De același autor
Încet, dar sigur, în societatea românească a fost inoculat sindromul „cetăţii asediate de străini“. Cu acest tip de discursuri ne întoarcem în sumbrii ani ’90. Riscăm astfel să se surpe tot ceea ce societatea civilă şi presa democrată (ba chiar şi unii politicieni) au construit cu migală, la nivel mentalitar, timp de 25 de ani.
În urmă cu circa trei luni, când nevroza electorală era pe la începuturile ei, am publicat un articol având ca subiect (in)disponibilitatea românilor de a vota un cetăţean român de origine germană şi de confesiune luterană (vezi Vor alege românii un neamţ luteran ca preşedinte al României?!). Mă întrebam atunci dacă societatea românească a depăşit bolile copilăriei democraţiei şi dacă este suficient de matură şi de tolerantă ca să răspundă fără complexe acestei provocări.
Problema nu era neapărat dacă îl vor vota sau nu pe Klaus Iohannis, ci dacă vor privi ca fiind normală candidatura acestuia. Cu alte cuvinte, dacă alteritatea („altfelitatea“) lui Klaus Iohannis va influenţa negativ opţiunea oamenilor la vot. Mă temeam încă de atunci că politicienii români nu se vor da în lături să utilizeze coordonatele confesionale şi etnice ale candidatului Iohannis ca armă electorală.
Totuşi, temerile mele au fost prea blânde. Ele au fost cu mult depăşite într-o singură zi, luată la întâmplare: 5 noiembrie 2014. Poate că, în zgomotul intens de fond, lucrurile îşi pierd adevăratele semnificaţii, dar decupate şi puse împreună ele devin simptomatice. Ca nişte pete negre pe piele, aparent neimportante, dar care prezintă simptomele unei maladii profunde, care macină organismul pe dinăuntru.
La data amintită, Corneliu Vadim Tudor a participat la o conferinţă de presă în care s-a prezentat protocolul dintre Partidul România Mare şi UNPR, aliată cu PSD. Sub privirile indiferente ale liderilor celor două partide, C.V. Tudor a anunţat că îl va sprijini pe Victor Ponta în turul al doilea de scrutin pentru un motiv clar şi simplu: "Eu nu voi vota niciodată cu un străin de neam şi lege, un om de o altă etnie". Totul a trecut aproape neobservat. Nici vorbă despre vreo reacţie de desolidarizare, de delimitare a lui Victor Ponta, beneficiarul susţinerii venite din partea lui C.V. Tudor.
De altfel, acest mesaj peremisto-pesedist este transmis şi de preoţii ortodocşi, cum sunt cei din judeţul Cluj, care – la îndemnul Mitropoliei Clujului, Maramureşului şi Sălajului – au plecat „prin teritoriu“ ca să-i convingă pe dreptcredincioşi să voteze un preşedinte „creştin-ortodox şi român“ (cf. TVR Cluj). La fel se întâmplă în toată ţara, doar că în judeţul Cluj, de pildă, miza e mai mare (al doilea scor pentru Iohannis, după jud. Sibiu).
În aceeaşi zi fatidică (5 noiembrie), preşedintele Consiliului Judeţean Galaţi a motivat mai convingător şi mai colorat de ce Klaus Iohannis nu merită să fie ales. Au fost scoase din recuzită versuri scrise de poetul naţional (apel la autoritate!) cu un veac şi jumătate în urmă, în cu totul altă epocă şi în cu totul alt context istoric şi mentalitar: „Pericolul [alegerii unui străin] l-a spus Mihai Eminescu: «Cine-a îndrăgit străinii,/ Mânca-i-ar inima câinii»“. Ar fi de râs, dacă n-ar fi de plâns. Hazul caragialian al situaţiei este că declaraţia a fost făcută de un domn cu nume get-beget românesc: Bacalbaşa (în turcă, „starostele băcanilor“).
