De același autor
A nu fi distins între demagogie (un defect politic) și populism (un rău politic major) a contribuit mult la aducerea la putere a lui Hitler.
Despre populism și politicieni populiști se vorbește tot mai mult în ultimul timp în Europa – din Grecia până în Spania și din Ungaria până în Olanda, Germania și Suedia. Majoritatea se află în opoziție, dar unii, precum Viktor Orbán în Ungaria, sunt deja la putere. Despre populiști, politicienii mainstream afirmă, de obicei, că sunt niște demagogi. Însă populiștii afirmă despre ei înșiși că sunt democrați, ba chiar singurii democrați adevărați, spre deosebire de politicienii mainstream, care ar fi mincinoși și purtătorii unor interese de castă sau corporatiste, când nu pur și simplu exponenții „sistemului“ malefic.
După părerea mea, populiștii nu sunt demagogi sau, cel puțin în cele mai multe și mai importante cazuri, nu sunt astfel, deși unele interferențe nu lipsesc. Demagogul, așa cum ne spune și o definiție din DEX, este cel care face promisiuni mincinoase, când se află în opoziție, și care nu are de gând să se țină de ele, odată ajuns la putere. Demagogul este un politician viclean, care își știe limitele proprii și, mai ales, care nu intenționează să iasă din limitele sistemului. Dacă, să spunem, cere o masivă reducere a impozitelor, el minte, fiindcă știe că, dacă ajunge la putere, nu o va putea aplica și că va trebui să inventeze pretexte pentru amânare. Dacă susține independența pentru regiunea sa istorică, știe că, de fapt, independența ar fi un dezastru și nici nu-i trece prin minte să o aplice, cel puțin integral. Demagogul vrea puterea și o vrea fără scrupule, dar știe care sunt limitele obiective și subiective ale exercitării ei. De aceea, răul moral – minciuna demagogului – poate conduce la un bine public relativ: neaplicarea sau aplicarea foarte limitată a promisiunilor. Demagogia este, ce-i drept, un viciu, dar nu și un păcat mortal.
Cu totul diferit este cazul populistului. El nu înșală sau nu înșală conștient poporul care îl votează. Dimpotrivă, adesea se face exponentul autentic al unor aspirații populare. De aceea, pretenția sa de a fi democrat este de multe ori autentică, chiar dacă se poate spune că propaganda sa reușește mai întâi să cristalizeze aspirații și valori pe care apoi el pretinde că le reprezintă. Marea problemă este nu minciuna, ci sinceritatea populistului și faptul că el nu numai că nu vrea să mintă poporul, ci vrea chiar să împlinească ceea ce promite – ceea ce este, de obicei, riscant, pernicios sau chiar dezastruos pe termen ceva mai lung. Dar nici votanții săi, nici chiar el însuși nu întrevăd aceste consecințe. Un bine moral – sinceritatea – intră acum în rețeta unui mare rău public.
A nu fi distins între demagogie (un defect politic) și populism (un rău politic major) a contribuit mult la aducerea la putere a lui Hitler. Mulți (inclusiv politicieni germani conservatori, marii industriași germani, lideri politici externi) l-au considerat pe Hitler un demagog mai înflăcărat, care se va „calma“, odată ajuns la putere. Dar Hitler (în opoziție) era un populist și ceea ce a promis – inclusiv exterminarea evreilor – s-a și străduit să realizeze, odată ajuns la putere. Finalul, neprevăzut de el și de poporul german, a fost distrugerea Germaniei. Tot așa, când azi unii populiști precum Marine Le Pen cer desființarea Uniunii Europene, ar trebui să-i luăm în serios și să suspectăm că nici ea, nici votanții ei nu întrevăd catastrofa pe care aplicarea politicilor respective o va genera.
S-ar putea, desigur, ca unii politicieni europeni, actualmente considerați populiști, să fie în realitate mai curând demagogi. A priori, distincția nu este întotdeauna ușor de făcut. Marele pericol este însă că unii nu sunt demagogi: când ei declară că urăsc „democrația liberală“, că nu acceptă ca o Curte Constituțională să îngrădească „suveranitatea populară“, că nu acceptă regulile și impunerile Uniunii Europene care „dizolvă națiunile“ și așa mai departe, s-ar putea chiar să fie convinși de toate aceste lucruri, care să apară a posteriori în politicile lor, dacă li se permite să ajungă la putere. Mai mult, este posibil ca ei să creadă că binele și prosperitatea popoarelor lor vor fi realizate în acest fel. Convingerea interioară este și ceea ce le dă adesea forță de convingere față de mase și îi face cu atât mai periculoși. Populiștii mai au un atu: se folosesc de „democrație“ ca de un panaceu politico-social, iar lumea ignoră că democrația nelimitată, ai cărei susținători sunt (fără restricțiile justiției, ale Constituției, ale drepturilor omului, ale tratatelor internaționale sau ale regulilor europene), nu este decât o perversă formă de tiranie, denunțată ca atare de la Aristotel și până la John Sutart Mill. Dar cine mai meditează azi la spusele acestor gânditori sau ale altora asemenea lor?
„Minciuna are picioare scurte“, se spune. De aceea, cel puțin demagogii sunt repede dați în vileag și pierd. Nu și populiștii. Dimpotrivă, aceștia denunță minciunile establishment-ului și ale partidelor mainstream și astfel câștigă influență și voturi, fiindcă lumea socotește că a nu minți este o virtute. Evident, aici se mai strecoară o confuzie periculoasă: a spune adevărul așa cum îl crezi (a nu minți) și a spune adevărul așa cum el este în fapt (a nu fi în fals) sunt lucruri foarte diferite, dar în viața social-politică diferența dintre ele apare treptat și târziu. Iar „târziu“ uneori înseamnă prea târziu.