O privire realistă asupra Uniunii Europene

Bogdan C. Enache 15.09.2015
SHARE 1

De același autor

Organizaţia supranaţională creată, acum aproape jumătate de secol, pentru a europeniza statul postbelic al bunăstării în ţările carolingiene din nord-estul Atlanticului nu a fost şi nu este adaptată să realizeze miracole de dezvoltare într-o Europă mult mai diversă, mai complicată şi mai săracă, care se întinde acum de la Atlantic la Marea Baltică şi Marea Neagră.

 

Uniunea Europeană, înfiinţată imediat du­pă căderea comunismului prin unificarea Comunităţilor Europene, a constituit – ală­turi de Alianţa Nord-Atlantică – obi­ec­tivul major al politicii ex­terne şi interne a statelor din Estul Europei începând cu anii 1990. Ea a fost – şi este încă – văzută în aceas­tă parte a lumii de către pu­blicul luminat ca o „re­ve­ni­re acasă“ din punct de ve­dere cultural-ideologic, o ancoră politică în procesul de democratizare şi, nu în ultimul rând, o poartă ra­pidă către prosperitate. Aceste date fun­damentale nu s-au modificat foarte mult astăzi, în pofida – sau, mai exact, tocmai din cauza – conservării sub variate şi ino­vante forme a unor grupuri de putere şi mentalităţi retrograde sau nostalgice din regimul comunist. Cu toate acestea, de­vi­ne tot mai important ca publicul ro­mâ­nesc să dobândească o înţelegere realistă cu privire la ceea ce este Uniunea Eu­ro­peană şi ceea ce îi poate oferi aceasta. Căci, în absenţa unui eurorealism, atât pu­seurile de euroentuziasm, cât şi de euro­fobie echivalează, de fapt, cu euroin­con­ştienţa infantilă şi axată intelectual pe cel mai mic numitor comun atât de prezentă astăzi în România.

 

Uniunea Europeană nu este o „patrie culturală“ – Europa şi atât! – substitut pentru cul­tu­rile naţionale interrelaţionate, dar distincte pe care le în­su­mea­ză. Ea nu este nici o structură bi­rocratic-instituţională care să ţină loc de instituţii politice democratice consolidate în statele componente. În sfârşit, UE nu este o organizaţie de caritate care să ge­ne­reze miracole economice pentru o peri­fe­rie săracă şi incapabilă să îşi gestioneze pro­priile probleme. Uniunea Europeană este o asociaţie de state-naţiune – una cu un nivel de integrare instituţională şi eco­nomică fără echivalent în lume şi greu de definit prin prisma experienţei juridice şi politice trecute –, dar totuşi o asociaţie li­ber consimţită de state naţionale. Aşa cum arată Paul Magnette, o figură im­por­tantă în ceea ce birocraţiile universitare numesc studii europene şi deloc eurosceptică, Uni­unea Europeană – deşi vândută adesea pu­blicului ca un fel de organizaţie post-po­litică şi post-naţională – nu înseamnă dispariţia rivalităţilor politice şi a con­flic­telor de interese dintre statele com­po­nen­te, care au creat-o şi care rămân motorul şi unitatea sa de bază, ci o transmutare, o pacificare şi o instituţionalizare a acestor conflicte de interese.

http://www.revista22.ro/nou/imagini/2015/1330/foto_enache.jpg

Comunităţile europene postbelice, care stau la originea Uniunii Europene de mai apoi, sunt mai puţin rezultatul unui idea­lism european, cum se prezintă adesea, cât produsul unor decizii şi negocieri prag­matice şi calculate, de natură diplomatică, dar mai ales economică, după cum a ară­tat istoricul Allan S. Millward, luate de că­tre conducerea politică a statelor caro­lin­giene din nord-vestul continentului, în con­textul specific al sincopei politice şi economice de după război. Ele vizau, în esenţă, cre­a­rea unui spaţiu european de manevră care să li­mi­teze concurenţa politică şi economică dintre naţiunile carolingiene distruse de răz­boi, permițându-le edi­fi­ca­rea unui stat al bunăstării prin care să redobândească loialitatea propriilor ce­tă­ţeni în faţa concurenţei ideo­logice comuniste (iar, mai apoi, ca o contrapondere soft la supremaţia SUA).

