Învăţământul autohton, ce-i de făcut?

Andrei Plesu 02.06.2015
SHARE 12

De același autor

Am avut, după 1989, vreo douăzeci de miniştri ai educaţiei şi tot soiul de proiecte legislative „reformatoare“. „Foarte dinamic peisaj!“ – îţi vine să spui. Ar trebui să ne confruntăm cu un „sistem“ suplu, modern, cu proceduri şi standarde „la zi“. Realitatea e, însă, ca să zicem aşa, „mai complexă“.

„Terenul“ ne oferă un spectacol destul de trist, cu probleme de integritate, de transparenţă, de proastă guvernare, de competenţă precară, sub-finanţare, confuzie legislativă, corupţie etc. E drept, unii dintre miniştrii post-revoluţionari au stat în funcţie prea puţin timp ca să poată duce la bun sfîrşit un proiect consistent (în cazul în care îl aveau…). Dar alţii  – inconturnabila Andronescu, de pildă (care a avut trei mandate) – ar fi putut face mai mult sau, măcar, ar fi putut face mai puţine nefăcute. Au fost şi cazuri stingheritoare, cu propuneri de ministeriat adresate unor suspecţi de plagiat (Corina Dumitrescu şi Ioan Mang), cu personaje încă nealcătuite cultural (bietul Liviu Pop), sau cu un ministru al cercetării ştiinţifice (Mihnea Costoiu) fără doctorat, fără publicaţii, aşadar fără nicio expertiză reală în domeniul pe care era chemat să-l administreze.

Miniştrii cu adevărat onorabili se pot număra pe degetele de la o mînă (Mihai Şora, Gheorghe Ştefan, Mircea Miclea, Andrei Marga şi încă vreo doi-trei). Bun! Toată lumea ştie că lucrurile merg prost. După bombăneala de rigoare se pune, totuşi, întrebarea „ce e de făcut?“. Dincolo de felurite discursuri electorale, nimeni nu pare preocupat în mod autentic de căutarea unor soluţii. Cu atît mai binevenită, mai curajoasă, mai responsabilă mi se pare iniţiativa Societăţii Academice Române şi a Alianţei Naţionale a Organizaţiilor Studenţeşti din România, care, împreună cu Federaţia Studenţilor din Elveţia, au pus temeiul unei Coaliţii pentru Universităţi Curate. Proiectul, co-finanţat  printr-un grant eleveţian, a fost lansat pe 27 mai la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei din Bucureşti. Într-o primă formulare, tema dezbaterii a fost  „Schimbarea mediului universitar prin implicarea studenţilor şi schimbul de bune practici“. Deşi totul a început cu mesaje încurajatoare din partea Preşedinţiei şi a Ministerului Educaţiei, deşi tema este fierbinte, presa nu a acordat evenimentului prea mare atenţie. La noi, lucrurile importante nu fac rating.

Primul obiectiv al organizatorilor (asistaţi cu energie şi competenţă de doamna Alina Mungiu-Pippidi) pare să fie stabilirea unui diagnostic exact. Nu există terapeutică fără analiza bolii, a simptomelor ei, a riscurilor de cronicizare sau de explozie acută. S-a trecut, deci, la monitorizarea aplicată, pe mai multe paliere, a 55 de universităţi româneşti: paginile lor de web, procesele verbale ale şedinţelor de conducere, procedurile de evaluare şi promovare etc.  Rezultatele sunt departe de a fi încurajatoare. În ce mă priveşte, am avut de făcut, în intervenţia mea, următoarele observaţii:

