De același autor
„Dacă setea de cunoaştere a omului va fi secată istoria se va stinge. Aproape fiecare om încearcă o foame de cunoaştere, dar sunt puţini cei care au produs cunoaştere.“ (Ciprian Foiaş, 24 martie 1973 – în interviul realizat de Gabriela Melinescu)
Paradigme Universale. Ediţie integrală, de Solomon Marcus (Piteşti: Paralela 45, 2011), este o lucrare de hotar care transgresează hotarele disciplinare cu scopul explicit de a explora ordinea ascunsă a lumii, a relaţiilor cu ceilalţi şi a cunoaşterii de sine. Cartea cartografiază în mod critic şi creativ, în cele peste 1.000 de pagini ale volumului, „paradigme universale“ şi dinamica acestora. Oricând se produce o schimbare paradigmatică, presupunerile fundaţionale ale unui mod de a gândi, privi şi / sau acţiona sunt puse în discuţie, revizuite sau pur şi simplu înlocuite. O lucrare de asemenea proporţii şi importanţă nu poate fi prezentată într-o singură recenzie. Este de mirare că până în prezent lucrarea nu a fost discutată, după informaţia pe care o deţin la scrierea acestor rânduri, în principalele reviste culturale din România. Pe de altă parte, a pretinde şi a aştepta ca o singură cronică să cuprindă temele acestei lucrări, care transgresează în mod argumentat şi critic graniţele multor discipline, ar fi o nedreptate epistemică şi nu numai. Prezentarea de faţă este doar o invitaţie la lectura directă a acestei lucrări cruciale şi la dezbaterea ei. Solomon Marcus ne sugerează că această lucrare, în care sunt prezentate numeroase paradigme universale cu care autorul s-a întâlnit în devenirea sa cognitivă, este, printre altele, în mod necesar, şi o „carte autobiografică“ (p. 9). Cei care cunosc obiceiul profesorului Solomon Marcus de a nota cu atenţie în caietul pe care-l deschide(a) cu regularitate la întâlnirile ştiinţifice şi literare (culturale) realizează că acest valoros habitus intelectual a dus treptat la acumularea unei serii de caiete care, în mod foarte probabil, au înregistrat o parte semnificativă din fluxul dialogal de idei care au marcat acele întâlniri.
Paradigme Universale este şi o biografie intelectuală a culturii române, în strânsă interdependenţă cu dinamica intelectuală internaţională a timpului. Paradigmele se află, aşa cum se argumentează în carte, într-o conversaţie naturală, fapt evident chiar din structurarea acestei ediţii integrale care include multe decade de cercetare şi o serie impresionantă de publicaţii anterioare (Paradoxul, 1984; Semne despre semne, 1979; Timpul, 1985), care sunt preluate, parţial sau integral, în această ediţie şi care au făcut fiecare la rândul ei obiectul multor cronici şi referinţe. Volumul include şi texte inedite. Dar organizarea lor într-un text integral dă, pentru prima dată, posibilitatea de a cuprinde coordonatele conceptuale ale acestei complexe micro (auto) şi macro biografii intelectuale. Şi metaforic, şi matematic, această traiectorie nu este liniară şi nici nu poate fi liniară. Ea pune în dialog eterogenitatea cognitivă cu omogenitatea cognitivă tocmai pentru a cuprinde unitatea cunoaşterii şi creaţiei umane.
