De același autor
USL pare nu numai incapabilă să înţeleagă statul de drept, continuând să considere că sfârşitul „regimului Băsescu“ reprezintă principala ei miză politică, dar ea e şi de o teribilă ineficienţă administrativă şi guvernamentală.
Miza următoarelor alegeri este – aşa cum se ştie – nu cine (USL sau ARD) va lua mai multe voturi, ci dacă USL va depăşi pragul critic de 50%, nu de voturi, ci de mandate în parlament. Aşa cum la referendum nu conta dacă partizanii demiterii preşedintelui erau mai numeroşi decât cei împotrivă, ci conta numai dacă se depăşea pragul de participare de 50% din celebrele liste electorale, tot aşa va fi şi acum. Într-adevăr, dacă USL nu obţine fie şi cu un loc peste 50%, poate spune adio victoriei: Traian Băsescu va fi liber, în acest caz, să nominalizeze un prim-ministru de la ARD, iar – după obiceiul românesc consacrat – destui se vor grăbi să sară în barca câştigătorului. Din USL se vor desprinde fâşii care se vor descoperi brusc de dreapta. „Soluţiile imorale“ vor fi descrise drept necesităţi „de stabilitate“ şi se va forma din nou o coaliţie care va guverna târâş-grăpiş, nu fără a se voi „ameliorată“ cu vreun altoi mai populist. Frustrarea de partea USL ar fi imensă şi de înţeles: după şapte luni de exerciţiu al puterii (şi nu doar al „guvernării“, cum susţin în mod interesat susţinătorii USL), după atâtea imense pregătiri, după atâţia bani, atâtea promisiuni, să se vadă din nou în opoziţie şi cu jindul după plăcinta puterii suspendat – ar fi o catastrofă, iar liderii – Ponta, Antonescu – cred că ar trebui să se pregătească pentru o lungă pensionare politică.
La drept vorbind, ar fi anormal să se întâmple asta: regula alternanţei cere ca, după patru ani de guvernare PDL şi opt luni USL, aceasta să aibă frâiele pe mai departe. Cu toate astea, nu pot să-mi doresc o astfel de alternanţă firească; ba mai mult, fără să adopt tonul apocaliptic al lui Mircea Cărtărescu de săptămâna trecută, n-am motive să cred că ne aşteaptă lucruri bune de la o guvernare ale cărei metode s-au văzut destul de bine de la începutul lui iunie până acum.
Pe scurt, USL pare nu numai incapabilă să înţeleagă statul de drept, continuând să considere că sfârşitul „regimului Băsescu“ reprezintă principala ei miză politică, dar ea e şi de o teribilă ineficienţă administrativă şi guvernamentală. Care guvernare de după 1990 a schimbat atâţia miniştri într-un termen atât de scurt (până în momentul de faţă lipsindu-ne un ministru plin al Sănătăţii)? Care guvern a avut în frunte un plagiator dovedit, pe care ministrul Educaţiei, d-na Andronescu, nu ştie cum să-l cruţe de retragerea titlului de doctor? Care alt guvern s-a mai arătat atât de dispus să nimicească instituţii numai pentru a realiza anumite scopuri politice? Care alt guvern, de la mineriade, a mai avut o reputaţie atât de catastrofală pe plan extern? Care alt guvern s-a făcut de râs în asemenea măsură, când a fost vorba să privatizeze o mare industrie, precum Guvernul Ponta cu Oltchim? Care alt guvern a mai reuşit „performanţa“ de a trăi în asemenea măsură pe „spuza“ economică a guvernelor anterioare, pe care tot el le acuză de toate viciile pământului? De care alt şef de partid şi de guvern colegii europeni de partid şi de ideologie dau semne vizibile de jenă? Chiar şi cei mai binevoitori cu USL trebuie să admită că, spre deosebire de magistrul său, Adrian Năstase, Ponta este incompetent. Cât despre Antonescu, acesta e mult sub Tăriceanu şi deja a arătat o vocaţie autoritaristă la care „dictatorul“ Băsescu nici n-a visat.

La toate astea se adaugă ceea ce unii tratează cu iresponsabilitate: deriva naţionalistă, antieuropeană. Deşi noua politică a ICR, condus de Andrei Marga, interesează direct doar o minoritate, ea reprezintă un semn clar de închistare intelectuală, de naţionalism protocronist şi de dispreţ pentru realizările instituţionale autentice. Ceea ce s-a schimbat nu este, aşa cum cred naivii, o grupare care a primit până acum beneficii cu o alta, care le va primi de acum înainte, ci însuşi tipul de relaţie a României culturale cu restul lumii: cine va decide ce fel de cultură exportăm: aceea care îi interesează pe „ei“ sau aceea care ne interesează pe „noi“ (adică pe cei care conduc vremelnic ţara)? Mă tem că modelul ICR va influenţa şi restul relaţiilor internaţionale – ceea ce e o definiţie pentru autismul naţionalist.
În fine, nu poţi să nu fii îngrijorat de performanţa, parcă niciodată atinsă până acum, de a aduna laolaltă cu lopata oameni ca Petre Roman, Gigi Becali, Daniel Barbu, Dinu C. Giurescu, Ion Iliescu, Sorin Roşca-Stănescu, Victor Ciorbea, Vlad Nistor, grevista foamei Cristiana Anghel, plus toţi dezertorii „patrioţi“ de la PDL, plus toţi prietenii „stabilităţii“ de la UNPR etc. – pe care nu ştiu ce i-ar putea uni, în afară de a câştiga la repezeală un loc în parlament, acum când USL e „pe val“. Ceilalţi – ARD – au măcar o anumită coerenţă ideologică de centru-dreapta. În plus, deşi nu le lipsesc nici lor unele figuri mai dubioase, au făcut nişte eforturi de a impune nişte criterii etice. Oricât şi-ar bătea joc diferiţi „deştepţi“ de comisia d-nei Macovei, e preferabil să ai o comisie care nu cerne tot ce trebuia decât să nu ai nimic. Iar la USL, în general, nu-i „nimic“: nici competenţă tehnocratică, nici respectul legii, nici onestitate, nici coerenţă ideologică, nici bune relaţii externe, nici inteligenţă politică. Iar acest mare zero, nemaivăzut până acum în istoria recentă a ţării, cuplat cu un infinit apetit de putere, ameninţă să guverneze pentru patru ani. Stăm bine, ce să zic! //