De același autor
Intrată în folclor, monumentala aroganță și corupție a Guvernului Năstase este reprodusă înzecit de actuala putere.
USL și Cabinetul Ponta par să nu fi învățat nimic din lecția aspră primită de colegii socialiști în 2004 și nici măcar din mai recenta poveste de succes a prăbușirii PDL. O năucitoare încredere în sine, bazată pe procentul obținut în alegerile din 2012, este stindardul sub care tropăie victorioși useliștii de pretutindeni. Ponta și majoritatea par convinși că niciun eșec al guvernării, nicio măgărie sau minciună nu-i pot atinge și nu le vor șubrezi procentele și șansele electorale. Cred că își pot permite orice. Deocamdată, sondajele confirmă aprecierea. USL se menține aproape de cota din alegeri, iar PDL este cantonat undeva în jur de 18%, nereușind să reatragă propriul electorat pierdut între locale și parlamentare.
Istoria nu prea îndepărtată a prăbușirii din culcușul călduț al iluziilor induse de sondaje ar trebui, teoretic, să determine mai multă precauție. La mijlocul lui noiembrie 2004, sondajele plasau PSD-PUR la 41% și Alianța D.A. (PNL-PD) la 34%, dar rezultatele alegerilor au arătat că PSD a coborât la 37%, Alianța D.A. la 31,7%, în timp ce PRM a urcat la 13%. Alegerile din 2008 au consfințit o victorie clară a partidelor de dreapta: PDL - 166 mandate, PNL - 93, în total 259 mandate, față de PSD-PC - 163 mandate. Doar trădarea PNL, care a condiționat intrarea la guvernare de postul de premier pentru Călin Popescu-Tăriceanu, a împiedicat formarea unei majorități stabile de dreapta și a deschis drumul PSD spre ascensiunea ulterioară. Ce a urmat, alierea PNL cu PSD și PC în conglomeratul numit USL, vine în această logică.
Aceste precedente arată, pe de o parte, că trădările și schimbarea aliaților în funcție de interesele de moment (situația 2008) sunt oricând posibile, iar pe de alta, că guvernarea ineficientă, coruptă și arogantă se plătește electoral (cazul 2004). Mai sunt însă niște lecții: dreapta unită câștigă împotriva PSD, chiar și când acesta este în alianță cu alte partide (situația din 1996 și 2004), iar dezbinată pierde (2000). Așadar, PSD ar avea toate motivele să se teamă fie de o schimbare a actualei paradigme - PNL să se rupă din USL la prezidențiale și să se alieze cu PDL -, fie de eșecul guvernării. Cu toate acestea, USL în ansamblu și PSD în mod special nu par să reacționeze în consecință, sfidând logica politică.
Pe ce se bazează? Răspunsul scurt este pe descentralizare și pe forța banilor aflată exclusiv în mâna lui Ponta. În momentul de față, USL are controlul absolut al administrației locale, 35 de șefi de consilii județene (PSD - 20, PNL - 15) față de doar 2 ai PDL. USL are 1.964 de primari, iar PDL 498, din care doar 7 sunt în orașe reședință de județ. Prin descentralizare, toți acești baroni useliști vor avea o putere financiară mult crescută, iar Ponta, așa cum vedem, nu are nicio jenă în a lua de la sănătate, educație sau pensionari și a da acestei clientele vitale pentru alegeri. Desigur, baronii sunt importanți, am văzut de ce a fost capabil Dragnea la referendum, dar scorul alegerilor se decide în primul rând cu primarii. De aceea, salariile primarilor, șefilor de consilii locale sau județene au crescut și cu impresionantul procent de 30%. Așa se face că Oprescu va câștiga peste 7.600 de lei, președinții de consilii județene în jur de 7.000 de lei, mai mult decât Ponta însuși, primarii de municipii 6.000, iar cei de comune între 3.000 și 4.000 de lei. Efortul bugetar total depășește 5 milioane de euro. La asta se adaugă clădirile, terenurile, bazele sportive și multe altele. Altfel spus, o uriașă șpagă electorală. Nu este însă singura și este doar începutul. Ponta a scos pe șest din fondul de rezervă al primului ministru 4,5 milioane de euro pentru a le împărți primarilor, alte 300 milioane euro fiind alocate Programului Național de Dezvoltare Locală (PNDL). Toți acești bani vor fi dirijați de Liviu Dragnea prin Ministerul Dezvoltării. Cum se va face împărțeala? Întrebați-i pe liberali, care mai au puțin și turbează. Ei știu cel mai bine ce urmează, pentru că, la rândul lor, au făcut la fel sub Guvernul Tăriceanu. Numai că de data aceasta dimensiunile sunt uriașe, depășind cu mult metoda clasică de acordare discreționară, pe culoare politică, a banilor pentru administrația locală. Penelistul Uioreanu a vorbit deja de un „jaf“. PSD știe însă ce face, este o strategie abilă pentru păstrarea loialităților în interiorul USL și înțelegem mai bine de ce Dragnea a presat pentru descentralizare.
Ponta și PSD au optat decisiv pentru cea mai sigură formulă de menținere la putere: asigurarea unei dominații pe termen lung, care poate depăși actualul și viitorul ciclu electoral, prin pârghiile de influență politică și financiară de la nivel local. Mizează exclusiv pe clientela politică, fie că ea se numește baron, consilier și primar, fie șef de regie sau membru în consiliul de administrație, ale căror salarii nesimțite au fost și ele majorate cu 25%. În rest, pare să nu-i mai intereseze nimic. Continuă să teleguverneze și să acopere totul cu perdele de fum gen comisia pentru Băsescu și sacii de bani chinezești. Cred că atâta e suficient. De aici vine siguranța de sine, aroganța și lipsa oricărei reticențe în politizare și îmbuibare. Acciza la carburanți intră și ea în această logică, motiv pentru care Traian Băsescu a respins memorandumul cu FMI.
Desigur, poate fi un calcul corect electoral, forța administrației locale care se naște va deveni o armă redutabilă, depășind tot ce am cunoscut până acum. Riscul este totuși major. Populația a devenit mult mai sensibilă la sfidare și aroganță, din simplul motiv că USL a ajuns la putere acuzându-le și manipulând cu succes în sensul ăsta. Condiția, o spun iarăși, este existența unei opoziții. Cât timp Băsescu va duce de unul singur un război total cu USL, șansele ca acesta din urmă să-și pună cu succes planul în aplicare sunt enorme. //