Autocorectarea şi verificarea intersubiectivă: „Paradigmele monitorizării“ constitue un alt domeniu investigat în Paradigme Universale. Fie că place sau nu, criteriile de evaluare sunt internaţionale şi ele funcţionează în mod sistematic, mai ales în cazul publicării articolelor ştiinţifice, care, metaforic prezentate de Marcus, „constituie prima linie a frontului ştiinţific“ (p. 364). Nu întâmplător, Marcus foloseşte o metaforă militară, de ordinul conflictului acerb –„prima linie a frontului“ (acolo unde un act (gând) afectează supravieţuirea. Solomon Marcus oferă prin articolele sale ştiinţifice, frecvent citate în reviste, cărţi şi de autori de prim rang, un model pentru comportamentul eficient în „prima linie“. Selecţia şi supravieţuirea sunt şi ele componente ale evoluţiei intelectuale în general şi a celei ştiinţifice în particular, nu doar a celei biologice. Procesele coevolutive, o paradigmă introdusă de E.O. Willson care ar fi meritat o explorare în detaliu, care nu este explicită în segmentul despre „evoluţia sistemelor ecologice“ în volum, ca şi conceptul de „memă“, adică analogul cultural al genei (R. Dawkins), o altă contribuţie paradigmatică ar putea lumina aspecte inedite ale transgresării graniţelor disciplinare. În cazul lui Dawkins, conceptul său original lasă totodată deschis un aspect al contribuţiilor anterioare nerecunoscute, precum legea imitaţiei identifcată de Tarde, premergător pe care Dawkins îl trece nonşalant cu vederea. Tarde este francez, iar Dawkins englez, faptul intră tot în categoria nerecunoaşterii unor merite reale. Problema „supravieţuirii“ am abordat-o în proiectul Experienţa Creaţiei (a se vedea interviul, printre cele puţine publicate până în prezent, cu Mihai Şora în volumul Firul Ierbii, 1998, 94-95). Din chestiunea supravieţuirii intelectuale amintesc două aspecte: 1) caracteristica ştiinţei de a se dezvolta ca o activitate creatoare predominant autocorectivă identificată de Merton (1943) şi reanalizată de Ioannidis (2012); 2) neprezenţa multor contribuţii intelectuale de marcă realizate de autori români din „sintezele occidentale“, pe care o deplânge întemeiat Solomon Marcus.
Deşi ştiinţa şi-a dezvoltat ceea ce pot numi metaforic un sistem epistemic imunitar care ajută la identificarea şi, în mod ideal, la eliminarea erorilor, fraudei şi contrafacerii datelor, chiar şi acest domeniu al cunoaşterii şi creativităţii umane se confruntă cu erori care trec mult timp neobservate. Domeniul este sabotat de metode care nu asigură ceea ce pretind, de variate forme de boli infecţioase, de imitaţia necritică (Tarde) sau de fraude. Acest sistem imunitar este susţinut de practica autoverificării şi mai ales de verificarea intersubiectivă. Un studiu crucial asupra erorilor din cercetarea bio-medicală publicat de Ioannidis (2005) a marcat o cotitură în autoanaliză a ştiinţei. Ştiinţa are un sistem de autocorectare (Merton) care este înrădăcinat în sistemele biologice de autoreglare (Piaget), dar care, prin practicarea sistematică şi conştientă cu metodă, dobândeşte o natură diferită de sistemele naturale de autoreglare. Probabil că acest sistem se va extinde în mai toate activităţile umane. În pofida lui, aşa cum a demonstrat Ioannidis, erorile pot fi încă larg răspândite.
Această problemă a devenit tema centrală a unui întreg număr al revistei din prima linie Perspectives on Psychological Science (noiembrie 2012), în care Ioannidis (Why science is not necessarily self-correcting) susţine că ameliorarea procesului de autocorectare depinde desigur de caracteristicile intrinseci ale proceselor, metodelor şi relaţiilor ştiinţifice, dar el trebuie sprijinit de întregul climat cultural, inclusiv de cel moral şi financiar. De exemplu, sunt cazuri în care cercetătorii preferă titluri vandabile care atrag repede atenţia presei scrise / vizuale şi sponsorilor şi, în consecinţă, pot aduce noi fonduri pentru cercetare. Acest aspect este abordat în articolul lui R. Ginger-Sorolla (Science or art? How esthetic standards grease the way toward publication bottleneck but undermine science, 2012) din revista amintită, care arată că rezultatele negative obţinute prin cercetarea riguroasă nu prezintă atracţia mass-media. Alţi autori au identificat cazuri de rea conduită (Scientific misconduct and the myth of self-correction in science, Stroebe, Postmes & Spears, 2012). Dar studiul recurge la o sintagmă standard pentru a atrage atenţia publicului, dar induce în eroare. Sintagma este „mitul autocorectării ştiinţei“, care poate suna atractiv, dar vine în contradicţie chiar cu substanţa acestui studiu care probează că autocorectarea, fară a fi perfectă, funcţionează chiar prin datele acestui articol şi nu este doar un „mit“. Ispita ecranului public este puternică, chiar şi când se practică autocorectarea.
