De același autor
Ordonanța traseismului constituie un precedent periculos și demonstrează din nou că PSD, atunci când interesul o cere, nu are reticență în a submina democrația și statul de drept.
Beneficiari și critici acerbi în același timp ai traseismului, politicienii de toate culorile nu au ezitat în ultimii opt ani să modifice legislația în domeniu exclusiv în raport cu interesele momentului. Diferă însă nuanțele și metodele. Dacă în 2006, Alianța D.A. și Guvernul Tăriceanu au schimbat legea aleșilor locali, interzicând traseismul pentru prima oară în istoria postdecembristă, evident după o perioadă intensă de racolări, în septembrie 2014 Cabinetul Ponta dă liber migrației primarilor și consilierilor prin ordonanță de urgență. Ceea ce schimbă complet datele ecuației, constituind un derapaj grav, pentru că pune între paranteze o lege, pe termen limitat, doar din interes strict electoral. Să nu uităm că, în vara lui 2012, USL a schimbat tot prin ordonanțe atribuțiile Curții Constituționale, Legea referendumului și Avocatul Poporului. Noua ordonanță a traseismului constituie un precedent periculos și demonstrează din nou că PSD, atunci când interesul o cere, nu are reticență în a submina democrația și statul de drept.
Ordonanța prevede că toți aleșii locali (primari, consilieri locali și județeni, șefi de consilii) au la dispoziție 45 de zile pentru a decide („își pot exprima în scris o singură dată“) din ce partid fac parte, fără să-și piardă mandatul dobândit prin alegeri. Tăvălugul s-a pornit de a doua zi după publicarea OU în Monitorul Oficial. Zeci de primari care până acum nu îndrăzneau să facă pasul decisiv spre putere de teamă că își vor pierde mandatul, lucrând de regulă pe două fronturi, și-au descoperit brusc afinitatea fie pentru independență, fie pentru PSD, PC sau partidul-satelit al lui Tăriceanu. Ar putea fi doar începutul unei migrații de amploare, care să asigure succesul lui Ponta la prezidențiale. O fraudare mascată a alegerilor, în ultimă instanță.
În urma alegerilor locale din 2012, USL a câștigat 35 de mandate (88%) la președinția consiliilor județene, din care 22 au revenit PSD, 13 PNL și câte unul PC și UNPR. Un raport al Agenției de Rating Politic arată că din cei 3.186 de primari, PSD are 1.192, adică 37,4%, plus încă vreo 40 de la PC. După spargerea USD și acțiunile DNA, situația s-a schimbat însă dramatic. PSD a pierdut cinci baroni în fiefuri importante: Bunea Stancu (Brăila) – arestat la domiciliu, Adrian Duicu (Mehedinți) – arestat, Nicușor Constantinescu (Constanța) – mandat de arestare, Constantin Nicolescu (Argeș) – condamnat, Mircea Cosma (Prahova) – trimis în judecată, alții fiind sub urmărire penală. Acestora li se adaugă o listă mult mai lungă cu primari arestați sau suspendați. Plus că alianța PNL cu PDL a dus la modificarea majorității în multe consilii județene și locale, după cum afirmă chiar liderii PSD, care nu ascund că scopul ordonanței este să recucerească puterea în teritoriu.
Peste 83% din consiliile locale din România, conform evaluărilor recente ale IPP la nivelul ultimelor trei luni, nu reușesc să se întrunească sau resping pe bandă proiectele de investiții propuse de Executiv autorităților locale. Aici e durerea. Vorbim de sume imense, bugetele locale depășesc anual 10 miliarde de euro, care nu mai pot fi administrate potrivit intereselor PSD din cauza lipsei majorității. Oricum, abundența de pomeni electorale depășește orice limită, de la acciza pe combustibil s-a ajuns până la amnistierea celor care au primit din eroarea autorităților venituri mai mari decât li s-ar fi cuvenit și direcționarea controversatei taxe pe stâlp către baroni.
