De același autor
Este liberalismul, pe plan internațional, în disoluție, așa cum adesea suntem anunțați în ultimul timp? Urmează un nou regn „iliberal“, când nu de-a dreptul „fascist“ în SUA și Europa? Pentru a avea șansa de a răspunde adecvat, ar trebui să știm mai întâi ce înseamnă „liberal“ și „liberalism“. Or, consider că termenii au cel puțin trei semnificații diferite:
1. Mai întâi, „liberalism (1)“ înseamnă un curent larg filosofic, cu premize în epoca Luminilor și la începutul secolului al XIX-lea. Insistă pe valoarea individului, pe importanța libertăților sale, mai ales de ordin formal-juridic, pe forța legii și a constituțiilor seculare, văzute ca mijloace de apărare mai ales împotriva tiraniei majorității, a socialismului și a clericalismului. Cu multe variante intelectuale, atacat și lăudat de multe ori în ultima sută de ani și aflat într-o alianță relativ instabilă cu principiul democratic, el constituie indiscutabil temeiul politico-filosofic și juridic al statelor moderne. Toate statele îl invocă și îl „citează“, chiar dacă unele se abat practic de la câteva dintre dispozițiile sale. Motivul acestei „citări“ inevitabile e că nu prea mai există un alt principiu de întemeiere a legitimității în variantă modernă, după ce atât concepția sacrală, de tradiție augustiniană, cât și cea revoluționar-mesianică au dispărut sau au rămas apanajul unor grupuri fundamentaliste (ISIS) fără viitor. De aceea, în acest sens, liberalismul se exprimă prin instituții: sistem juridic puternic, stat de drept funcțional, supremație a Constituției, secularism, alegeri libere și corecte, servicii secrete sub control civil, în general, control reciproc și limitare a puterilor.
2. „Liberalism (2)“ înseamnă apoi, în Europa și numai aici, un curent politic determinat, de centru-dreapta, sau chiar dreapta, cu partide politice grupate în grupul european ALDE. Pretinde că reflectă cel mai bine „liberalismul (1)“. Epoca sa de aur, sub raport politic, a fost a doua jumătate a secolului al XIX-lea. De atunci, s-a aflat în declin ca influență politică nemijlocită. Nu e decât al treilea grup ca mărime din Parlamentul European și, de multă vreme, ocupă poziții secundare în configurația de putere a celor mai multe parlamente și guverne naționale. Are o orientare generală „pro-business“. A cunoscut un reviriment în gândirea economică acum vreo trei decenii sub forma „neo-liberalismului“,
3) În SUA, a fi „liberal (3)“ înseamnă a fi de stânga – de la centru-stânga până la stângism. În termeni europeni, „liberalul“ american este social-democrat, precum Obama, Hillary Clinton, ori socialist, ori chiar stângist, precum Bernie Sanders, contracandidatul lui Hillary Clinton la nominalizarea democrată. Partidul democrat e „liberal“ în acest sens, ceea ce nu înseamnă că toți membrii partidului democrat sunt socialiști sau stângiști. Or, prin forța dominației intelectuale și politice americane, influența sensului american a pătruns în ultimul timp și în discuțiile din Europa. Foarte adesea se vorbește și aici despre „liberalism“ în acest sens american, chiar când referința nu se face la situația din SUA. Mai ales după Brexit și victoria lui Donald Trump la prezidențialele americane, unii invocă degringolada „liberalismului“, deși mai corect ar fi să se vorbească despre degringolada stângii americane ori chiar a stângii mainstream europene și britanice. (Vezi actuala slăbiciune a laburiștilor, a socialiștilor lui Hollande, a social-democrației germane.)
Mulți comentatori, discutând despre „declinul liberalismului“, se referă de fapt fie la avansul populismelor europene, fie la acțiunile unor regimuri autocratice, precum Rusia, Turcia. Ba unii disting o tendință „istorică“ mondială ce cuprinde și democrațiile occidentale.
Bineînțeles că Rusia nu e „liberală“ în niciunul dintre sensurile de mai înainte ale cuvântului, deși nici ea nu se poate împiedica să „citeze“ principiile constituționalismului și ale statului de drept, fără a le respecta în practică. (Chiar și asta o distinge totuși de fascismul clasic care contesta ideologic orice formă de liberalism.) A pune totuși pe același plan cu Rusia sau Turcia țări precum Ungaria și Polonia din ultimul timp e o exagerare, deși nu contest că regimurile din cele două țări din urmă au multe să-și reproșeze. A alătura însă „iliberalismului“ SUA post-Trump sau Marea Britanie post-Brexit e, deocamdată, o inepție. Nu-mi vine deloc să cred că supremația celei mai venerabile Constituții din lume, forța sistemului judiciar american, autonomia locală a statelor, puterea legislativă a Congresului (fie și dominat de republicani), libertatea de exprimare garantată de Primul Amendament vor fi puse în discuție de o viitoare administrație Trump. SUA nu vor deveni „iliberale“ în primul sens al termenului, deși vor deveni „iliberale“ în cel de-al treilea sens, ceea ce, poate, e regretabil, dar e cu totul altceva. În schimb Rusia, China, Turcia sunt „iliberale“ chiar și în primul sens. Oricât ne-ar supăra Brexit-ul, Marea Britanie rămâne un stat profund liberal (în primul sens). Faptul că sunt toate șansele ca guvernul să nu poată activa Articolul 50 fără a consulta Parlamentul, conform deciziei Curții Supreme, demonstrează că Marea Britanie nu e guvernată de o „democrație fără limite“, referendară, ci, așa cum a fost de sute de ani, de o combinație de puteri, care se frânează reciproc. Și lucrurile stau la fel și în Uniunea Europeană: oricât de virulent și agresiv ar fi populismul (de dreapta sau de stânga) în zilele noastre, oricât de periculos ar fi terorismul, ele n-au reușit deocamdată să facă nicio breșă serioasă în „liberalism (1)“. Instituțiile principale – justiția, parlamentele, constituțiile, controlul civil, libertățile, egalitatea juridică - funcționează și nici măcar populiștii și naționaliștii nu-și propun să le desființeze.
Scriu acestea fiindcă mi se pare periculoasă confuzia dintre cele trei sensuri ale cuvântului „liberal“. Cei care, fie și de bună-credință, se grăbesc să proclame decesul liberalismului își iau exemplele mai ales din înfrângerile „liberalismului“ în sensul trei sau chiar doi, dar extind concluzia și asupra liberalismului în primul sens. În acest fel ei nu fac decât jocul autocraților nemărturisiți. Căci pentru aceștia confuzia sensurilor „liberalismului“ e o armă ideologică prețioasă, menită să intimideze adversarul, făcându-l să consimtă înaintea presupusului imperativ al epocii.