De același autor
Înființarea unei comisii parlamentare pentru Roşia Montană, pretext de amânare a unei decizii, are menirea de a scoate PSD din corzi.
Despre proiectul RMGC de exploatare a aurului de la Roșia Montană există atât de multă informație publică, încât mi-e greu să cred că putem găsi un subiect mai bătătorit de media, politicieni, analiști și experți.
Amănunt ce n-a împiedicat majoritatea USL să înființeze o nouă comisie parlamentară. Care-i rolul acestei comisii? Dacă doreau informații sistematizate, puteau cere ajutorul unui documentarist dintr-o redacție bucureșteană. Numai că rolul acestei comisii nu e nicidecum să formuleze o opinie pertinentă asupra dosarului. În primul rând, pentru simplul motiv că membrii comisiei n-au nicio expertiză în vreun domeniu. În al doilea rând, s-au scris tomuri întregi despre proiect, care a fost întors pe toate fețele, de la geologie până la arheologie, trecând prin ecologie. Ce poți să mai aduci nou, în materie de expertiză, într-un dosar despre care s-au scris rafturi întregi de bibliotecă?
E clar că nu e o problemă de expertiză, ci una politică. Pe care premierul a încercat s-o rezolve într-un fel plin de stângăcii și a eșuat. Incapabil să ia o decizie, de respingere a proiectului sau de susținere, asigurându-i sprijinul în parlament pentru a fi votat, de la înălțimea unei majorități de 70%, Victor Ponta, speriat de câteva mii de manifestanți, a pasat responsabilitatea. Parafrazând, putem spune că, atunci când vrei să amâni rezolvarea unei probleme, faci o comisie parlamentară.
Rolul acestei comisii este să tragă de timp. De ce? Răspunsul ni-l dă analiza de context. Manifestațiile spontane împotriva proiectului Roșia Montană i-au prins nepregătiți pe guvernanți. Mai mult, au produs o fractură vizibilă în alianță. Victor Ponta a fost luat prin surprindere de poziționarea lui Crin Antonescu împotriva proiectului guvernului din care şi PNL face parte.
Înființarea unei comisii, pretext pentru amânarea unei decizii, are menirea de a scoate PSD din corzi. Pentru că: 1) Ponta nu-și permite să rupă alianța cu PNL din cauza proiectului Roșia Montană, trebuie inventat alt pretext, care să nu afecteze cota de simpatie pentru PSD; 2) Ponta nu poate rupe acum, în toamna lui 2013, alianța cu PNL, pentru că are nevoie să pună cuiva în cârcă neplăcerile iernii care urmează; 3) Ponta nu-i poate oferi lui Antonescu un culoar favorabil, de lider al opoziției, în perspectiva alegerilor prezidențiale. Și încă un motiv de amânare, care dă frisoane liderilor PSD: 4) demonstrațiile din ultimele săptămâni se pot extinde și amplifica, având un potențial destabilizator pentru Guvernul Ponta, care-și poate vedea îngropat capitalul de încredere sub caldarâmul Pieței Universității. Venirea frigului, ploile, zăpada i-ar putea ține pe potențialii manifestanți lipiți de calorifere. La adăpostul intemperiilor, Executivul de la București ar putea tranșa problema Roșia Montană.
Până atunci, circ mediatic, cât mai mult spectacol. Pe lângă deplasări în Apuseni și mitinguri regizate, comisia privind Roșia Montană discută în parlament cu „reprezentanți“ ai manifestanților și-i cheamă la audieri pe șefii SRI și SIE. Se pregătesc șefii altor instituții: Ministerul Marilor Proiecte, SC Minvest SA, Ministerul Economiei, RMGC, Institutul Geologic, Ministerul Finanțelor, BOR, Academia Română, Biserica Greco-Catolică, Biserica Romano-Catolică, Biserica Reformată... și lista continuă.
Ce noutăți au adus mult mediatizatele audieri ale directorilor SIE și SRI? Că SIE a transmis „câteva zeci“ de informări? Pentru asta sunt plătiți cu salarii mari, într-o țară cu educație și sănătate subfinanțate și cu o infrastructură de fostă republică sovietică din Asia Centrală, ca ei să scrie informări! Despre ce? Despre „mijloace de presă implicate“?! Dar asta e informație publică, pe Internet, cu liste, cine și ce bani a luat... Faptul că Ilie Sârbu vrea să afle cum a început RMGC afacerea, iar SIE se oferă să-i compună o narațiune nu rezolvă problema ilegalităților și nici nu le poate îndrepta. Nimeni n-o să creadă povestea spusă de SIE despre Frank Timiș și Ovidiu Tender.
Mai harnic, SRI a transmis 500 de note. După mărimea serviciului. Țara poate să doarmă liniștită, ca pe vremea FNI, structurile „extremist eco-anarhiste“ sunt atent supravegheate.
Foarte greu construiești astăzi, într-o țară precum România, respect pentru instituții. Dacă tot era un joc de glezne, de ce avea nevoie USL să atragă serviciile secrete în astfel de manipulări? Și de ce șefii SIE și SRI au participat la acest spectacol? Din solidaritate pentru colegul de alianță?! Chiar așa, de ce să discutăm despre eșuarea calendarului de aderare la Schengen în două trepte, aerian și maritim, apoi terestru, negociat în 2011 de Băsescu și Baconschi cu Germania și Franța, eșec care ar putea transforma România într-o țară membră doar pe jumătate a UE, când putem să mestecăm diversiunile majorității parlamentare useliste?
Alte zeci de audieri urmează. Vor afla deputații din comisia parlamentară vreun lucru nou, un amănunt, cât de mic? Puțin probabil! Tot acest jalnic spectacol are loc doar pentru că premierul Ponta nu poate să ia o decizie, să spună NU sau să spună DA proiectului Roșia Montană. //