Mai grav, alocarea banilor de la buget, din diferite fonduri, în principal Fondul de Rezervă al Guvernului, pe criterii de clientelism politic este complet netransparentă, dar un calcul sumar arată că în 2012 și 2013 puterea USL și-a repartizat 83% din bani. Pare un drum bătut, dacă ne gândim că în anul 2007, când la putere era coaliţia PNL-PSD-UDMR (Cabinetul Tăriceanu), primarii celor trei partide au primit de şapte ori mai mulţi bani din Fondul de Urgenţă al Guvernului decât primarii PDL, așa cum arată un studiu ExpertForum. Din 2013 încoace, de când vătaf peste banii livrați baronilor a ajuns Liviu Dragnea, nu se mai pot face astfel de calcule, din simplul motiv că sistemul a devenit complet opac. Printr-o ordonanță de urgență, s-a decis ca toate fondurile să fie alocate prin ordin de ministru, și nu prin hotărâre de guvern, care nu se mai publică în Monitorul Oficial. //
Traseismul, istoria se repetă
Migrația a atins 37% în timpul lui Adrian Năstase, fiind cel mai ridicat procent din perioada postdecembristă.
În perioada Adrian Năstase, după ce PSD a câștigat alegerile din 2000, traseismul a atins cote fabuloase. Un studiu al Institutului de Politici Publice (IPP) din acea vreme arată că, între 2000 și 2003, din 2.957 de primari aleși migraseră nu mai puțin de 956, adică 32%. Principalul beneficiar a fost, evident, PSD, care a reușit să colecteze 901 primari, majorându-și zestrea cu 85,5%. Și PC, partid aflat atunci la guvernare alături de PSD, și-a dublat numărul de primari, sărind de la 32 la 76. Firesc, principalele perdante au fost partidele de opoziție, PD a rămas fără 176 de primari, PNL fără 42, iar PRM fără 25 de primari. Interesant este că cele mai consistente racolări au fost operate din rândul partidelor mici, care au vărsat în tolba puterii nu mai puțin de 647 de primari, și al independenților - 48 de primari. Per total, în perioada Năstase, migrația a atins 37%, cel mai ridicat procent din perioada postdecembristă.
Cum legea nu prevedea interdicția migrației, iar primarii nu-și pierdeau mandatul, se poate spune că fenomenul a distorsionat efectiv rezultatul alegerilor. Câștigătoarea scrutinului din 2004, Alianța D.A., a modificat legea în 2006, condiționând pierderea mandatului de părăsirea partidului pe listele căruia primarul a fost ales. Rezultatul nu a întârziat să se vadă, așa cum arată tot un studiu IPP. Dacă în urma alegerilor din 2004 PDL avea 392 de primari aleși, în 2005 a achiziționat 83, iar în 2006, după modificarea legii, încă 211 față de anul precedent. Nici PNL nu s-a lăsat mai prejos, în primul an după alegerile din 2004, PNL a avut o creştere netă de 106 primari, iar în al doilea an, 2006, o creştere de 103 primari.
Cei mai mulţi primari au venit în aceşti doi ani de la PSD, care a pierdut un total de 389 de primari. Analiza IPP arată că 27% dintre primari şi-au schimbat apartenenţa în 2006, faţă de 12% în 2005. Mai mult, în perioada 2000-2006, în medie, în fiecare zi, câte un primar şi-a schimbat formaţiunea politică cu care candidase. „Cel mai mare procent de primari migratori (37%) a fost înregistrat în anul 2003. Acest procent avea însă mari şanse să fie atins şi chiar depăşit în cursul actualului mandat, dacă nu ar fi fost introdusă noua legislaţie care, pe de o parte, va stopa într-o oarecare măsură migraţia, iar pe de altă parte o va face mai sofisticată şi mai periculoasă”, declara atunci Adrian Moraru, coordonator IPP.