De același autor
Daca, in preambulul campaniei electorale, cuvantul de ordine a fost cat mai multe vedete si colegii cat mai indepartate pentru liderii partidelor, la debutul ei un singur cuvant pare a cuprinde in el esenta strategiilor: „bun“, cu derivatele sale. El nu lipseste din niciunul dintre sloganurile partidelor, probabil ca un cec in alb in fata relelor care au fost si care sunt. De la „Pentru o viata mai buna“ al PNL, la „Mai bine pentru mai multi“ si la „Romania pe maini bune“ al PD-L, toate partidele graviteaza in jurul aceleiasi idei, usor psihanalizabile si legate printr-un odgon de criza si greve. De aici incolo incep strategiile si mesajele diferentiate, concepute de echipele de campanie. Finkelstein si Andronic l-au sfatuit pe Tariceanu sa intre in rolul „responsabilului“ gata sa-si sacrifice voturile pentru a salva tara din criza. Felix Tataru si firma lui Valeriu Turcan mizeaza pe mesajul „Ei cu Ei, Noi cu Voi“, adaptat scandalului salariilor si proastei gestionari a banului public, in timp ce pentru PSD, britanicul Matt Carter si americanul Ron Werber au pregatit un mesaj pozitiv, bazat pe nivelarea inechitatilor sociale. Dincolo de toate, rolul principal il vor juca, insa, „finantele“, asa cum s-a vazut din impartirea banilor guvernamentali si din sacosele care si-au inceput miscarea browniana prin colegii.
Codul lui Mitrea pentru candidati
Cu un aparat puternic de partid si Miron Mitrea la timona, PSD mizeaza pe traditionalul „din usa in usa“ si pe la fel de traditionalele promisiuni sintetizate in sloganul de campanie „Mai bine pentru mai multi“. Desi obligat sa mai taie din coada celor 1.000 de kilometri de autostrada si sa reduca numarul de scoli si sali de sport pe care spunea ca le va construi, criza care bate la usa avantajeaza PSD, care poate ocupa mai usor zona de stanga. Acesta este motivul pentru care Mitrea a conceput rapid un ghid cu sfaturi pentru candidati (accesibil pe blogul lui Cristian Patrasconiu de la Cotidianul). Codul lui Mitrea contine punctele de atac la adresa guvernului „absent in abuzurile bancilor“. „Aceste abuzuri ale bancilor se datoreaza in parte si vidului de autoritate pe care guvernarea de dreapta a incurajat-o in ultimii patru ani“, ii indeamna ghidul pe candidati sa spuna, concluzia finala fiind ca: „statul are obligatia sa isi protejeze cetatenii“.
Desi un sondaj intern arata ca multe filiale isi doresc in campanie prezenta lui Ion Iliescu, pana acum dorinta nu le-a fost indeplinita, figura centrala fiind Mircea Geoana, care bate Dabuleniul si Craiova, scena cu scena. Strategia PSD va tine cont de „specificul local“ si se va axa pe „manifestari in aer liber, insotite de programe artistice, care sa asigure prezenta a cat mai multor persoane“, suna indicatiile de la centru.
Alegatorilor li se va promite rezolvarea tuturor problemelor lasate in aer de „guvernarea de dreapta“: intoarcerea tinerilor, locuinte sociale, cresteri salariale, apa si canalizare pentru orice catun, dar mai ales cresteri de pensii si salarii. Partidul nu si-a trecut, insa, aceste promisiuni intr-un program de guvernare, ci doar intr-o brosura. Liderii partidului motiveaza lipsa programului prin teama de „plagiat“, marile idei fiind intotdeauna sursa de inspiratie pentru adversari. De altfel, PSD s-ar putea sa nici nu aiba nevoie de program, acesta fiind suplinit de strategii Matt Carter, un britanic si americanul Ron Werber.
„Ei cu Ei, Noi cu Voi“
Mesajul vizeaza direct alianta PSD–PNL si pune accentul pe guvernarea comuna a celor doua partide si pe faptul ca PD-L este izolat pe scena politica, nu si in electoral. Se reia, intr-un fel, mesajul din alegerile locale, „alegatorul este aliatul nostru“. Liderul si coordonatorul de campanie al PD-L, Emil Boc, crede ca sistemul uninominal este „a doua revolutie in Romania“ si le cere candidatilor sa „bata“ colegiile. Strategiile se adapteaza zonei, dar liderii nationali vor insoti candidatii in toate colturile tarii, ca port drapel al partidului.
Si PD-L a facut un ghid adaptat la criza. Candidatii trebuie sa-si lase la pastrare bijuteriile, masinile luxoase, tocurile si costumele Armani. Decenta este atributul acestei campanii, conform indicatiilor de la centru. Pe principiul „alegatorul, stapanul nostru“, candidatii sunt sfatuiti sa nu-si contrazica electorii, sa nu intre in polemici si sa incerce sa transmita mesajul partidului. De fapt, campania PD-L pune accent pe votul politic, motiv pentru care afisajul se va axa pe sloganul partidului.
Discriminati la impartirea banilor guvernamentali, democrat-liberalii si-au cautat sponsori si firme de consultanta autohtone. In fruntea listei sta, ca de obicei, Felix Tataru si, mai nou, firma Profile Communication, reprezentata de Adrian Tibu.
Finkelstein gandeste „o viata mai buna“
Liberalii au furat startul la campanie, motiv pentru care reclamele in presa, benerele si panourile cat blocul deja umplu intersectiile si colegiile favoritilor. Cu Tariceanu pe post de locomotiva, cu sloganul „Pentru o viata mai buna“, PNL merge pe descentralizare si dialogul cu „toate categoriile sociale“.
Strategia de pana acum, care punea accentul pe „economia care duduie“, pe „cea mai mare crestere economica din intreaga Europa“ si pe „realizarile guvernarii“ a trebuit sa fie schimbata pe picior din cauza scandalului maririi salariilor profesorilor si a crizei. Finkelstein, Silberstein si Andronic au trecut la treaba si incearca sa indrepte imaginea sifonata de dezvaluirile presei legate de cheltuirea banului public si de atacurile concertate ale PD-L si PSD pe aceasta tema. Noua postura recomandata de consilieri este cea a „responsabilitatii“, a „patriotismului“ in gestionarea crizei, a carei amploare trebuie, evident, exagerata.
Sumele pe care Finkelstein le incaseaza de la PNL sunt de domeniul milioanelor de euro, spune presa, ele nefiind niciodata dezvaluite nici macar de Curtea de Conturi. In schimb, despre Dan Andronic, patronul Multimedia Political Communication, s-a scris ca a incasat doar intr-un singur an 3,3 miliarde de lei vechi. Si pentru ca „descentralizarea“ este noul atribut al campaniei partidului, o alta firma va primi o importanta contributie financiara de la PNL: Kensington Communcation. Jurnalul National din 16 octombrie dezvaluie ca aceasta firma va incasa per candidat consiliat procentul de 5% din maximul de 50.000 de euro prevazut de legea electorala ca barem de cheltuieli in campanie.