De același autor
S-a ajuns, în numeroase medii, să fie contrapuse două seturi valorice: cel care susține prioritatea justiției și a statului de drept și cel care susține prioritatea calității mediului și ecologia.
Societatea românească e scindată. Nu-i o noutate. Nu-i nici măcar rău; dimpotrivă, e normal să fie astfel. Problema este doar că, uneori, scindarea dă naștere unor veritabile falii care fac comunicarea imposibilă. Iar asta se întâmplă cu asupra de măsură și în lumea mai mică a intelectualilor (în sensul cel mai larg al cuvântului), fie că ei sunt publici ori nu. Anumite reacții la recenta scrisoare a celor peste 500 de jurnaliști au demonstrat existența acestor falii, asta pentru a aminti numai de ultimele evenimente.
Dar, de fapt, de ce nu cad oamenii de acord între ei? Cel mai simplu și mai vulgar – chiar dacă uneori, vai, adevărat – e să spunem că dezacordurile noastre au drept origine fie prostia, fie păcatele morale ale adversarului, fie ambele. E cea mai veche teorie despre originea dezacordurilor, dar care a căpătat o nouă viață odată cu totalitarismele secolului XX. Și a continuat să persiste în societatea noastră, unde i-a fost insuflată o nouă viață: aceasta este originea insultelor din presă, mai ales din televiziuni – trebuie să i se creeze publicului convingerea că „ceilalți“ sunt ori decerebrați, ori vânduți, eventual ambele. Iar dacă sunt zugrăviți și ca niște suboameni e încă și mai bine: doar nu se așteaptă nimeni ca suboamenii să aibă opinii rezonabile!
Să facem însă un pas mai departe, admițând că dezacordurile dintre noi nu se datorează neapărat nici imbecilității, nici imoralității adversarilor. Atunci care e sursa lor? Și poate fi ea înlăturată, așa cum a crezut filosofia raționalistă? Restul dezacordurilor sunt date, cred, de experiențele diferite din trecut, de motivațiile circumstanțiale, de valorile diferite și chiar, mai rar, de anumite modalități diferite de raționare. Las deoparte acum motivațiile și experiențele, așa cum las deoparte și modurile de raționament, acestea mai puțin relevante pentru domeniul socio-politic, religios, cultural. (M-am ocupat cu acest ultim aspect în cartea mea Istoria neființei în filosofia greacă, Humanitas, 2010.) Vreau însă să spun câteva vorbe despre diferențele de valori. Adesea ele sunt sau sunt considerate ireductibile. Max Weber le compara cândva cu zeii homerici care se războiau fără încetare între ei. Relativiștii ne spun și ei că valorile – sau, mai bine, seturile de valori cu ierarhiile respective – sunt incomensurabile. Uneori sunt astfel, dar nu întotdeauna.
De exemplu, s-a ajuns în ultimul timp, în numeroase medii, să fie contrapuse două seturi valorice: cel care susține prioritatea justiției și a statului de drept și cel care susține prioritatea calității mediului și ecologia. Această sciziune valorică s-a materializat explicit în acea demonstrație publică din toamnă, când o parte (mai mică) a manifestanților de sub deviza „Uniți, salvăm Roșia Montană“ a încercat să demonstreze și în favoarea DNA. Ceilalți însă s-au opus, precum a recunoscut și unul dintre aceștia, Nicușor Dan, într-un recent interviu din 22.
Cele două seturi valorice ar fi într-adevăr ireductibile și incomensurabile, dacă ar fi independente. Or, nu sunt. Mai mult, „setul ecologic“ depinde existențial de „setul justiției“. Într-adevăr, acolo unde justiția nu funcționează relativ imparțial, unde corupția mare nu e pedepsită corespunzător, unde legile nu sunt date spre binele public și nu sunt aplicate cu bună credință etc. nu poate exista nici acțiune eficientă pentru salvarea mediului natural. Regimurile comuniste, de pildă, care au călcat în picioare justiția și statul de drept, au fost și printre cele mai distructive pentru mediu. Invers, lucrurile stau diferit: statul de drept și respectul pentru justiție au apărut – în țările nordice, în Olanda, Marea Britanie etc. – mult înaintea preocupărilor pentru mediu și deci perfect independent de acestea. Dar când acestea din urmă au apărut și ele, rezultatele bune au putut fi obținute tocmai în baza existenței statului de drept și a unei societăți în care justiția și libertatea erau valori esențiale. Ca să ne apropiem de situația noastră, cei care se opun exploatării de la Roșia Montană au nevoie și de un stat de drept, și de justiție, și de garanțiile legii pentru a spera să câștige bătălia, în timp ce susținătorii statului de drept nu trebuie neapărat să fie împotriva exploatării aurului sau a gazelor de șist, în cazul în care au, să spunem, alte opinii în privința economiei sau a geopoliticii. Așadar, „setul justiției“, fiind indispensabil în toate cazurile, are o prioritate clară față de celălalt set, care, explicit sau implicit, se sprijină pe primul și cade odată cu acesta. Dependența dintre cele două seturi e unilaterală.
Ce faci însă cu oamenii care, de bună credință fiind, nu vor recunoaște acest raționament (pe care l-am exploatat în Turnirul khazar)? Nu faci nimic. Aștepți. Discuți cu ei (ca în acest articol). Îi înveți, dacă sunt tineri. Aștepți să se schimbe: sunt convins că, mai devreme sau mai târziu, cei cu „setul ecologic“ vor înțelege că nu pot refuza susținerea practică a statului de drept în diferitele sale forme, fără a-și distruge propriul set de valori. Ceea ce acum este la ei implicit va exploda în explicit. Probabil că experiențele și circumstanțele le blochează deocamdată o înțelegere mai rapidă. Dar inevitabil, lucrurile vor ajunge unde spun. E, poate, doar o chestiune de lărgire a experienței de viață. Sigur, scindări vor mai fi, căci seturile de valori nu pot rămâne decât diferite, chiar dacă uneori, totuși, dependente; odată ce însă se va recunoaște această dependență, vor fi mai puține falii. Atunci vom avea ceea ce numesc o „societate civilă matură“.
P.S.: Unii veți obiecta, poate, că și voi admiteți „setul justiției“ în principiu, dar că nu aveți încredere în cea românească. Eu vă contrazic. Voi vă mențineți părerea. Ne trebuie un arbitru. Îl avem: e Comisia Europeană și raportul MCV, care arată că justiția, în general, a făcut progrese însemnate, spre deosebire de alte puteri. Nu sunteți de acord? Perfect. Numai că responsabilitatea dovedirii vă aparține acum. //