De același autor
Constient sau nu, fiecare demnitar, fiecare politician si fiecare persoana publica are o anumita stilistica a discursului politic. Unii isi pregatesc singuri discursurile, altii isi angajeaza consilieri care le scriu. Unii mizeaza pe spontaneitate, altii o mimeaza. Exista, insa, la nivel national, o „medie“ a stilisticii discursului public. Cu alte cuvinte, la nivel macro (politicieni, autoritati, functionari, jurnalisti, cetateni), poate fi decelat un anumit fel de a percepe puterea si un anumit lexic al coruptiei.
In aceasta privinta, exista o intreaga serie de cuvinte cheie, expresii folclorice si zicale populare. Daca le analizam, vom vedea ca mai toate se invart in jurul mancarii. In jurul procurarii, prepararii si ingurgitarii hranei. Ceea ce denota un stadiu „primitiv“, traditional-arhaic, premodern al mentalitatii socio-politice. Ne-am obisnuit atat de mult cu aceste cuvinte si expresii, altfel savuroase, incat nu le mai receptam originea si valoarea semantica. Ele paraziteaza atat discursurile parlamentarilor, cat si articolele publicistilor, atat retorica functionarilor publici, cat si comentariile cetatenilor de rand. Pe scurt, au intrat in mentalul colectiv. Sa luam cateva exemple mai la indemana.
Nu este numai vorba ca politicienii „se mananca“ intre ei, „se musca“ unii pe altii, „ling unde au scuipat“ sau ca partidul mare „il inghite“ pe cel mic etc. In general, puterea politica este asociata cu termeni culinari precum „malai“, „cascaval“, „oala cu smantana“ sau „borcan cu miere“. Se poate imagina, cu destula dificultate, ca „oala cu smantana“ si „borcanul cu miere“ exprima prosperitatea echivalenta cu „laptele si mierea“ din Vechiul Testament. Dar, de departe, cel mai dizgratios si mitocanesc termen care desemneaza puterea si coruptia mi se pare a fi „ciolan“. Ne putem intreba de ce o fi nevoie de atatia termeni culinari, aproape sinonimi? Fiecare om cu gusturile sale si cu regimul sau, nu politic, ci alimentar: vegetarian, lacto-vegetarian, carnivor etc.
Ciolanul – simbolul puterii politice
„Ciolan“ este intr-adevar cel mai dizgratios termen din lexicul puterii, dar si cel mai sugestiv. Este un cuvant arhaic din graiul ciobanesc, de origine slava (sl. cilanu = membru), desemnand un os de picior de animal. Un os mare, suculent, cu maduva si ceva carne si zgarciuri pe el, pentru care se incaiera si se sfasie cainii din stana sau lupii din preajma ei. Cainele (sau lupul) care inhata ciolanul disputat, in detrimentul celorlati, devine capul haitei (alpha male, cum l-a numit Darwin). Detinerea ciolanului simbolizeaza puterea in haita de caini (sau de lupi). Liderul va avea privilegii alimentare si sexuale, dar si responsabilitati speciale. Ulterior, cand vreun caine (sau lup) mai tanar si mai viguros il va invinge pe masculul alfa, dobandind ciolanul prin lupta, va deveni el noul lider al haitei (de aici provine sintagma „lup tanar“ din lexicul politic). Este o ierarhie in cadrul haitei pe care ciobanii o cunosc foarte bine si o respecta. Mai mult decat atat, chiar si la oameni, in societatile premoderne, cu activitati si mentalitati traditionale, mecanismul de stabilire (si de innoire) a unui sef este, din multe puncte de vedere, asemanator celui descris mai sus.
Politicianul X (sau partidul Y) „umbla dupa ciolan“ sau, in functie de situatie, „ajunge la ciolan“, „se bate pentru ciolan“, „insfaca ciolanul“, „pazeste ciolanul“, „da cuiva un ciolan de ros“, „scapa ciolanul din bot“ s.a.m.d. Ca si in cazul carnasierilor, „ciolanul“ puterii politice se dobandeste in urma unei incaierari, in urma unei infruntari electorale. Este o competitie in care politicieni smecheri (din germ. schmecken = a gusta, a savura) „mananca rahat cu polonicul“ si „vand gogosi“ unor multimi de „linge-blide“ si „mate-fripte“. Unor milioane de sarantoci „fomisti“, dar „satui“ de promisiunea ca „va curge lapte si miere“ si „cainii vor umbla cu covrigi in coada“. Va castiga politicianul alfa, cel cu coltii puternici si botul plin de sange. Vorba aceea, „cine poate oase roade, cine nu, nici carne moale“.