1. „Industria“ doctoratelor din România a ajuns să încurajeze, pe scară mare, impostura. Se obţin titluri academice pe căi „neconvenţionale“, performanţa academică fiind, astfel, relativizată printr-un exces de „îngăduinţă“ conjuncturală interesată. Din păcate, „cazul Ponta“ nu propune un model stimulator. Aş îndrăzni să spun că, în contextul falsurilor generalizate tolerate de mediul nostru academic, infracţiunea primului ministru devine nesemnificativă (deşi, practicat la nivel de şef al guvernului, plagiatul dă un semnal penibil). Mai grav mi se pare altceva: dl. Ponta îşi explică „mica“ eroare spunînd că pe vremea cînd şi-a luat el titlul nu exista principiul menţionării surselor. Asta dovedeşte o gravă necunoaştere a regulilor minimale în materie de cercetare ştiinţifică. Iar faptul că un ministru al învăţămîntului – în speţă dna Ecaterina Andronescu – a fost gata să acopere, partinic, această aberaţie, nu face decît să înrăutăţească lucrurile.

Problema a luat naştere prin „colaborarea“ perdantă dintre o guvernare inaptă, o sumedenie de profesori slab pregătiţi şi nereactivi şi o masă de studenţi selecţionaţi şi promovaţi arbitrar. 

2. Fiecare componentă a sistemului tinde să dea vina pe celelalte, îngreunînd, astfel, conlucrarea lucidă în vederea ieşirii din criză. Profesorii şi studenţii veştejesc guvernul, guvernul se supără pe studenţi şi profesori, profesorii pe studenţi, studenţii pe profesori etc. În realitate, nici unii, nici alţii nu trebuie demonizaţi simplificator sau idolatrizaţi fără discernămînt. Problema a luat naştere prin „colaborarea“ perdantă dintre o guvernare inaptă, o sumedenie de profesori slab pregătiţi şi nereactivi şi o masă de studenţi selecţionaţi şi promovaţi arbitrar. A intra în facultate fără examen de admitere şi a trece prin anii de studiu profitînd de nivelul scăzut al exigenţelor universitare nu sunt condiţii favorabile ale unei intervenţii salutare pentru ameliorarea situaţiei. Da, e nevoie de „implicarea studenţilor“, dar contează enorm calitatea lor profesională, competitivitatea şi credibilitatea lor.

3. Un program solid de reformă a învăţămîntului ar trebui să includă şi învăţămîntul secundar. Cauza multor rele se află în modul cum sunt concepute programele didactice din liceu, manualele, distribuţia pe ore a diferitelor discipline. La care se adaugă nivelul de pregătire a cadrelor didactice, aflat în cădere liberă. De foarte multe ori, elevii, viitori studenţi, ies din şcoală cu grave lacune de cultură, proşti vorbitori de limba română, incapabili de disciplină intelectuală, amorfi.

Evident, sunt multe de spus şi încă şi mai multe de făcut. Deocamdată, iniţiativa Coaliţiei pentru Universităţi Curate este prima încercare articulată de a sistematiza indiciile „din teritoriu“ şi de a anticipa eventuale soluţii de însănătoşire. Să sperăm că toţi cei interesaţi o vor lua în serios.

 

Articol preluat din adevarul.ro

 

 

Comentarii 12

zurdo capsunarul - 06-04-2015

"„Terenul“ ne oferă un spectacol destul de trist, cu probleme de integritate, de transparenţă, de proastă guvernare, de competenţă precară, sub-finanţare, confuzie legislativă, corupţie etc." E vorba numai de 2 probleme esentiale: sub-finantare si slaba calitate a resursei umane, propulasata la nivel de conducere=incompetenta/coruptie/nepotism. Celelalte decurg din acestea 2. Ce e de facut? Evident, trebuie o finantare corespunzatoare ( usor de rezolvat, din redistribuirea onesta a si orientata pe avantaje pe termen lung a PIB) si depolitizare + meritocratie. Max Weber stia de ce nu se prea poate la noi asa ceva.

Răspunde

Liviu din Timisoara - 06-04-2015

Scoala, profesorii si-au pierdut prestigiul in clipa in care au acceptat mita. Ani la rand Bacalaureatul a putut fi cumparat. Cati profesori mai au activitati extrascolare, pe domeniu? Cate meditatii, cate cercuri de specialitate se mai fac prin scoli, cate activitati sportive ? De unde sa-i mai placa elevului scoala cand are in fata un personaj frustrat, lipsit de talent pedagogic, slab pregatit pe disciplina ? Cum mai poate fi inteles un adolescent ? Am avut ocazia sa mai intru in cancelarii ... am ramas cu un gust amar. Sunt depasiti.

