Comisii și alte diversiuni de toamnă

Armand Gosu 01.10.2013

De același autor

Înființarea unei comisii parlamentare pentru Roşia Montană, pretext de amânare a unei decizii, are menirea de a scoate PSD din corzi.

Despre proiectul RMGC de exploatare a au­rului de la Roșia Montană există atât de multă informație publică, încât mi-e greu să cred că putem găsi un subiect mai bă­tătorit de media, poli­tici­eni, analiști și experți.

Amănunt ce n-a împiedicat majoritatea USL să în­fiin­țeze o nouă comisie par­la­mentară. Care-i rolul aces­tei comisii? Dacă doreau in­formații sistematizate, pu­teau cere ajutorul unui do­cumentarist dintr-o re­dac­ție bucureșteană. Numai că rolul acestei comisii nu e nici­decum să formuleze o opinie per­ti­nentă asupra dosarului. În primul rând, pentru simplul motiv că membrii comisiei n-au nicio expertiză în vreun domeniu. În al doilea rând, s-au scris tomuri întregi des­pre proiect, care a fost întors pe toate fe­țele, de la geologie până la arheologie, tre­când prin ecologie. Ce poți să mai aduci nou, în materie de expertiză, într-un dosar despre care s-au scris rafturi întregi de bibliotecă?

E clar că nu e o problemă de expertiză, ci una politică. Pe care premierul a încercat s-o rezolve într-un fel plin de stângăcii și a eșuat. Incapabil să ia o decizie, de res­pingere a proiectului sau de susținere, asi­gurându-i sprijinul în parlament pentru a fi votat, de la înălțimea unei majorități de 70%, Victor Ponta, speriat de câteva mii de manifestanți, a pasat responsabilitatea. Parafrazând, putem spune că, atunci când vrei să amâni rezolvarea unei probleme, faci o comisie parlamentară.

Rolul acestei comisii este să tragă de timp. De ce? Răspunsul ni-l dă analiza de con­text. Manifestațiile spontane împotriva pro­iectului Roșia Montană i-au prins ne­pre­gă­tiți pe guvernanți. Mai mult, au pro­dus o fractură vizibilă în alianță. Victor Ponta a fost luat prin surprindere de po­zi­ționarea lui Crin Antonescu împotriva pro­iectului gu­vernului din care şi PNL face parte.

Înființarea unei comisii, pretext pentru amâ­narea unei decizii, are menirea de a scoate PSD din corzi. Pentru că: 1) Ponta nu-și permite să rupă alianța cu PNL din cauza proiectului Roșia Mon­tană, trebuie inventat alt pretext, care să nu afec­teze cota de simpatie pen­tru PSD; 2) Ponta nu poate rupe acum, în toam­na lui 2013, alianța cu PNL, pen­tru că are nevoie să pună cuiva în cârcă ne­plăcerile iernii care ur­mea­ză; 3) Ponta nu-i poate ofe­ri lui Antonescu un culoar fa­vo­rabil, de lider al opoziției, în per­s­pec­tiva alegerilor prezidențiale. Și încă un mo­tiv de amânare, care dă frisoane li­de­rilor PSD: 4) demonstrațiile din ultimele săp­tămâni se pot extinde și amplifica, având un potențial destabilizator pentru Gu­vernul Ponta, care-și poate vedea în­gro­pat capitalul de încredere sub caldarâmul Pieței Universității. Venirea frigului, ploi­le, zăpada i-ar putea ține pe potențialii ma­nifestanți lipiți de calorifere. La adă­postul intemperiilor, Executivul de la Bu­cu­rești ar putea tranșa problema Roșia Mon­tană.

Până atunci, circ mediatic, cât mai mult spectacol. Pe lângă deplasări în Apuseni și mitinguri regizate, comisia privind Roșia Montană discută în parlament cu „re­pre­zentanți“ ai manifestanților și-i cheamă la audieri pe șefii SRI și SIE. Se pregătesc șe­fii altor instituții: Ministerul Marilor Pro­iecte, SC Minvest SA, Ministerul Eco­no­miei, RMGC, Institutul Geologic, Minis­terul Finanțelor, BOR, Academia Ro­mâ­nă, Biserica Greco-Catolică, Biserica Ro­mano-Catolică, Biserica Reformată... și lista continuă.

Ce noutăți au adus mult mediatizatele au­dieri ale directorilor SIE și SRI? Că SIE a trans­mis „câteva zeci“ de informări? Pen­tru asta sunt plătiți cu salarii mari, într-o țară cu educație și sănătate subfinanțate și cu o infrastructură de fostă republică so­vietică din Asia Centrală, ca ei să scrie in­formări! Despre ce? Despre „mijloace de pre­să implicate“?! Dar asta e informație pu­blică, pe Internet, cu liste, cine și ce bani a luat... Faptul că Ilie Sârbu vrea să afle cum a început RMGC afacerea, iar SIE se oferă să-i compună o narațiune nu re­zolvă problema ilegalităților și nici nu le poate îndrepta. Nimeni n-o să creadă po­vestea spusă de SIE despre Frank Timiș și Ovidiu Tender.

Mai harnic, SRI a transmis 500 de note. Du­pă mărimea serviciului. Țara poate să doarmă liniștită, ca pe vremea FNI, struc­turile „extremist eco-anarhiste“ sunt atent supravegheate.

Foarte greu construiești astăzi, într-o țară precum România, respect pentru instituții. Dacă tot era un joc de glezne, de ce avea nevoie USL să atragă serviciile secrete în astfel de manipulări? Și de ce șefii SIE și SRI au participat la acest spectacol? Din solidaritate pentru colegul de alianță?! Chiar așa, de ce să discutăm despre eșu­a­rea calendarului de aderare la Schengen în două trepte, aerian și maritim, apoi te­res­tru, negociat în 2011 de Băsescu și Ba­conschi cu Germania și Franța, eșec care ar putea transforma România într-o țară membră doar pe jumătate a UE, când pu­tem să mestecăm diversiunile majorității parlamentare useliste?

Alte zeci de audieri urmează. Vor afla de­putații din comisia parlamentară vreun lu­cru nou, un amănunt, cât de mic? Puțin probabil! Tot acest jalnic spectacol are loc doar pentru că premierul Ponta nu poate să ia o decizie, să spună NU sau să spună DA proiectului Roșia Montană. //

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22