„Pofta (chiar si foamea) vine mancand.“ De aceea, un inalt demnitar refuza de regula sa demisioneze. El este imediat acuzat ca „tine cu dintii de ciolan“ sau ca – tot de-ale insfacarii hranei – „tine ca gaia matul“ (zicala veche; apare si in Hronicul lui Cantemir, 1719). Daca un demnitar ameninta cu demisia, adversarii politici si analistii din presa comenteaza ironic, „cu sare si piper“, facand apel la intelepciunea populara: „Nu da cainele drumul la ciolan!“. Sau, si mai plastic, „Nu pleaca cainele de la macelarie!“. (In acest caz, cacofonia este binevenita.)
Politica si delicatese
Termenii politici si cei culinari par a fi intersanjabili. Pentru Jupan Dumitrache „masa poporului“ inseamna „sa saza numai poporul la masa“, iar „sufrágiu universale“ devine „sufragíu“ care serveste in „sufragerie“. Pentru Conul Leonida „legea de moratoriu“ devine „legea de muraturi“, iar un „chef de lasata secului“ se transforma in „revulutie“. Liberali sau conservatori, politica se face cu „icri moiu prima“, „stridii prospeti“, „langusta vie“ si cu alte „prospaturi“ si „delicatese“.
Pentru jurnalistii din piesele lui Caragiale (cei care scriu la Vocea Patriotului Nationale, Racnetul Carpatilor sau Aurora Democratica) lucrurile sunt clare. Politicianul vorace de la 1880 ingurgiteaza nu doar „malai“, „cascaval“ si „miere“. El devine de-a dreptul un „strigoi cu pofte antinationale“ care „sta la panda ascutindu-si ghearele“. Devine un „canibal“, un „bampir“, tot cu gheare, care „suge sangele poporului“ sau care „mananca sudoarea poporului suveran“. Mic burghez si om „din popor“, „capitan in garda civica“, Jupan Dumitrache este un membru umil al societatii civile, care lupta naiv impotriva coruptiei politice. Sentinta lui e transanta: „Cine mananca poporul sa mearga la cremenal!“.
Painea si cutitul
Explicit sau implicit, toate cuvintele si expresiile care tin de voracitatea politicienilor contin in ele germenele coruptiei. Se subintelege faptul ca politicianul X a ajuns „ca mata la oala cu smantana“ si ca „s-a dedulcit“ la privilegii si la „borcanul cu miere“. Ca si-a tras „spuza pe turta proprie“, profitand de avantaje si foloase necuvenite. Si-a luat „portia“ de hrana. Si-a luat „tainul“. Si-a facut „casa si masa“ (de fapt, „case si mese“). A ajuns intr-o functie publica, adica la „cascaval“, dar – foarte adesea – nu ca sa guverneze spre binele public, in domnia legii, ci doar ca sa se aseze „in capul mesei“. Ca sa stea „in fruntea bucatelor“ si „sa taie tortul in felii“, pentru el si amicii sai politici. Acestia, cum zice Conul Leonida, „mananca lefurile cu lingura“.
Si toate astea pentru ca la demnitarul X se afla „si painea, si cutitul“. Are un post „gras“, cu plocoane multe. Discursul la figurat devine uneori extrem de concret. Cate un ministru primeste, pe langa plicuri cu bani, de-a dreptul lazi cu caltabosi. Demnitarul X da clientilor politici posibilitatea „sa manance si ei o paine alba“, in schimb, adversarilor politici „le ia painea de la gura“. Asta in caz ca, din oportunism, nu joaca la doua capete, incercand „sa danseze la ambele nunti“ si deci „sa se infrupte la ambele ospete“.
Marele demnitar este primit cu onoruri traditionale, adica „cu paine si sare“ (uneori si cu rachiu), in municipiile si comunele patriei. Este intampinat de fanfarele reunite cantand si de primarul cu tricolorul in banduliera salutand. Dupa aceea, politicianul se retrage cu autoritatile locale la un prelungit chiolhan. Unul concret, nu metaforic. Vorba lui Nenea Iancu: „Procoror lipseste oras manastire maici chef“. Mai mult sau mai putin onesti, romanii sunt totusi foarte ospitalieri. „Ospitalier“ si „ospat“ au aceeasi radacina lingvistica.
