De același autor
Nu există niciun motiv pentru ca UE și Rusia să nu fie parteneri foarte apropiați, evoluând de la un parteneriat din necesitate la un parteneriat liber ales, mult mai ambițios și mai cuprinzător.
Într-un articol recent, ministrul rus al Afacerilor Externe, Serghei Lavrov, recunoștea că evoluțiile recente din Ucraina au ajuns uneori - în mod eronat - să fie văzute ca o confruntare între Vest și Est, ca un joc geopolitic cu sumă zero, ce pune față în față două scheme de integrare diferite.
Domnul Lavrov are dreptate: această percepție este foarte răspândită. Totuși, dacă lăsăm deoparte polemica și simplele neînțelegeri și comparăm viziunea conturată în articolul domnului Lavrov cu cea a Uniunii Europene, am putea găsi o cale pentru convergență și sinergie.
UE și Rusia au aceeași viziune privind un spațiu economic comun care să se întindă de la Oceanul Atlantic până la cel Pacific și care să întărească atât legăturile dintre popoare, cât și economiile noastre, confruntate cu o concurență mondială tot mai acerbă. Această viziune poate deveni realitate, dacă o construim pe baza valorilor comune, inclusiv în ce privește respectarea independenței vecinilor noștri și a libertății lor de a-și urma propria cale.
Parteneriatul strategic valoros dintre UE și Rusia a contribuit deja la aprofundarea legăturilor noastre economice, traduse în schimburi comerciale în valoare de 1 miliard de euro în fiecare zi. Acest lucru creează creștere economică în toate țările noastre, precum și locuri de muncă pentru cetățenii noștri.
Apreciez foarte mult declarația clară și deschisă a domnului Lavrov, conform căreia procesul de integrare eurasiatică în curs de desfășurare are ca obiectiv armonizarea lui cu cel al Uniunii Europene. Acesta ar fi un important pas înainte, care ar contribui la pacea, stabilitatea și prosperitatea tuturor vecinilor noștri.
Recenta reuniune la nivel înalt UE-Rusia a constituit o ocazie de a discuta despre toate aceste aspecte cu președintele Putin. Pe agenda reuniunii am avut un singur punct, și anume parteneriatul nostru strategic, cu neajunsurile și oportunitățile acestuia. Am căzut de acord că relațiile dintre UE și Rusia au un mare potențial. Președintele Putin a subliniat angajamentul Rusiei față de promovarea stabilității și prosperității în vecinătatea noastră comună și a recunoscut că Parteneriatul Estic al UE urmărește exact aceleași obiective, dar a formulat, în același timp, și unele preocupări cu privire la posibilele implicații economice ale acestuia asupra intereselor economice ale Rusiei.
Rusia nu trebuie să aibă motive de îngrijorare. Legăturile sale istorice, economice și sociale cu țările vecine nu sunt amenințate în niciun fel. Comerțul mondial este pentru noi toți un factor generator de creștere, iar liberul schimb are efecte de propagare pozitive și pentru ceilalți, determinând creșterea cererii și creând noi oportunități de afaceri pentru toți. Studii independente confirmă faptul că Acordul de Asociere UE-Ucraina, care include o zonă de liber schimb aprofundată și cuprinzătoare, nu ar avea un impact negativ asupra schimburilor comerciale dintre Rusia și această țară.
În fapt, întreprinderile ruse sunt deosebit de bine plasate pentru a beneficia de un cadru instituțional mai stabil în țările vecine, precum și de economiile mai dinamice și de cererea mai mare rezultate în urma acestuia. Întreprinderile ruse prezente în Ucraina ar beneficia, de asemenea și în mod evident, și de faptul că, în plus, vor avea un acces imediat la piața internă a UE. Chiar dacă s-ar produce creșteri bruște, nocive, ale importurilor, atât în cadrul normelor OMC, cât și al acordurilor existente între Ucraina și Rusia, au fost prevăzute măsuri de salvgardare care le pot contracara.
Herman Van Rompuy, preşedintele Consiliului European, Vladimir Putin, preşedintele Rusiei, şi José Manuel Bsarroso, preşedintele Comisiei Europene, în timpul Summit-ului UE-Rusia din 28 ianuarie 2014 (foto: Consiliul Uniunii Europene) |
Rusia se bucură deja de acorduri de liber schimb cu majoritatea vecinilor săi, printre care și Ucraina. La fel ca și Rusia, UE este un partener comercial important în regiune, aflându-se pe primul loc pentru majoritatea partenerilor săi estici. Este, deci, firesc ca UE să le propună acestor țări acorduri de liber schimb. Nimeni nu este obligat însă să aleagă; țările respective pot foarte bine să aibă, în același timp, acorduri de liber schimb și cu Rusia, și cu UE.