Faptul că şi în ştiinţă există eroarea, imprecizia şi frauda, sub diferite forme, aceasta nu face astfel de acte egal acceptabile. Ele sunt identificate, corectate, iar frauda este condamnată şi eliminată. Accentuez chestiunea, pentru că prea frecvent în spaţiul public din România care-mi este accesibil se vehiculează, ca o scuză, opinia că frauda există peste tot în lume. Există. Dar nu există doar în proporţii diferite de la o cultură la alta, ci într-o balanţă asimetrică în raport cu producţia de valori în care creativitatea, efortul, competenţa şi onesitatea se îmbină organic. Pentru aceasta nu trebuie date exemple din creaţia internaţională. Este suficient să ne amintim de aspiraţia spre perfecţiune a lui Eminescu, Caragiale, Brâncuşi, Enescu, precum şi a multor matematicieni, biologi, neurologi, medici, specialişti în aerodinamică, istorici..., care au creat în condiţii potrivnice nu doar creaţiei, dar şi recunoaşterii şi dezvoltării ei intergeneraţionale, atât de necesare oricărui metabolism cultural sănătos.
Deci monitorizarea pe care o discută critic Solomon Marcus este un mecanism esenţial. Acesta se originează în procesele de autocorectare ale ştiinţei în particular şi ale actelor creatoare în general de la nivel individual prin competenţă, probitate şi conştiinciozitate, iar apoi prin verificarea intersubiectivă venită de la colegii direcţi până la testările care aparţin „universităţilor invizibile“ din care fac parte cei care contribuie în grade diferite prin cunoaştere, creaţie, invenţie, descoperire, critică şi practică la transcenderea orizonturilor (Blaga) cognitive, estetice, tehnice date. Aceşti creatori măresc nu numai sfera cunoaşterii (frumosul şi binele incluse), ci şi sfera misterului şi setea de cunoaştere, de frumos şi bine.
Valoarea operei şi interacţiunea cunoaştere-metodă: metode riguroase şi nonviolente: Paradigmele universale ale creaţiei şi cunoaşterii (atât în artă, cât şi în ştiinţă şi, cu deosebire, în zonele lor de intersecţie şi dialog) sunt în frecvente instanţe marcate de relaţia cunoaştere (inclusiv creaţie) - metodă. Există în interviul realizat în martie 1973 de poeta Gabriela Melinescu cu matematicianul Ciprian Foiaş (forma corectată de intervievat a interviului a fost incredinţată lui Solomon Marcus şi apare în Paradigme Universale) o problemă fundamentală pentru relaţia omului cu universul, cu sine şi cu ceilalţi, aşa cum sunt exprimate aceste relaţii în operă ca proces şi rezultat. Problema este identificată de Foiaş prin conceptul de „valoarea V a unei opere“. Valoarea V „este o funcţie de cunoaşterea C pe care o cuprinde şi de mijloacele specifice M pe care le utilizează“ (p. 947). Foiaş consideră că, „într-o primă aproximaţie“, funcţia poate avea două tipuri de comportament exprimate de relaţiile: 1) V = CM; 2) V = C/M. Marcus discută relaţia concepută de Foiaş în comparaţie cu formula lui Birkhoff, care consideră că valoarea estetică V a unei opere de artă este dată de raportul dintre complexitate (G) şi ordine (O): V = O/G.
