„Victima“ Huidu. Dar cu mortii cum ramine?

Daca accidentul soldat cu trei morti ar fi fost comis de un cetatean obisnuit, evenimentul ar fi fost epuizat in citeva stiri, iar hultanii din televiziuni s-ar fi concentrat pe victime.

Andreea Pora 18.10.2011

De același autor

Serban Huidu

Daca accidentul soldat cu trei morti ar fi fost comis de un cetatean obisnuit, evenimentul ar fi fost epuizat in citeva stiri, iar hultanii din televiziuni s-ar fi concentrat pe victime. Dar fiind vorba de o vedeta TV, mortii au cazut in plan secund, fiind pomeniti doar din prisma regretelor, nu stim cit de eterne ale lui Huidu, si a starii sale psihice. " E darimat, saracul". La doua zile de la accident nici o televiziune n-a livrat amanuntele biografice storcatoare de compasiune, n-a filmat familiile innebunite de suferinta, n-a prins in diret urletele de durere si n-a detaliat in registrul obisnuit de cioclu cu microfon si camera de luat vederi alte asemenea "detalii" aducatoare de raiting. N-au dat nici macar numele mortilor !Adevarata victima a fost Huidu, de ziceai ca nenorocitii facuti praf sint vinovati ca i-au iesit in drum "ghinionistului" care n-a stiut ca astrele nu tin cu el in ziua aia.

Ghinion e când te duci să-ţi iei o rochie, iar când ajungi acasă constaţi că are fermoarul defect. Asta da ghinion, că ai ales-o pe cea defectă dintr-o sută. Mama m-a învăţat să fac diferenţa între ghinion şi nenorociri, iar după părerea mea, Şerban nu e urmărit de ghinion, ci de nenorociri.
Teo Trandafir

Bocetul national s-a revarsat asupra lui Huidu in valuri gretoase. "Blestemul" care il urmareste pe vitezomanul cu bolid , pina atunci stapinul curbelor si al liniilor continue, a fost des invocat.  Au fost aliniati in platouri prieteni  si dusmani (Oana Zavoranu, Mircea Badea), psihologi si astrologi,  piloti de raliuri, politisti si obisnuitele hiene jurnalistice si analitice care isi  iau leafa din singe si inmormintari. S-au emis judecati de valoare: "posesorul unui bolid devine brusc potent şi are impresia că nimeni nu e mai tare ca el", (Oreste, coborit direct dintre astre), s-a facut filozofie: „Ghinion e când te duci să-ţi iei o rochie, iar când ajungi acasă constaţi că are fermoarul defect. Asta da ghinion, că ai ales-o pe cea defectă dintr-o sută. Mama m-a învăţat să fac diferenţa între ghinion şi nenorociri, iar după părerea mea, Şerban nu e urmărit de ghinion, ci de nenorociri" (simtitoarea Teo Trandafir), si mai ales s-a facut medicina. Intrebarea retorica, cu rol de scara de incendiu "avea sau nu Huidu capacitatea de a conduce, ii permitea sanatatea?" , fost vedeta zilei. Cit priveste imprejurarile nenorocirii care l-a lovit pe sarmanul Huidu au fost despicate in patru scenarii de comisarului şef Lucian Diniţă, devenit star cu norma intreaga. 

Un regal din care, repet, au lipsit in mod dubios pentru televiziunile- gropar exact mortii. De ce oare? Doar raitingul sa fie cauza, adica victima Huidu aduce mai multe puncte decit cei trei decedati? Nu cred, pentru ca traditia Tv arata ca nu-i asa. Si nu sint de acord ca Huidu a fost linsat mediatic. E adevarat ca i s-a scormonit prin cazierul rutier si s-a descoperit ca are 14 sanctiuni, majoritatea pentru abateri gen viteza, neacordare de prioritate, trecere pe rosu sau linie continua,  deci, comportament agresiv la volan. Dar daca televiziunile voiau sa-l scoata vinovat apareau mortii si familiile lor. Ele ar fi inclinat fatal balanta.  "Ghinioanele", "blestemele", "soarta cruda", "temperamentul"  ar fi palit in fata durerii familiilor. Opinia publica l-ar fi condamnat pe Huidu fara drept de apel. Nu s-a vrut asta si bine ca a fost asa (n-am fost niciodata de acord cu acest tip mirsav de manipulare a opiniei publcie). In schimb, nu pot sa nu observ ca intrarea in scena a Politiei poate fi si ea o manevra. Este prima oara cind Politia Rutiera tine o conferinta de presa in astfel de cazuri, cind un comisar sef isi petrece doua zile, aproape non-stop, in studiourile TV, mai ceva ca Bogdan Chiriac. Faptul ca Lucian Dinita a plusat pe ipoteza derapajului, fara sa explice conditiile acestuia, viteza excesiva, depasire, sau ce-o fi fost ridica semne de intrebare. Pentru ca nu-i asa, un simplu derapaj cauzat de drumul umed sau, de ce nu, de soarta, nu te acuza, ci te scuza. Si mai interesant este ca in trei zile Politia nu reusise sa obtina declaratii de la martorii oculari care umpleau ecranele TV si site-urile ziarelor. Cun toate acestea, mi-e greu sa cred ca diferitele detalii care vor face lumina in acest caz vor putea fi tinute sub obroc, asa cum nu cred ca Huidu va fi condamnat. Exista deja un tipar legal al acestor dosare: VIP-urile primesc, in cel mai fericit caz, condamnari cu suspendare. Ma intereseaza prea putin soarta lui Huidu, iar in ce-i priveste pe judecatori mi-am pierdut sperantele.

