De același autor
Radosław Sikorski, ministrul polonez de Externe, vizitează în această săptămână Bucureștiul, oferind un bun prilej pentru a evalua Parteneriatul Strategic dintre România și Polonia, ale cărui baze au fost puse în octombrie 2009.
Pentru multe generații de români, Polonia a fost un reper. De pildă, pentru generația mea, care se informa de la Europa Liberă și BBC pe vremea lui Ceaușescu, dar și după prăbușirea regimului său, Polonia a însemnat Solidaritatea, Wałęsa, „masa rotundă“ din 1989, primele alegeri libere în blocul estic, primul guvern necomunist, reforma radicală a Serviciilor Secrete, lustrație, succesul „terapiei de șoc“. Cu o absorbție a fondurilor europene la care România nici măcar nu visează, cu o creștere economică în vreme de criză, care-i pune pe gânduri până și pe harnicii germani, Polonia pare decisă să transpună în realitate profeția fondatorului Stratfor, George Friedman, pentru secolul XXI și să devină o putere regională relevantă.
De la colapsul lagărului socialist și până astăzi, Polonia a fost constant elevul silitor, care-și face temele. Cu o „foaie matricolă“ încărcată de calificativul „foarte bine“, cu o populație de 38,5 milioane de locuitori și un PIB de 381 de miliarde de euro (2012), cu o politică externă echilibrată și previzibilă, Polonia a devenit unul dintre actorii majori din UE, participând la formate de consultări alături de Germania și Franța, locomotivele integrării europene.
Pentru consolarea orgoliului național, trebuie spus apăsat că România nu poate fi Polonia; poate cel mult să încerce să reducă decalajul istoric care o separă de Polonia. Tranziția, în care România a orbecăit bezmetică mulți ani, cu lămpașe de miner și premieri, precum Văcăroiu, alergici la reforme, n-a făcut decât să sporească acest decalaj. Care în loc să se micșoreze, după 2007, când România a intrat în UE, crește.
Poate fi experiența poloneză de folos României? Cu siguranță, da! Cu condiția să renunțăm la orgolii stupide și să acceptăm faptul că avem de învățat, în materie de bune practici, de la Polonia. De la absorbția fondurilor europene, unde țara vecină este campioană, la construcția de autostrăzi, unde România înregistrează cele mai sinistre recorduri negative, la modernizarea agriculturii.
În materie de educație, școala poloneză poate fi un exemplu, scoate oameni bine pregătiți, care știu meserie. De la celebrul instalator polonez, care desfundă chiuvete la Manchester sau la Haga, la remarcabilii experți europeni de la Bruxelles, cu diplome de la Varșovia sau Cracovia, polonezii se integrează ușor pe piața muncii, pentru că sunt mai bine pregătiți pentru viață pe băncile școlilor.
Din păcate, Declarația Comună, semnată de către cei doi președinți, la 7 octombrie 2009, sau Planul de acțiune, aprobat un an mai târziu, vorbesc prea puțin despre transferul de expertiză poloneză către România. Documentele vorbesc mai mult despre politică regională de securitate, cooperare militară, energie. Într-un fel, este de înțeles. Cele două țări fac împreună parte din UE și NATO, aflânduse la frontiera estică a Occidentului instituționalizat.
Apropierea Summit-ului Parteneriatului Estic de la Vilnius, unde se așteaptă semnarea Acordului de Asociere de către Ucraina și parafarea altor documente cu Republica Moldova, Georgia și Armenia, pune în lumină contribuția pe care Polonia, personal ministrul Sikorski, a avut-o în constituirea și activitatea acestuia. Inițiativă polono-suedeză, Parteneriatul Estic a fost lansat la Praga, în mai 2009, de miniștrii Sikorski și Carl Bild, ca un răspuns al UE la schimbările geopolitice generate de războiul ruso-georgian din august 2008. A fost ancora pe care Occidentul a aruncat-o câtorva dintre fostele republici sovietice, într-un exercițiu de soft-power. Și, cel puțin pentru câțiva ani, pe dosarele Parteneriatului Estic, România și Polonia au putut să colaboreze și să se susțină reciproc. Teodor Baconschi era nelipsit de la întâlnirele grupului de prieteni ai Ucrainei, inițiat de polonezi, și activ în susținerea apropierii Ucrainei de UE, iar Radosław Sikorski, întotdeauna însoțit de 5-6 consilieri, pentru care niciodată nu ajungeau scaunele în sala în care se întâlneau miniștrii de Externe ai țărilor membre UE, era prezent la grupul de prieteni ai Republicii Moldova, inițiativă româno-franceză. Sau colaborarea remarcabilă pe care a avut-o Institutul Cultural Român, condus de Horia-Roman Patapievici, cu Institutul Polonez.
Sunt și alte exemple, din păcate nu foarte multe, care atestă faptul că Parteneriatul Strategic dintre România și Polonia poate funcționa, ba chiar se poate extinde la noi paliere. În fond, România ar avea mult de câștigat de pe urma acestui parteneriat. //