De același autor
Sciziunea absurdă dintre modernizare și occidentalizare, preluarea cu entuziasm a primei și respingerea cu oroare a celeilalte au devenit rețeta predilectă a haosului, a violenței și a instabilității politice a lumii de azi.
Între anii 1901-1908, inginerii germani construiesc calea ferată Hidjas de la Damasc la Medina. Realizarea acestui proiect de modernizare a Imperiului Otoman a sporit enorm prestigiul sultanului Abdul Hamid printre musulmanii arabi – ne spune Peter Mansfield în a sa O istorie a Orientului Mijlociu (Humanitas, 2015) – deoarece a fost prezentată și ca un mijloc de a facilita mult pelerinajul la Mecca (hadj). O sută de ani mai târziu, sultanul Abdul Hamid încă este văzut de mulți arabi drept ultimul conducător care a servit cauza ummei islamice.
Iată un exemplu timpuriu a ceea ce se poate numi – ca să folosim o expresie a lui Samuel Huntington – „modernizare fără occidentalizare“: preluarea tehnologiilor inventate de Occident, dar nu și a valorilor acestuia, indiferent dacă este vorba despre valori religioase, etice, sociale. Dimpotrivă, scopul (sau unul dintre scopuri) a devenit și acela de a susține valorile proprii, considerate superioare. Fenomenul are o răspândire enormă de cel puțin 150 de ani, iar exemplele abundă: de la Japonia, care devine o mare putere la sfârșitul secolului al XIX, dar își păstrează structura socială feudală, având în vârf un împărat, considerat divin, până la China postmaoistă, care a adoptat din Vest nu doar tehnologia, dar și capitalismul, deși are un sistem social pe care îl numește „comunist“ și care în fond nu este decât o formă de neoconfucianism. Numeroase națiuni și civilizații din Europa de Est, mai întâi, apoi Asia, Africa sau chiar America Latină au preluat cu entuziasm, în cadrul programului lor de modernizare, căile ferate, exploatările de cărbune și petrol, electricitatea, chimia modernă și, mai recent, știința computerelor – toate invenții ale Occidentului; ba uneori au ajuns chiar să concureze cu succes Vestul pe acest teren. Bineînțeles că tehnologiile militare sau cu aplicație directă militară au fost printre primele preluate de noneuropeni: de la tunuri până la sisteme de sateliți. În schimb, este impresionant să vezi cât de reticente au fost aceste civilizații atunci când a fost vorba despre valori: egalitatea juridică – inclusiv a femeilor cu bărbații –, secularizarea, parlamentarismul, drepturile și libertățile individului, printre care libertatea conștiinței, nu au fost priorități sau, dacă au fost adoptate, au fost revocate ulterior. (Turcia lui Erdoğan, care pune în discuție secularismul, este un exemplu recent.) Și, chiar atunci când au fost promovate Constituții care instituiau aceste norme și valori (așa cum s-a întâmplat și în Imperiul Otoman în sec. XIX, în epoca zisă a „Tanzimatului“), de foarte multe ori ele au rămas formale, puțin sau aproape deloc traduse în practică. Și totuși, aceste valori formaseră în Vest un corp unitar: putem imagina că revoluția industrială ar fi putut apărea într-o Anglie dogmatică, lipsită de libertăți individuale și guvernată despotic, precum Spania ori Franța, spre a nu mai vorbi despre Imperiul Otoman sau cel Rus?
Mai mult, dacă în trecut aceste valori se bucurau măcar de un respect cel puțin ipocrit, astăzi le vedem contestate în principiul lor în multe locuri: Rusia lui Putin, de pildă, condamnă Vestul ca „decadent“, așa cum o făcuse și fascismul interbelic. China – care blochează Internetul – nu-și ascunde disprețul pentru libertate. Să mai invocăm Coreea de Nord, o țară sclavagistă, dotată cu arme nucleare? Dar, desigur, cea mai mare și conștientă ruptură dintre modernizare și occidentalizare se observă azi în lumea islamică. Tot Peter Mansfield scrie: „Musulmanii privesc triumful Occidentului în ultimele două sau trei secole ca pe o aberație a istoriei“ (p. 26).
O aberație a istoriei pe care mulți dintre ei vor s-o șteargă, pe de o parte, revenind la căile Profetului și ale primilor patru califi – ceea ce noi, vesticii, numim „fundamentalism“; pe de altă parte, însă, preluând cât mai multe aspecte ale modernizării: utilizarea de către ISIS a rețelelor de socializare de pe Internet pentru a atrage tineri din Europa Occidentală nu-i decât un ultim și puternic exemplu al acestei duplicități civilizaționale. Obiectivul tuturor acestor „duplicități“ este un stat, tehnic vorbind, modern, eventual dotat cu arme nucleare, dar postulând valorile tribale și patriarhale ale începutului secolului al VI-lea drept fundament universal al civilizației umane! Asta da „aberație a istoriei“, veți spune!
S-ar putea ca, până la urmă, duplicitatea aceasta să fie contraproductivă: ne amintim cum subordonarea tehnicului și științificului față de ideologii în Germania nazistă, în Rusia sovietică și în China maoistă a condus la fragilizarea acestor regimuri prin rămânerea lor în urmă în sectoare esențiale ale economiei și efortului de război. Deși mulți oameni au impresia că valorile sunt ceva supraadăugat lucrurilor materiale (suprastructura, în jargon marxist), în fapt lucrurile nu stau așa, astfel încât o ruptură profundă dintre valori și aceste lucruri ar putea fi o rețetă pentru un dezastru final pentru cei care merg consecvent pe acest drum.
Până la urmă, poate, dar adesea nu în imediat: deocamdată, cel puțin, sciziunea absurdă dintre modernizare și occidentalizare, preluarea cu entuziasm a primei și respingerea cu oroare a celeilalte (uneori sub înșelătoarea formulă a „căutării identității“) au devenit rețeta predilectă a haosului, a violenței și a instabilității politice a lumii de azi.