Deşi aderarea statelor periferice me­di­te­ra­neene (Grecia, Portugalia, Spania), în anii 1980, a dus la apariţia unei firave politici redistributive comunitare de dezvoltare, construcţia birocratic-instituţională edi­fi­cată la Bruxelles în anii 1950 şi obiectivele sale au rămas practic neschimbate, chiar şi după aderarea statelor estice în anii 2000: subvenţionarea agriculturii, de la bun început şi până astăzi, o chestiune emi­namente subordonată intereselor fran­ceze, la schimb pentru deschiderea pieţei de bunuri de capital pentru Germania; un nivel minimal de mobilitate a muncii, care convenea iniţial Italiei, ţară cu un nu­măr mare de muncitori emigranţi în epo­că; şi o piaţă comună a bunurilor şi ser­vi­ciilor, ale cărei dimensiuni şi oportunităţi au cointeresat până şi Marea Britanie, dar este vorba de o piaţă comună puternic re­glementată, în mod uniform, astfel încât să asigure un nivel semnificativ de pro­tec­ţionism în raport cu competitorii externi. Introducerea triumfalistă a monedei euro în perioada de extindere către Est, care tre­buia să elimine concurenţa valutară din­tre statele cu o monedă slabă şi cele cu o monedă forte şi, astfel, să facă nevăzute problemele apărute în acest domeniu în anii 1970-’80, reprezintă o evoluţie im­por­tantă, dar care nu a schimbat cu nimic structura de bază iniţială a Comunităţilor Europene transformate în Uniunea Eu­ro­peană (deşi, cu ocazia crizei actuale a mo­nedei unice, se discută noi mecanisme su­pra­naţionale de reglementare şi gestiune a riscului bancar). Comunităţile Europene din anii 1950 sunt, în esenţă, Uniunea Eu­ro­peană din anii 2010, iar Tratatele de la Roma sunt Tratatul de la Lisabona, mi­nus retorica mai grandilocventă şi zarva din jurul distribuţiei puterii de vot.

 

Astfel, organizaţia supranaţională creată, acum aproape jumătate de secol, pentru a europeniza statul postbelic al bunăstării în ţările carolingiene din nord-estul Atlanticului nu a fost şi nu este adap­tată să realizeze miracole de dez­voltare în­tr-o Europă mult mai diversă, mai com­plicată şi mai săracă, care se întinde acum de la Atlantic la Marea Baltică şi Marea Nea­gră. Dimpotrivă. Tot aşa cum Alianţa Nord-Atlantică a rămas, din punct de ve­dere al bazelor militare şi al strategiilor po­litice şi de securitate, pe linia frontului din Războiul Rece, Uniunea Europeană de la Bruxelles a rămas încă fixată, atât prac­tic, cât şi ideologic, predominant pe in­teresele, obiectivele şi proiectele de po­li­tică internă sau externă ale statelor caro­lingiene, fiind în bună măsură incapabilă să gestioneze şi uneori chiar să înţeleagă o Europă mult mai complexă, a cărei capitală ar trebui să fie acum la Viena.

Când statele foste comuniste au aderat la UE, acest lucru nu a însemnat numai (şi în niciun caz în mod automat) o mo­der­nizare instituţională şi o creştere a opor­tunităţilor de dezvoltare economică după falimentul sistemului politic şi economic comunist, ci şi costuri extraordinare re­zultate din concurenţa cu state mult mai puternice şi aflate la un cu totul alt nivel de dezvoltare, dublate de o divergenţă re­ală a problemelor de politici publice. După cum a arătat Victoria Curzon-Price, aşa-numitul acquis comunitar – adică toate re­glementările şi toată legislaţia creată de birocraţia europeană, plecând de la pro­ble­mele statelor vestice timp de 50 de ani înainte de extindere –, care a fost absorbit volens nolens de statele foste comuniste, a jucat în parte rolul unui protecţionism ascuns, decontat economic de statele es­tice în favoarea statelor vestice, care a ac­cen­tuat cel puţin tot atât cât a diminuat divergenţa reală dintre Est şi Vest. El ex­pli­că de ce (ca să dăm un exemplu nu nea­părat precis) producţia de vinuri în multe state estice nu s-a ridicat la standardele impuse de reglementările europene, la lobby-ul viticultorilor francezi sau italieni, care să îi permită accesul la piaţa vest-eu­ropeană de desfacere. În acelaşi timp, sta­te­le estice nu au, de regulă (şi nu au avut), capacitatea instituţională de a compensa acest protecţionism ascuns prin obţinerea la masa negocierilor a unor măsuri com­pensatorii, care să pregătească mai bine in­dustria locală, de multe ori dis­func­ţio­nală pentru „concurenţa neloială“ cu Ves­tul Europei, sau prin renegocierea şi re­structurarea agendei europene în favoarea priorităţilor şi problemelor lor.