Răspunde

neantul valah - 06-04-2015

nu mai vorbiti cu ingerii? ati coborat pe pamant?

Răspunde

Spiru H - 06-03-2015

Invatamantul trebuie distrus. E nevoie doar de tinichigii si lustruitori prezidentiali.

Răspunde

Liviu din Timisoara - 06-03-2015

Ati auzit de invatamant diferentiat, da ?

Răspunde

Vlad IURES - 06-02-2015

Ati distrus scoala si spitalul! Ati analfabetizat tzara! Ati infamat intelectualul!

Răspunde

FLORIAN D. MIREA - 06-02-2015

...Si mergand fidel pe firul acestei logici reductionistedin domeniul invatamantului, eu propun ca la examenul de obtinbere a permisului de conducere toti candidatii inscrisi sa fie supusi la doar 2 probe. Proba nr. 1 (teoretica) - Candidatul sa raspunda la intrebarea: "Vrei sa fii conducator auto?" Proba nr. 2 (practica): Candidadtului i se va cere sa se urce in masina pe portiera din dreapta, fata, si sa iasa pe portiera din stanga (tot fata)". La ce sa le incarcam curricula scolara?!?

Răspunde

FLORIAN D. MIREA - 06-02-2015

Bacalaureatul se poate reduce si la o singura disciplina, si aceea care nu necesita decat trei neuroni. Dar exigenta, in loc sa creasca, va disparea cu desavarsire. Experienta ne invata asta. Cand reduci, reduci, reduci, la zero taiat ajungi. Cine crede altfel, e ori un mare naiv, ori un mare parsiv.

Răspunde

Liviu din Timisoara - 06-02-2015

Bacalaureatul sa se reduca la doua probe : limba romana si istoria Romaniei, dar care sa implice exigenta ( nu stiu de ce gramatica nu se intinde si in perioada liceului ). La facultati sa se reintroduca examenele de admitere, cu cate 3 probe.( In total, fiecare absolvent care vrea sa faca scoala pana la capat va insuma 5 probe, echivalent cu Bacalaureatul ) Fiecare facultate sa raporteze ulterior cati studenti si-au gasit locuri de munca in profilul studiat ... NU VAD DE CE un elev care are vocatie de medic trebuie sa dea acelasi examen la matematica precum unul care vrea sa devina inginer sau informatician. Poate altul vrea sa devina jurnalist sau istoric ... Cobori stacheta la matematica, sa treaca toti, dar te trezesti ca la fizica nu stie ce-i ala calcul diferential sau integral ...Iar la o sectie de informatica face exact aceeasi biologie precum unul de la o sectie de chimie-biologie. Sincer, astia judeca putin ?

Răspunde

FLORIAN D. MIREA - 06-02-2015

Un reviriment in invatamantul national nu este posibil fara schimbari majore in societatea romaneasca, in speta fara o schimbare a modului in care puterea executiva si cea legislativa trateaza invatamantul (ca pe o fabrica de roboti cu diplome de studii).

Răspunde

FLORIAN D. MIREA - 06-02-2015

Un reviriment in invatamantul national nu este posibil fara schimbari majore in societatea romaneasca, in speta fara o schimbare a modului in care puterea executiva si cea legislativa trateaza invatamantul (ca pe o fabrica de roboti cu diplome de studii).

Răspunde

profesoru - 06-02-2015

Ar fi o eroare implicarea studentilor in reformarea universitatilor. Majoritatea studentilor nu vor calitate si exigenta, ci obtinerea diplomelor fara efort (valabil si pentru preuniversitar). Asa ca vor sabota reforma.

Răspunde

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22