Liderul PSD din judeţul Galaţi (fost turnător al Securităţii) şi-a continuat discursul său profesoral, explicând metaforele poetului cu propriile sale cuvinte: „Eminescu s-a referit la sufletul unor anumiţi străini, iar omul chiar cu puţină şcoală înţelege chipul păsării de pradă care s-a pogorât pe trupul României din care e încă foarte mult de ciugulit“. A urmat apoi clasica sperietoare ceauşisto-securistă cu „agenturile străine“: „Principalul defect al domnului Iohannis – a conchis d-l Bacalbaşa – este că reprezintă interese străine. D-l Iohannis nu este nici măcar «sub acoperire», este un german care reprezintă, în mod oficial, interesele unei comunităţi etnice şi care comunitate este sprijinită de un stat, care este un hegemon în cadrul Uniunii Europene“.
De data aceasta nu mai este vorba de un jalnic clovn expirat (dar adus în prim-planul scenei politice), cum este C.V. Tudor, ci de un reprezentant oficial al PSD („baronul de Galaţi“), care dă o declaraţie la sediul PSD, ieşind de la o întrunire a liderilor partidului privind tocmai analiza rezultatelor primului tur de scrutin. Nici de data aceasta, conducerea PSD nu a catadicsit să se delimiteze de declaraţie. Nici măcar nu a fost mimată o palidă rezervă din partea vreunui obscur purtător de cuvânt al PSD. În ţările occidentale, o vagă aluzie peiorativă la etnia sau religia unui om, făcută de un politician, duce automat la demisia (sau demiterea) politicianului. Nicolae Bacalbaşa ar fi trebuit să fie demis înainte de a-şi fi încheiat declaraţia. Dar cine să-l sancţioneze?! Chiar cei care l-au încurajat s-o facă?! Unde este Ponta să-l tragă de mânecă pe Bacalbaşa?! Unde este Martin Schulz să-l tragă de mânecă pe Ponta?! Unde este Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, altă dată atât de vocal?!
În plus, Nicolae Bacalbaşa era mânios pe transilvăneni, pentru că „nu au votat cum trebuie“. I s-a alăturat primarul PSD al Craiovei, Lia Olguţa Vasilescu (vicepreşedinte PSD şi fost parlamentar PRM), care – cu mâinile în şold şi vocea piţigăiată – susţinea vijelios următoarele: „Da’ până când noi [= regăţenii] să câştigăm alegerile, iar ei [= ardelenii] să le piardă?!“. Ulterior, a bâiguit ceva şi despre posibilitatea unui „război civil“.
Nu e de mirare că liderii PSD au ieşit de la şedinţa cu Victor Ponta cu astfel de discursuri ultranaţionaliste. Ele au fost preluate din ideile perorate chiar în cadrul întrunirii de analizare a rezultatelor alegerilor din 2 noiembrie şi de stabilire a mesajelor electorale. Comunicatorii partidelor au purces la multiplicarea lor. De aceea declaraţiile de mai sus nu au fost amendate în niciun fel de conducerea PSD.
În seara aceleiaşi zile (5 noiembrie), în prime time, la o emisiune TV (Digi 24), Victor Ponta însuşi – însoţit de viitorul său consilier prezidenţial pe probleme de Securitate, Teodor Meleşcanu – şi-a manifestat „îngrijorarea“ privind faptul că transilvănenii au votat majoritar cu contracandidatul său. Ar fi un fenomen centrifugal periculos, de „separatism“, au conchis amândoi, care poate duce la „divizări“ de tip Doneţk şi Lugansk. Iohannis a catalogat toate aceste intoxicări electorale drept „cretinisme“, depăşind pentru prima dată vocabularul său foarte ponderat. Îngrijorarea lui Victor Ponta şi Teodor Meleşcanu era că într-o parte a ţării s-a votat majoritar cu Klaus Iohannis. Dar nu-i îngrijora deloc faptul că, simetric, în cealaltă parte a ţării, s-a votat majoritar cu Victor Ponta. Ardelenii au devenit un fel de „străini“ (ba mai grav, „iubitori de străini“) care îl votează pe „străinul“ Iohannis.