Zona euro este cel mai bun exemplu al acestei divergenţe reale dintre Estul şi Ves­tul continentului. Chiar dacă unele mi­cro­state foste comuniste au aderat deja la eu­ro, din motive pragmatice, emoţionale sau strategice, zona euro rămâne emi­na­mente un proiect al statelor carolingiene (la care s-au adăugat, din fericire sau din ne­fe­ri­cire, naţiunile mediteraneene, dar ca­re a fost în genere refuzat de statele scan­di­na­ve), născut din ambiţii geopolitice post­co­muniste şi priorităţi specifice is­to­ri­ei re­cen­te ale acestor state, aflate la un ni­vel de dezvoltare şi de consolidare ins­ti­tu­ţională similar. Ea nu poate răspunde pro­blemelor reale de dezvoltare eco­no­mi­că şi consolidare instituţională a marilor sta­te din Estul continentului, care se con­fruntă cu probleme de o cu totul altă na­tură, ca­re ar fi complet pierdute din ve­de­re în mo­mentul în care ele devin o pro­porţie puţin semnificativă din marele tot al zonei euro. Dacă este adevărat că emi­grarea la muncă în ţările din Vestul Eu­ro­pei, din ce în ce mai puţin binevenită de altfel, a românilor şi a polonezilor, de pil­dă, reduce în mod ar­tificial rata şomajului în aceste ţări şi le aduce chiar şi nişte câş­tiguri tranzitorii în contul de capital, prin remitenţe, sper că nimeni nu îşi închipuie realmente că aceas­ta este o reţetă de dez­voltare pentru statele din Estul Europei, cu atât mai mult în condiţiile unui declin demografic tot mai important, ale unei de­te­riorări sem­ni­ficative a serviciilor publice şi ale unei scă­deri a presiunii publice cu efecte negative asupra calităţii procesului democratic.

 

Bineînţeles, UE rămâne încă o pu­ternică ancoră politică şi eco­nomică pentru statele din Estul Europei, tot aşa cum NATO ră­mâne ancora lor de securitate. Un punct de vedere eurorealist nu în­seam­nă în mod obligatoriu euroscepticism, dar nici euroentuziasm, ci o analiză de la caz la caz a chestiunilor care ţin de integrarea europeană, plecând de la problemele, in­te­resele şi realităţile distincte ale fiecărui stat fost comunist din Estul Europei şi a Estului Europei în ansamblul său. La un nivel general, acest lucru înseamnă aban­donarea viziunii naive sau complexate asu­pra Uniunii Europene şi asumarea fap­tu­lui că obiectivele majore de politică in­ter­nă şi externă ale României şi ale ţărilor din regiune, precum consolidarea ins­ti­tu­ţiilor democratice, dezvoltarea economică şi asigurarea securităţii în Marea Neagră şi la frontiera estică, nu se realizează prin mi­racole căzute din cerul ploios de la Bru­xelles, ci pe baza unor politici şi strategii ca­re iau naştere în capitalele naţionale.

Comentarii 1

Caliman Eugen-consultant dezvo - 09-18-2015

1.Organizatia supranationala UE nu este adaptata sa realizeze miracole economice, fiindca nu poate construi in locul Romaniei un ,,program de reconstructie economica si industriala", de nivel national, care sa cuprinda proiectele comunale, orasenesti, judetene si regionale - reunite ca ,,proiect economic postaderare".UE nu trebuie acuzata de ceeace nu realizeaza intelighentia economica din Romania, fiindca nu are cum sa inventarieze si reuneasaca potentialul si necesitatile fiecarei localitati de dezvoltare economica si industrial-agricola intr-un proiect de dezvoltare, pe care sa-l sustina apoi financiar.Altfel acuzam organizatia de lenea intelectuala a politicilor, organizatiilor antreprenoriale, sindicatelor, intelighentiei academice si a tot ce lincezeste in jurul economiei noastre nationale esuate, asteptind de la UE miracolele... 2.UE ofera bani pe care nu sintem capabili sa-i cheltuim din lipsa unui proiect national, care sa constituie osatura si logistica unei reconstructii industriale, pe care sa se articulese apoi, cu productie si servicii, IMM-uri cu zeci de mii de noi locuri de munca. Lipsa unor asfel de proiecte nationale,care sa fie administrate profesionist de catre institutii mixte, UE si romanesti de investitii, tin in functie reglementari si aquisuri comunitare stufoase si birocratice - tot din vina unor Romanii, incapabile sa construiasca si promoveze la UE ceva mai mult decit investitii minore, de 100 de stupi, sau o crestatorie de vaci.Iar cu toata acesta birocratie contabila, banii UE sint furati sistematic... 3.Divergentele la nivelul UE exista numai datorita inexistentei unor proiecte nationale si lipsei de preocupare nationala pentru dezvoltare si crearea de noi locuri de munca ca in Germania de pilda. Politicii si intelighentia romaneasca constata mereu neajunsuri pe seama UE, dar refuza sa inteleaga ca lipsa de competitivitate economica nationala, situata la indicele (subafrican) 74 alunga investitorii straini sau europeni in alte tari. Acestia nu pot sa piarda banii de dragul unei Romanii ,,integrate", in care investitiile se transforma in pierderi finaniare, in loc sa aduca profit!

Răspunde

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2025 Revista 22