De același autor
Anihilarea de facto a ICR a fost legitimată, insidios și tenace, de unii intelectuali „critici“ cu mult timp înainte de a fi pusă în operă de politicienii USL.
Lichidarea, practic, a ICR prin transformarea sa într-o oficină de propagandă politico-cultural-naționalistă în străinătate (ba chiar și în România, judecând după înființarea absurdă a patru filiale „în provinciile istorice“) este, desigur, o operațiune de care actuala putere se face răspunzătoare. Dar ar fi superficial să ne oprim aici. ICR e victima unui „război cultural“ de ani de zile, îndreptat mai ales împotriva lui H.-R. Patapievici și a așa-zisului „grup“ al „boierilor minții“ – după sintagma lui Sorin Adam Matei – căruia i-ar aparține. Ceea ce trustul Intact și alte medii de acest fel o spun acum agresiv au afirmat-o de-a lungul timpului în mod mai subtil, dar tot nociv intelectuali diverși, de la Sorin Adam Matei însuși la alți semnatari ai volumului coordonat de el, Idolii forului, 2010 – Daniel Barbu, Gabriel Andreescu, Michael Shafir, István Aranyosi, Mona Momescu, Vasile Morar etc. (M-am mai referit la acest volum în trecut în revista 22.) Au spus-o și unii dintre cei care scriu sau au scris la Observator cultural; este adevărat că acum unii dintre ei, spre onoarea lor, se arată critici față de ultimele schimbări la ICR. Au spus-o și alții, în diferite publicații, pe hârtie sau online.
Se poate observa, de pildă, că în volumul amintit mai sus, numele H.-R. Patapievici revine obsesiv, atunci când trebuie sugerat că „intelectualii lui Băsescu“ „s-au autosuspendat din calitatea de intelectual“, deoarece au acceptat funcții remunerate sau „numai simbolice“, cum scrie Michael Shafir. ICR era vizat direct. (De unde și teoria brutală a „sinecurii“ pe care a respins-o recent și pertinent Liviu Ornea.) Pe de altă parte, pledoaria lui Sorin Adam Matei pentru o „clasă de mijloc“ a intelectualilor voia să acrediteze teza că același grup se comportă elitist, practică „ritualuri inițiatice de grup“ și blochează accesul democratic al altor personalități valoroase. Membrii grupului s-ar susține reciproc, favorizând coteria de interese nelegitime și disprețuind competiția liberă a ideilor pe piață. Cum să admiți menținerea unei astfel de conduceri la cârma ICR?, te întrebi atunci în mod firesc. În același volum, istoricul Lucian Năstasă-Kovács se plângea că ICR nu se ocupă de traducerea și difuzarea unor opere valoroase peste hotare, „lăsându-i pe străini să creadă că România actuală are numai câteva creiere, fără a se bănui că acestea sunt profund cauționate“ (p. 174). Schimbarea se impunea, nu-i așa? Iat-o, a venit odată cu filosoful Andrei Marga! Mai brutal, Liviu Antonesei insinua recent pe blogul său că traducerea masivă pe spezele ICR a lui Mircea Cărtărescu se datorează unor articole favorabile scrise despre Traian Băsescu. Dacă o spune un intelectual cu autoritate, de ce nu ar prelua entuziast ideea și Antenele? Iar Bianca Burța-Cernat, în Observator cultural, nr. 643, pare în continuare convinsă că, atunci când critic actuala conducere și politică a ICR, am un partizanat afectiv, deoarece „grupul meu“ ar fi pierdut controlul unei instituții „pe care se simțea singur îndreptățit să o administreze“.
Din nefericire, politica editorială efectivă practicată de ICR – bazată numai pe susținerea financiară a opțiunilor editurilor străine -, politică absolut independentă de gusturile literare și amicițiile echipei de conducere sau ale vreunui „grup ocult“ care ar fi „cauționat“ traducerile, nu a fost câtuși de puțin evocată în niciuna dintre aceste luări de poziție - și mă îndoiesc că din neștiință. Dar dacă această ignorare înspăimântătoare a faptelor vine din partea unor intelectuali și oameni de știință, ce să te mai aștepți atunci de la canibalii Antenei? Altceva, în schimb, au „observat“ intelectualii „critici“: că „grupul“ respectiv în frunte cu fostul director al ICR (și adjuncții Mircea Mihăieș și Tania Radu) ar fi nedemocratic și retrograd în toate formele, cu consecințe nefaste asupra politicii instituției: „Sub președinția lui H.-R. Patapievici, scria Gabriel Andreescu în același volum din 2010, ICR a devenit sponsorul a numeroase concordii cultural-confesionale, favorizând, din poziția sa de demnitar, atitudinile religioase“.
Dar „grupul“ cu pricina nu ar fi fost, chipurile, numai autosusținut, autoproclamat ca „genial“, nu ar fi fost numai inconsecvent moral și logic, nu doar „nu ezită să pretindă și să primească beneficii materiale și simbolice aidoma vechilor boieri, dar nu mai puțin a noilor descendenți din familia simbolică a lui Tănase Scatiu“ (Vasile Morar, Idolii forului, p. 117), ci ar fi fost și incompetent profesional. Cu mult înainte să intervină Gâdea sau Nistorescu, au luat cuvântul, de-a lungul timpului, intelectuali „fini“, precum Sorin Adam Matei, Ciprian Șiulea, István Aranyosi, Alina Mungiu-Pippidi, care au susținut că H.-R. Patapievici (ca și Andrei Pleșu, Gabriel Liiceanu etc.) nu este nici savant, nici filosof: articole cotate ISI nu are, „contribuții“ științifice nici atât. Mai rău, după Ciprian Șiulea (Retori, simulacre, imposturi), el este și „foarte puțin original“. Un fel de fraudă intelectuală majoră ar fi fost impusă publicului românesc naiv! (Nu l-am auzit pe d-l Șiulea discutând „originalitatea“ actualului director al ICR sau a tezei de doctorat a primului ministru, dar avem răbdare!)
Cu idei „greșite“ privitoare la democrație și cultură, aparținând unui grup „elitist“ și autoimpus prin fraudă intelectuală, pândind beneficii materiale și simbolice de la Traian Băsescu, nemeritându-și de fapt nici măcar titlul de „intelectual“ sau de „filosof“, blocând cunoașterea peste hotare a unor români cu adevărat valoroși, H.-R. Patapievici cu echipa sa și cu cei pe care i-a finanțat prin ICR (precum Mircea Cărtărescu și atâția alții) nu avea voie să nu fie urgent debarcat de la cârma ICR, iar politica echipei sale – inversată. Anihilarea de facto a ICR a fost, așadar, legitimată, insidios și tenace, de unii intelectuali „critici“ cu mult timp înainte de a fi pusă în operă de politicienii USL. Acum, după ce, conform programului unui alt intelectual „critic“, filosoful Andrei Marga, străinătatea va auzi înmărmurită despre promovarea „caloriferului transilvan“, poate că unii dintre complicii intelectuali mai vechi sau mai noi la distrugerea de facto a ICR vor fi căzut pe gânduri. Dar alții – sunt convins – își freacă mâinile... //