Accident Serban Huidu

El este insa reprezentantul unui tip de sofer si aici sint de acord cu Cristian Tudor Popescu. Este intruchiparea tipologiei soferului iresponsabil, cu probleme de comportament, teroarea soselelor patriei. E ala care te depaseste la doi centrimetri de oglinda retrovizoare, linie continua sau nu, care vine in spatele tau si-ti face semn cu farurile sa te dai naibii la o parte din calea lui, care depaseste coloana de masini pe unde apuca, dreapta sau stinga, care face slalom cu 100 de kilometri la ora, care "taie"curbele si-ti "ia" fata, care te claxoneaza furios cind ai nesimtirea sa mergi cu viteza legala. E soferul-asasin, cel care produce cele mai multe accidente cu morti si raniti. Au masini puternice, dar nu numai. Sint o specie care s-a inmultit spectaculos in ultimii ani, ca un virus imposibil de stirpit. In fata lor nu ai nicio sansa daca nu le faci pe plac. Mereu cu injuratura pe buze, gata sa te striveasca, sa te faca una cu peisajul. Ei sint cosmarul oricarui sofer "normal la cap", ala circula corect.

Soferul asasin
Este intruchiparea tipologiei soferului iresponsabil, cu probleme de comportament, teroarea soselelor patriei. E ala care te depaseste la doi centrimetri de oglinda retrovizoare, linie continua sau nu, care vine in spatele tau si-ti face semn cu farurile sa te dai naibii la o parte din calea lui, care depaseste coloana de masini pe unde apuca, dreapta sau stinga, care face slalom cu 100 de kilometri la ora, care "taie"curbele si-ti "ia" fata, care te claxoneaza furios cind ai nesimtirea sa mergi cu viteza legala.

Da, avem un numar record de accidente pentru ca nu avem autostrazi, pentru ca sofatul la noi inseamna sa fii expert in depasiri si sa stii sa te strecori la mustata. Numai cine nu a sofat in strainatate nu poate face diferenta. Cu toate acestea, nu lipsa autostrazilor este prima explicatie, ci aceasta specie de sofer roman. Exista o imensa deosebire intre modul in care se circula pe autostrazile occidentale si cel de pe ale noastre. Comportamentul iresponsabil este acelasi si pe Bucuresti- Pitesti, Bucuresti- Cernavoda sau drumurile europene cu portiuni largite, trei benzi. Ca dovada, numarul imens de accidente de pe aceste drumuri, un alt trist record. Si, hai sa fim seriosi, si in strainatate exista drumuri cu doar o banda pe sens! Drumuri grele, nu gluma. Am fost vara aceasta cu masina pe coasta Dalmatiei, sosea ca la noi pe Transfagarasan, aglomerata, stresanta. Se circula insa la fel de civilizat, de prudent, de rabdator si cu respect fata de celalalt ca si pe autostrazi. Nu te depaseste nimeni in serpentina, nu te claxoneaza, nu-ti taie fata si nu te obliga sa mergi cu suta cind viteza legala e de doar 50 km pe ora. 

In sfirsit, nu cred ca fara o legislatie mult mai aspra, fara politisti la vinatoare de astfel de soferi (ceva cam ca in Bulgaria, unde din fiecare tufis sare cite unul care iti face semn sa tragi pe dreapta daca ai depasit fie si cu 5 km viteza legala), se va rezolva ceva. Nu pling de mila lui Huidu, era "soarta" sa previzibila si cred ca e treaba autoritatilor sa rezolve cazul. Acesta si multe altele ale caror actori principali sint "soferii pericol public". Cei pentru care contrasensul este un moft.  Si, da, cred, ca puscaria este un loc perfect in care acestia sa mediteze la cum mortii nu pot fi adusi inapoi.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22