Un tânăr jurnalist de la Gândul (5 noiembrie 2014), Andrei Luca Popescu, a surprins corect situaţia: „Ruptura aceasta istorică [dintre Ardeal şi restul ţării] nu avea cum să scape neobservată de minţile luminate din PSD, astfel că s-au gândit imediat cum să o întoarcă în favoarea lor. Simplu, lobotomizant, redus, asemeni retoricii lor naţionalist-religios-agresive care le-a dominat toată campania, ei au tradus această hartă în aceeaşi cheie în care Ion Iliescu găsea drogurile şi dolarii falşi din sediile partidelor istorice, în 1990, cu minerii: «Atenţie, români, Iohannis ne fură Transilvania»“.
În plus, pentru alianţa aflată la guvernare, UE, dar şi FMI, BM, BERD, NATO, SUA (din nou „străinii“), chipurile, nu tratează România ca pe un partener, ci ca pe o colonie etc. „Nu vreau să mai primim ordine din afara ţării“, clama Victor Ponta – mândru că e român şi ortodox – în video-conferinţa din 4 noiembrie cu liderii pesedişti din teritoriu. Expresie a unui complex de inferioritate exprimat printr-un puseu de complex de superioritate.
Pentru PSD, alţi „străini“ indezirabili sunt românii care muncesc sau studiază în afara ţării. Voturile lor trebuiau minimizate prin limitarea secţiilor de votare, a cabinelor de vot, a ştampilelor, precum şi prin inventarea unor formulare cronofage. Misiunea a fost îndeplinită. Într-adevăr, au reuşit să voteze doar circa 5% dintre electorii din diaspora (160.000 din peste 3 milioane). Mai mult, în vara anului 2012, când cu referendumul de destituire a preşedintelui, PSD şi televiziunile ei de propagandă au cerut ca românii din străinătate să nu voteze deloc. Doar Curtea Constituţională le-a redat dreptul la vot. Este adevărat că aceşti „străini“ trimit miliarde de euro în ţară, dar nu-şi plătesc impozitele în România şi, peste toate, nu votează cu PSD.
În fine, a fost scos de la naftalină şi străinul prin excelenţă: George Soros (ungur, evreu, american, tot ce-i mai rău). Pe piaţa media (jurnalistul Horia Alexandrescu) a fost lansată intoxicarea că Monica Macovei ar fi fost finanţată în campanie de Fundaţia pentru o Societate Deschisă. Reţeta este cunoscută şi eficienţa ei este probată nu numai în România anilor ’90, dar şi în ţări ca Rusia şi Belarus, din care această organizaţie nonguvernamentală a fost expulzată.
Încet, dar sigur, în societatea românească a fost inoculat sindromul „cetăţii asediate de străini“. Cu alte cuvinte (şi cu terminologie marţială), trebuie să strângem rândurile şi să facem front comun împotriva „străinilor“ şi a „agenturilor străine“ care ne împresoară, să ne scuturăm de „jugul“ german, de cel american şi de cel al Uniunii Europene (care ne dau ordine şi ne tratează ca pe o colonie), să-i izolăm pe minoritarii etnici („păsări de pradă care s-au pogorât pe trupul României“), să-i marginalizăm pe românii care au dat bir cu fugiţii în Occident şi să-i reeducăm pe ardeleni şi bănăţeni (o combinaţie letală de „străini“ şi „iubitori de străini“).
Observam şi cu alte prilejuri: cu acest tip de discursuri ne întoarcem în sumbrii ani ’90. Riscăm astfel să se surpe tot ceea ce societatea civilă şi presa democrată (ba chiar şi unii politicieni) au construit cu migală, la nivel mentalitar, timp de 25 de ani. Părea să fie un fenomen ireversibil, chiar dacă în (in)conştientul colectiv continuau să supravieţuiască unele prejudecăţi xenofobe. Societatea românească n-ar trebui să-şi permită această decădere. Dacă o admitem, suntem pierduţi, indiferent de numele viitorului preşedinte.