De același autor
UE este, în acest moment, bolnavă, având preocupări existenţiale, am zice, în zona euro. În general, capacitatea ei şi a marilor puteri democratice de a presa România este, în acest moment, relativ redusă.
În ultima lună şi jumătate, noi, cei care ridicăm vocea împotriva abuzurilor şi ilegalităţilor de tot felul comise de noua putere, ne-am simţit încurajaţi şi reconfortaţi de articolele în general extrem de critice la adresa USL apărute în marea presă internaţională, cât şi de reacţiile dure faţă de guvernul român ale unor importanţi lideri europeni, precum Angela Merkel, ori a unor înalţi responsabili europeni, precum preşedintele CE, José Manuel Barroso, sau comisarul pentru justiţie şi drepturi fundamentale, Viviane Reding. Ni s-a părut adesea că guvernarea Ponta-Antonescu a fost prinsă pe picior greşit, că, încercând să forţeze Constituţia, să abuzeze de ordonanţe de urgenţă şi să-l demită pe preşedintele Băsescu într-o manieră expeditivă şi la limita legii, ea a subestimat reacţia europeană, dar şi pe cea americană.
Vreau să avertizez în rândurile de mai jos împotriva unor iluzii. Desigur, reacţii au fost şi, unele dintre ele – importante. Este foarte probabil că, în absenţa lor, puterea i-ar fi demis pe unii dintre judecătorii Curţii Constituţionale şi că referendumul s-ar fi desfăşurat fără prag de validare. Cu toate astea, documentul recent semnat de liderii USL cu colonelul Dogaru arată că, dacă acceptarea unor cerinţe ale UE a reprezentat o retragere, ea a fost numai tactică şi că se va reveni la asaltul unor instituţii precum CCR, DNA, ANI sau CNSAS, îndată ce vor exista oportunităţi. Cum de şi-a permis USL să sfideze tocmai într-un asemenea moment Comisia Europeană? Prostie, nepricepere, ignoranţa regulilor diplomaţiei? Poate, în termeni, într-o anumită măsură. Dar sfidarea în sine nu e nici o prostie, nici act necugetat. Ea se bazează pe o analiză perfect raţională: UE este, în acest moment, bolnavă, având preocupări existenţiale, am zice, în zona euro. În general, capacitatea ei şi a marilor puteri democratice de a presa România este, în acest moment, relativ redusă.
Să privim lucrurile într-o perspectivă mai largă: România nu a rezistat niciodată curentului politic dominant în zona noastră: a fost liberală, atunci când guvernele occidentale erau astfel, a fost fascistă, când zona a fost dominată de puteri fasciste, a devenit comunistă, când, vorba lui Mao, vântul a suflat dinspre Răsărit. În fine, s-a orientat, mai uşor sau mai greu, spre un sistem democrat-liberal, odată cu falimentul comunismului, şi a intrat în NATO şi UE, fiindcă vântul dinspre Apus a devenit predominant. În fapt, oligarhia românească nu s-a preocupat niciodată excesiv de valori sau de cine stăpâneşte lumea, cu condiţia să-şi poată menaja un spaţiu autonom intern, care să-i permită perpetuarea la putere.
Or, această oligarhie – reprezentată politic acum prin parlamentul care l-a suspendat pe Traian Băsescu – constată, spre satisfacţia ei, că vântul dinspre Vest, chiar dacă nu a contenit, bate mai slab: dificultăţile UE, ba chiar previziunile sumbre privind viitorul ei, criza economică mondială, dar şi succesul economic al Chinei încep să pună în discuţie supremaţia Occidentului, atât de sigură până acum câţiva ani. Mai întâi, Occidentul este copleşit de sarcina de a face faţă crizei datoriilor. Apoi e divizat: anumite ţări UE au devenit tot mai vocale în a critica „hegemonia“ germană. În acest sens, se poate nota, de pildă, că reacţiile la ceea ce mulţi au numit „puciul USL“ au fost aproape inexistente din partea guvernului francez. Iar asta probabil că nu se datorează numai faptului că noul preşedinte francez e socialist, ci sugerează, mai grav, un început de gripare a motorului franco-german, în condiţiile în care reacţia oficială germană a fost puternică. Ce să mai vorbim despre tăcerea altor state sudice, precum Italia sau Spania, ale căror probleme economice interne aproape că le fac insensibile la ceea ce se întâmplă în România? A existat, ce-i drept, o reacţie viguroasă a ambasadorului SUA. Dar puterea de la Bucureşti are un atu pe care îl poate folosi spre a obţine o poziţie mai conciliantă a Americii: scutul antirachetă, atât de detestat de Rusia.
În aceste condiţii de mare slăbiciune a UE şi chiar a NATO, cred că noua putere de la Bucureşti se gândeşte să reînnoade vechea politică de „independenţă“ a lui Ceauşescu: adică, folosindu-se de rivalităţile dintre blocuri şi puteri, rămânând totuşi, prudent, într-unul din aceste blocuri (pe vremuri Pactul de la Varşovia, acum NATO şi UE), să-şi afirme o poziţie oarecum excentrică. Scopul? Mai mult spaţiu de manevră care să-i asigure, pe termen indefinit, păstrarea puterii şi controlul acelor forţe de tip liberal şi democratic care doresc spargerea monopolului ei şi o bună funcţionare a statului de drept.
Iată de ce ar fi iluzoriu să credem că „Europa ne va salva“ de USL. Până la urmă, Comisia Europeană „va înghiţi hapul“, aşa cum aproape l-a înghiţit şi în privinţa Ungariei. Criticile vor continua, vor fi monitorizări, rapoarte MCV negative, dar măsuri radicale nu vor fi, căci de fapt – cum se ştie bine – ele sunt ca şi imposibile, deoarece trebuie luate prin consens de toţi liderii europeni, dintre care marea majoritate au rămas tăcuţi în ultimul timp în ceea ce priveşte tulburările politice de la Bucureşti.
Să nu uităm, pe de altă parte, că poziţiile naţionaliste (deopotrivă politice şi economice) adoptate în ultimul timp de mai mulţi lideri USL sunt împărtăşite de multe partide populiste şi naţionaliste din Europa, a căror audienţă populară a fost mult sporită de criza economică. Departe de a ajunge izolată în forurile europene, România uselistă ar putea – cu ceva abilitate – să-şi găsească aliaţi.
Şi, bineînţeles, nu putem ignora rolul Rusiei în această reorientare: proamericanismul viguros al preşedintelui Băsescu pare să fi făcut loc deja unor poziţii mult mai conciliante faţă de Rusia. Probabil că puterea de la Bucureşti speră la anumite avantaje economice. Dacă le va avea sau nu nu ştie nimeni încă; dar e clar că există aici un spaţiu de manevră pe care, în condiţiile declinului UE, guvernarea românească îl va explora cu atenţie. Care va fi preţul nu ştim; dar e sigur că nu avansul democraţiei! //