România și bugetul UE

Bianca Toma 12.02.2013

De același autor

Cât îşi permite Europa să dea României din bugetul ei? Aşa ar trebui să sune una dintre întrebările cheie pe care Bucureştiul să şi-o pună atunci când se uită pe cifrele din bugetul pe viitorii 7 ani. Marile puteri ale Uniunii Europene au decis că bugetul trebuie scăzut, însă cele mai sărace economii şi cele mai vulnerabile democraţii trebuie să fie în continuare ajutate. E drept, doar cu 10-20% mai mult decât li s-a întâmplat până acum. E suficient? Se putea mai mult?

După un an şi jumătate de negocieri, ris­când să transmită alte semnale în­gri­jo­ră­toare pieţelor financiare din pricina lipsei unui consens, liderii europeni au reuşit să ajungă la Consiliul Eu­ro­pean din 7-8 februarie la un acord important legat de viitorul buget al UE (2014-2020). A fost un sem­nal mult aşteptat care l-a făcut pe şeful diplomaţiei poloneze, Radosław Sikor­ski, să-i transmită felicitări premierului Donald Tusk, pe şeful cancelariei Ger­ma­ne să exclame „Geshaft!“, iar pe preşedintele Consiliului European, Herman van Rompuy, să repete: „Deal done!“.

Pentru puterea de la Bucureşti, acordul nu aducea nicio bucurie, iar după asaltul criticilor puterii de stânga-dreapta, cu­noscută sub numele de „USL“, publicul ar fi putut să creadă că UE nu doar că nu ne mai dă, ba chiar ne ia. „Sunt foarte de­zamăgit de rezultatul final, pe care ori­cum îl prezentăm să pară mai bun, când de fapt este foarte rău“, spunea şeful de la Palatul Victoria.

Tot era mai bine decât să punem veto, o altă idee neinspirată şi folosită politic de gu­vernul de la Bucureşti pe parcursul aces­tor negocieri. Aşa cum am arătat într-un raport al Centrului Român pentru Politici Europene, „varianta folosirii Veto a apă­rut într-un memorandum inter­minis­te­rial la nivelul Guvernului României, o astfel de opţiune având ca singur efect paralizarea negocierilor“. Guvernul Ro­mâ­niei a deschis public discuţia despre drep­tul României la Veto şi chiar a pro­movat insistent o astfel de abordare, asta chiar înainte de a pune argumentele şi ci­frele în discuţie. Chestiunea Veto-lui era așadar o armă politică într-o negociere în care prostul clasei încerca să convingă întreaga can­ce­larie că merită bursă doar pentru că e săracă și cins­tită. A uitat însă să se uite în catalog și să vadă că are corigențe la toate ma­te­riile – programele opera­ționale prin care UE îi trim­ite bani.

 

Prin acordul pe buget de la Bruxelles, România va pri­mi cu 18% mai mult decât are și nu re­u­șește să cheltuiască. Nu e de ajuns!, strigă puterea de la București. Trebuia să ob­ți­nem mai mult. Cu 30% mai mult era cel mai optimist scenariu. Marea problemă a acestei variante de buget este că, de fapt, ea a existat doar în teorie. În realitate, această formulă optimistă nu a fost ni­cio­dată pe masa negocierilor. Marii con­tri­butori – Germania (pune 20% din bugetul UE), Franța, Marea Britanie – nici nu au vrut să pornească discuțiile de aici, astfel că, de la reuniunea din toamna anului tre­cut, când după un maraton de 48 de ore liderii europeni nu au ajuns la consens, era foarte clar: negocierile vor începe de la tăieri de 100 de miliarde de euro. Prin­cipalii beneficiari neţi au încercat să ri­pos­teze, însă jocurile sunt făcute de cei care pun banii. La precedentul summit, ca şi la ultimul, scăderea bugetului nu mai era ni­cio surpriză. Doar guvernul de la Bucu­rești se făcea că nu înțelege. Marea în­tre­bare era cu cât se taie. De răspuns de­pindea și consensul. La fel și feliile pentru fiecare stat membru în parte. România nu mai putea juca altă carte şi putea cel mult să încerce să piardă cât mai puţin.

Preşedintele României, negociator şef pen­tru România, confirmat de Curtea Cons­ti­tuţională, iese din Consiliul European şi mărturiseşte că a negociat tot ce a putut, a obţinut mai mult pentru viitorii 7 ani, pentru agricultură plăţile directe cresc sem­nificativ, pentru fondurile de coeziune victoria e mai moderată, dar sumele sunt în creştere. Înainte însă ca șeful statului să poată explica, de la Bruxelles, odată cu ceilalţi şefi de stat sau de guvern, ce anu­me a obţinut, de la Bucureşti, premierul Victor Ponta şi alţi miniştrii USL explicau, pe telefonul scurt, agenţiilor de presă ori televiziunilor favorite şi împărţite ce dezastru naţional s-a abătut asupra eco­nomiei, ce eșec s-ar fi produs la Bruxelles, cât de prost e rezultatul obținut de Bă­sescu pentru țară. Enervat, Băsescu revine și mai explică odată: „Nu vă ascund că am avut greutăți enorme în a convinge că putem cheltui mai mult cu două mi­liarde decât avem în acest exerciţiu bu­getar, din cauza nivelului de absorbție foarte scăzut pe care România îl are“.

Ca să adăugăm un ordin de mărime, Ro­mânia a reușit să folosească în patru ani din cinci nici 12% din ce i-a pus la dis­poziție Europa începând cu 2007. „Când ai asemenea cifre este extrem de greu să negociezi o creștere a fondurilor alocate. Totuși, am găsit până la urmă înţelegere pentru o creştere de 10%, angajându-mă că vom avea o absorbţie foarte bună. Nu este uşor să obţii ceva când te contrazic realităţile de la tine de acasă“, a mai spus șeful statului. //

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22