Uneori, societatea noastra pare o imensa cantina cazona, in care bucatarii sunt obezi, catanele sunt numai piele si os, ofiterii „servesc“ masa imbelsugata la popota, magazionerii fura din depozit malai, cascaval si miere, in timp ce pe platou caini vagabonzi se sfasie pentru un ciolan. Peste toate plutesc miasme amestecate de varza ranceda si ceai cu bromura…
Perceptia hranei: Orient vs Occident
In pofida codurilor noastre culturale, care privilegiaza socializarea prin ospete, actul mancarii nu este intotdeauna gratios. Dimpotriva, privit cu atentie, sunt destule motive sa-l consideram un act cvasiindecent: transformarea mancarii in bol alimentar, prin masticare si insalivare, facuta prin miscarea impudica a buzelor unsuroase, a limbii si a dintilor stricati. Nu sunt de neglijat nici zgomotele necuvincioase care insotesc adesea mancatul: sorbit, plescait, galgait, clantanit, inghitit, sughitat, ragait, chiorait, partait s.a.
Mai este apoi violenta, agresivitatea specifica ospatului unui occidental: de la manuirea ustensilelor ascutite si taioase, menite sa insface si sa transeze mancarea, pana la forfecarea hranei cu dintii si masticarea ei cu maselele. Mai toate etapele desfasurarii actiunii, de la exprimarea triviala a poftei de mancare (un libido cu afisare permisa), pana la abandonarea in starea de prostratie care insoteste digestia, pot sa contureze o imagine dezagreabila daca nu chiar impudica, a mancatului. Astfel, asocierea politicului cu mancatul ii confera primului domeniu ceva din indecenta celui de-al doilea.
In anii ’70, semioticianul francez Roland Barthes a studiat diferentele dintre modul agresiv si impudic in care occidentalul isi prepara si mananca hrana si cel gratios al extrem-orientalului (vegetarianism dominant, portii mici puse in boluri, lipsa la masa a uneltelor metalice care inteapa si taie, bucata de hrana este „aleasa“ cu betisoarele, nu insfacata si taiata etc.). In unele zone ale Africii exista triburi cu oameni care merg goi fara sa se sfiasca, ba chiar fac dragoste in vazul lumii. Dar se ascund atunci cand mananca. Intrebati de antropologi de ce fac asta, ei spun ca le este rusine sa manance de fata cu altii. O schimbare de cod cultural modifica intreaga perspectiva…
Politicieni flamanzi, politicieni satui
O sinistra motivatie electorala, pe care o aud la oamenii simpli in preajma alegerilor, are si ea conotatii culinare: „Sa nu alegem alti politicieni, ca vin in fruntea bucatelor mai flamanzi si vor musca mai mult din cascaval. Sa-i alegem tot pe cei vechi, ca sunt satui si poate vor fura mai putin“.
Arhaicitatea acestui tip de gandire poate fi probata cu o poveste din Pateric, pusa pe seama unuia dintre asa-numitii „sfinti ai desertului“ din secolul al V-lea. Era un ascet crestin care postea si se ruga in desert, stand gol si plin de muste pe ranile insangerate. Impresionat de aceasta imagine, un om s-a apropiat de ascet si a inceput sa alunge cu mana mustele de pe corpul pustnicului. Insa ascetul l-a oprit, zicandu-i sa-i lase in pace mustele de pe corp, ca sunt satule si, daca le alunga, vor veni altele mai flamande care-i vor suge si mai mult sange.
Exista si in folclorul romanesc un proverb pe aceasta tema: „Musca satula nu musca tare“. Adica „cei bogati nu prea jefuiesc“, a explicat zicala Iuliu Zanne (Proverbele romanilor, 1900). Dar subtextul proverbului si mai ales al mentalitatii alegatorilor la care m-am referit este sensibil diferit. Dupa ei, toti politicienii ar fi corupti si pusi pe capatuiala. Cu totii ar fi o apa si-un pamant. Toti oamenii politici ar fi un fel de insecte irationale si imorale, manate doar de instincte si porniri rapace. Muste mereu flamande, motivate doar de pornirea imperioasa de a-si umple stomacul.
Acest tip de gandire este chiar mai periculos decat insasi existenta politicienilor corupti. Cei care gandesc astfel ingroasa randurile absenteistilor sau sunt victime ale demagogilor populisti si ale extremistilor cu discurs antidemocratic, cu slogane de genul „Decat o democratie bolnava, mai bine o dictatura sanatoasa“.