar sa i-o termine. Independenta si stabilitatea magistratilor vor deveni o dulce amintire.

 

Ca sa nu mai discutam de posibilitatea, demna de epoca ceausista, ca un magistrat care nu se lasa intimidat si nu se supune sa fie scos nebun. Faptul ca magistratii pot fi trimisi in fata unei comisii de expertiza psihiatrica, numita prin ordinul a doi politicieni- ministrul justitiei si cel al sanatatii- si suspendat din functie poate lasa loc la ingrozitoare abuzuri si vendete.

 

 

Parchet pentru maistrati. Pe cind unul si pentru baroni?

 

 

Din acelasi registru face parte si infiintarea unei directii speciale la Parchetul general care sa se ocupe de urmarirea penala a  magistratilor. Augustin Lazar a explicat foarte bine ca aceasta directie reprezinta o intoarcere cu 30 de ani in urma si ca este inadmisibil sa existe parchete pentru diverse categorii profesionale si nu pentru infractiuni. In logica asta, de ce sa nu fie infiintate parchete care sa-i ancheteze doar pe parlamentari, pe ministri sau pe baroni? Si, eventual, unul pentru toti cei care nu pupa dulce PSD si pe maretul sau conducator?

 

 In realitate, noua directie se doreste a fi o alta arma in mina politicului prin care magistratii sa fie controlati- daca  sunt ”cuminti” vor fi iertati de pacate si voo primi un NUP,  daca nu, la puscarie. Cum DNA nu prezinta nicio incredere din acest punct de vedere si cum scopul este diminuarea puterii acesteia, prevederea capata si mai mult sens.

 

 

Politicul, in pat cu justitia

 

Evident, una dintre cele mai perverse prevederi este excluderea din procedura de numire a procurorilor sefi a presedintelui Romaniei. Ideea este mai veche, dar a fost repusa pe tapet de Tariceanu, acest neobosit luptator anti-DNA. Numirea  sefilor Parchetului General, DNA, DIICOT si,  eventual, a noii directii pentru magistrati, va fi facuta de CSM in baza propunerilor venite de la ministrul politic al Justitiei, deci dintr-o lista inchisa, dar CSM nu va putea respinge  popunerea decit o singura data, motivat. Adica, a doua oara, numirea va fi facuta direct de ministru. Joc inchis. Desi presedintele  poate numi in continuare seful Inaltei Curti (propus  de  CSM) si aici i s-au mai taiat din atributii: pe principiul simetriei cu CSM si presedintele poate respinge tot o singura data, motivat.

 

Nu cred ca are rost sa intram in capcana propusa de PSD si anume ca astfel se depolitizeaza numirile la virful parchetelor: presedintele fiind om politic, in timp ce  ministrul, vezi Doamne, n-ar fi. Discutia e de-a dreptul stupida, ministrul justitiei e de regula membru al partidului care a cistigat alegerile si e numit de un premier politic , face parte dintr-un guvern politic, asa cum e si normal. Presedintele nu e membru de partid, asa ii impune Constitutia, are cea mai mare legitimitate conferita de numarul urias ( prin comparatie cu orice alt parlamentar) de voturi cu care a fost ales. Mai ales in situatia actuala. Sistemul conceput de PSD, rebaga politicul in patul justitiei.

 

 

Mizele PSD: presedinte de decor si capul lui Kovesi

 

 

Dar nu asta e problema, PSD are in realitate doua mize majore, una pe termen lung si una imediata.  Faptul ca PSD vrea sa goleasca  de continut functia prezidentiala, pe care n-a cistigat-o in 27 de ani decit de doua ori , prin Iliescu, si pe care stie ca nu o s-o cistige nici la viitoarele alegeri. In aceste noua luni de putere, PSD a stirbit cit a putut din prerogativele presedintelui si nu se va opri aici. Va defila spre instaurarea unei republici parlamentare, convins fiind ca in parlament va avea mereu daca nu o majoritate zdrobitoare ca acum, macar una confortabila. Este o schimbare de paradigma constitutionala facuta pe usa din spate.

 

Pe termen scurt cred ca eliminarea lui Iohannis din numirile sefilor de parchete are ca miza doua nume: Kovesi si Lazar. Sa nu uitam ca raportul de evaluare al Inspectiei judiciare urmeaza, la DNA inteleg ca e aproape gata si nu e favorabil, iar la Parchetul general incepe saptamina viitoare. Nimic nu e intimplator. Legile lui Toader vor intra pe repede inainte in parlament, vor fi contestate fara succes la CCR, presedintele va mai trage de  timp cit va putea, dar daca exista determinare la PSD ( si nu vad de ce n-ar fi, ca dosarele lui Dragnea merg inainte), toate aceste nenorocite de modificari vor deveni lege. Urmarea? Pe baza rapoartele Inspectiei judiciare Kovesi si Lazar pot fi revocati din functie de ministrul Tudorel Toader, cu avizul CSM, presedintele nemaiavind niciun cuvint de spus. Iar viitoarele numiri vor urma acelasi tipar. Cine vor fi urmatorii sefi ai parchhetelor? Niste clone ale lui Tudorel Toader.

 

 

Ce-i poate opri? Ce poate da peste cap acest plan care, repet,  spre deosebire de Ordonant 13 loveste in inima sistemului de Justiei, in reforme. Este de asteptat ca reactia externa sa devina si mai dura pe masura ce lucrurile vor evolua in directia asta, deja comunicatul ambasadei SUA pune inr-un fel sub semnul intrebarii parteneriatul strategic. Se vor lasa impresionati Dragnea, Triceanu, pesedistii si haita penalilor? Nu stiu, dar s-ar putea ca de data aceasta sa fie dispusi sa mearga pina la capat. Cu certitudine insa 1 milion de oameni in strada le-ar veni de hac.

 

 

Cite ceva  despre ”Ciordache doi”

 

 

In loc de un respectabil profesor de drept cum a fost perceput pina acum de o parte a opiniei publice, Toader va fi ramine cunoscut drept ”Ciordache doi”. Un alt servant al tandemului Dragnea –Tariceanu, mai parsiv, mai determinat, dar cu aceeasi flexibilitate a coloanei. De la Stanoiu incoace, niciunul dintre predecesorii sai pesedisti la Justitie, si ei pusi  in functie de sefii de la partid, nu a cutezat sa arunce la gunoi reforma inceputa in 2005 asa cum face Tudorel Toader acum. Sfidind avertismentele si criticile venite pe toate canalele- ambasade, Comisie europeana, parchete, CSM, asociatii de magistrati, societate civila, ministrul a nu a facut niciun pas inapoi, asa cum se vede din proiectele date publicitatii miercuri seara. Semn ca determinarea stapinilor  sai, Dragnea si Tariceanu, este maxima. Toader este pe post de paratrasnet, dar daca planul nu iese va fi aruncat in tomberonul cu marionete scoase din uz.


 

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22