Constructul de valoare a unei opere V ca rezultat al relaţiei cunoaştere (creaţie) C şi metodă M elaborat de Foiaş are ramificaţii profunde care oferă prilej de meditare asupra relaţiei adevăr-frumos-bine. Foiaş avertizează că funcţia „diferă de la om la om, de la societate la societate, de la epocă la epocă“. Această relativizare sugerează o reevaluare mai ales a statutului metodei în procesul obţinerii, generării cunoaşterii şi al evaluării operei. Funcţia care stabileşte valoarea unei opere este utilă nu numai înţelegerii artei şi ştiinţei şi a interacţiunii dintre acestea, dar şi valorii etice pe care acestea le implică şi exprimă atât în produsul final, cât şi în metodele folosite în procesul realizării operei. Constructul original şi fertil propus de Foiaş deschide multiple posibilităţi de explorare nu numai a valorii unei opere (ştiinţifice sau artistice), ci şi a modului în care o operă este generată şi fructificată (aplicată, dezvoltată etc.). Mă opresc numai la faptul că metoda (metodologia, tehnica, instrumentul sau tehnologia de cercetare) poate fi de natură obtrusivă (chiar violentă) sau neobtrusivă (nonviolentă) faţă de „obiectul“ ei. O astfel de relaţie exclude deformarea şi maltratarea, uneori chiar uciderea obiectului în procesul cunoaşterii. Cu alte cuvinte, valoarea operei depinde de mărimea (complexitatea) cunoaşterii şi de măsura în care metodele prin care a fost obţinută nu alterează în procesul cunoaşterii şi nici după starea originară a obiectului studiat. În ştiinţa modernă, statusul epistemic al metodei a fost transformat radical de principiul de incertitudine identificat de Heisenberg.
Frecvent, metodele de cercetare sunt evaluate şi alese în funcţie de rigurozitatea acestora, de acurateţea lor epistemică. Dar metoda de cunoaştere, în general de creaţie, dincolo de rigurozitatea ei (validitate şi siguranţă în special) mai are cel puţin un element, care devine cu atât mai important, cu cât progresul cunoaşterii este mai profund şi cuprinde arii mai largi. Acesta este caracterul violent („obtrusive“, agresiv) al unor metode versus caracterul nonviolent (nedeformant, „unobtrusive“) al altora. Dacă plasăm pe abscisă dimensiunea epistemică (rigurozitatea metodei) şi pe ordonată dimensiunea morală (caracterul violent sau nonviolent) al metodei de cunoaştere, atunci se poate observa că valoarea unei opere este influenţată negativ de caracterul violent al metodei şi pozitiv de caracterul nonviolent al metodei, în situaţia ipotetică în care cunoaşterea obţinută ar fi aceeaşi pentru folosirea ambelor tipuri de metode. Relaţia metodă-cunoaştere devine o relaţie moral-dilematică în care alegerile au costuri morale şi epistemice variabile. De exemplu, metode precum electroencefalografia, PET, MRI sunt metode nonviolente folosite în cercetare şi diagnostic. Pe de altă parte, recoltarea de ţesturi, deschiderea cutiei craniene sau aparatele de supraveghere audio, video şi infra introduse în spaţiile private (case) pentru a vedea, „pe viu“ sau „pe mort“, ce e acolo sunt metode violente. Mai dramatică este situaţia în cercetările care au ca obiect individul şi grupurile (uneori comunităţi) umane în care se practică interogarea (uneori violentă), păcălirea, manipularea subiectului şi nu în ultimul rând transformarea indivizilor şi comunităţilor în cobai. Sigur că probleme similare apar şi în cercetarea animalelor, dar nu numai. Având în vedere cele două axe de determinare a metodei (valoarea cognitivă dată de rigurozitate) şi cea predominant morală (dată de violenţa-nonviolenţa metodei), se obţin patru categorii de metode, între care două diametral opuse (metode riguroase şi nonviolente în opoziţie cu metode imprecise şi violente). Metodele riguroase şi nonviolente contribuie la creşterea valorii operei, în timp ce metodele neriguroase şi violente diminuează valoarea operei. Problema devine mai complexă în situaţia în care constructul propus de Foiaş este extins la aplicaţiile care în mod firesc se asociază mai devreme sau mai târziu cu mai toate creaţiile umane, ştiinţifice sau artistice. În alţi termeni, aceste probleme sunt implicate în încercarea de reconstruire sau într-o expresie radicală de anulare a „diferenţei subiect-obiect“ la care se referea Doinaş (p. 926) în dialog cu Marcus, cum apare în Paradigme Universale. Amintesc că relaţia subiect (creator/cunoscător)-obiect a fost concepută şi practicată de Thoreau, în anii 1840-1850, într-o formă calitativ diferită, de simbioză, prietenie, în esenţă de co-dezvoltare.
La scară macro istorică, distincţia cercetare fundamentală - cercetare aplicativă are mai mult rolul de a indica faze şi forme specifice ale unui proces unitar. Aşa cum medicina are un cod etic clar exprimat prin jurământul hipocratic, cred că, datorită valenţelor axiologice ale aplicaţiilor descoperirilor şi invenţiilor ştiinţifice, este necesară elaborarea unor coduri etice analoge pentru fizică, chimie, biologie, „computer science“ etc. Un crez (jurământ?) moral Giordano-Brunoian (sau Galilean) pentru fizicieni şi unul Pitagorean pentru matematicieni, printre altele, ar putea deveni explicite.
Psihologia are de multă vreme nevoie de un cod Socratic (complementar codurilor etice profesionale existente), care să ceară explicit ca întreaga cunoaştere obţinută, preferabil prin metode nonviolente, în aceste cercetări să nu fie folosită la manipularea indivizilor, ci la autocunoaşterea şi dezvoltarea lor. Problema devine şi mai urgentă datorită metodelor inteligente (computerul) utilizate în cercetarea oamenilor. Faptul că metodele de cercetare devin mai inteligente şi mai precise nu înseamnă că automat ele devin şi nonviolente sau sunt utilizate în scopuri nonviolente. Creaţia are şi o funcţie modelatoare în toate societăţile. Dacă violenţa şi manipularea care presupun înşelarea subiectului uman şi testarea pe viu a unor ipoteze care implică suferinţă, chiar deformări iremediable ale obiectului uman (şi nu numai!) sunt acceptabile în ştiinţă, atunci aceste meme metodologice se vor extinde la întregul corp social, se vor multiplica şi vor genera consecinţe din ce în ce mai grave. Relaţia dintre metodă şi cunoaştere este regăsită în relaţia mai generală metodă (mjloc)-scop, având în vedere că orice cunoaştere poate fi scop intermediar sau / şi scop terminal. Gandhi consideră că orice scop pozitiv (cunoaşterea inclusiv) trebuie atins numai prin mjloace nonviolente (ahimsa). Mijloacele violente alterează, deformează sau degradează şi cele mai bune scopuri. Soluţia propusă de Gandhi este în directă contradicţie cu soluţia observată şi susţinută de Machiavelli, conform căreia orice metode sunt acceptabile dacă ele conduc la realizarea scopului. Opoziţia dintre principiul gandhian şi cel machiavelic este fundamentală şi nu priveşte doar politica, relaţiile sociale şi economice – ea marchează întreaga devenire umană.
// SOLOMON MARCUS
// Paradigme Universale. Ediţie integrală
// Editura Paralela 45, Piteşti, 2011