Am fost încântată de faptul că, în cadrul reuniunii la nivel înalt, am convenit să continuăm consultările bilaterale cu privire la aceste aspecte economice importante. Încurajăm Rusia, în calitate de membru al OMC începând din 2012, să valorifice importantele oportunități generate de o veritabilă liberalizare a comerțului. Parteneriatul UE-Rusia pentru modernizare, care urmărește, printre altele, alinierea standardelor tehnice pentru produse, reprezintă un alt instrument important care contribuie la creșterea schimburilor noastre comerciale. În acest context, depunem eforturi pentru o mai mare compatibilitate între diferitele regimuri de liber schimb.
Dorința Rusiei ca mai multe țări să se alăture uniunii sale vamale este un factor important în acest sens. Înțelegem această dorință, însă considerăm că acele țări care fac parte în prezent din uniunea vamală au de câștigat și de pe urma unor legături mai strânse cu UE. Așa cum a subliniat președintele Barroso în cadrul reuniunii la nivel înalt, sperăm ca în curând să realizăm progrese substanțiale către un nou acord cuprinzător între UE și Rusia și ne menținem angajamentul față de obiectivul de a încheia, în cele din urmă, un acord de liber schimb. Luând în considerare principiile OMC și respectarea libertății de alegere, este posibil ca și alte țări să dorească să se alăture unei zone de liber schimb atât de vaste, care s-ar întinde de la Oceanul Atlantic până la cel Pacific. Trebuie, totuși, să înaintăm pas cu pas, consolidând mai întâi încrederea reciprocă și credibilitatea prin îndeplinirea angajamentelor existente.
Insistăm ca deciziile strategice ale țărilor să fie respectate: țările care doresc să se alăture în viitor uniunii vamale trebuie să facă acest lucru din propria voință. Georgia și Republica Moldova doresc să își aprofundeze asocierea politică și integrarea economică cu UE. Nu există nici o contradicție între acest obiectiv și menținerea unor relații bune cu Rusia și ne așteptăm ca partenerul nostru rus să respecte alegerile suverane ale acestor țări.
Istoria și experiența ne-au arătat că presiunea externă nu numai că este inacceptabilă, dar nu aduce nici soluții pe termen lung. În fapt, schimbarea bruscă și neașteptată a atitudinii președintelui ucrainean - după ce țara sa negociase timp de peste cinci ani asocierea la UE - a dus la cea mai profundă criză politică din Ucraina de la independența acesteia, deoarece a sfărâmat aspirațiile a milioane de ucraineni, nu doar în ce privește creșterea schimburilor comerciale cu UE, ci și o mai bună guvernare și condiții mai bune de viață.
Situația din Ucraina este o prioritate pe agenda UE. Cu câteva zile în urmă, m-am reîntors la Kiev pentru cea de a treia vizită de la declanșarea crizei; acolo m-am întâlnit cu președintele, membrii guvernului, precum și cu liderii opoziției și ai societății civile. Este clar că Ucraina se află într-o conjunctură critică. Acțiunea UE nu are nimic de-a face cu ingerința, ci urmărește sprijinirea Ucrainei să găsească o cale de ieșire din criza actuală, către o perspectivă de dezvoltare.
Voi continua să urmăresc îndeaproape evenimentele din Ucraina. În mijlocul unei crize este adesea necesar să se pună accentul mai ales pe nevoile pe termen scurt, iar stoparea violențelor și intimidării este preocuparea noastră cea mai presantă. Cu toate acestea, în cadrul angajamentului nostru ne vom concentra și pe viitorul mai îndepărtat - pe stabilitate, respectarea statului de drept, democrație și prosperitate în interesul poporului ucrainean, al regiunii în ansamblu și al nostru, al tuturor.
La lansarea procesului de integrare europeană, la începutul anilor ’50, mulți se îndoiau de reușita unui proiect atât de ambițios. Însă el a favorizat pacea, securitatea și prosperitatea într-un mod pe care puțini îl credeau posibil și a devenit cel mai mare spațiu economic integrat și bloc comercial din lume. Cei șase membri fondatori au devenit astăzi douăzeci și opt, atrași de promisiunea beneficiilor reciproce, a democrației și statului de drept, precum și de respectarea libertății de alegere a națiunilor suverane.
În prezent, și națiunile din vecinătatea estică a UE încearcă să își integreze mai strâns economiile cu economia noastră și să își reformeze instituțiile politice în conformitate cu principiile pe care cu toții ne-am angajat să le respectăm în calitate de membri ai Consiliului Europei.
Nu există niciun motiv pentru ca UE și Rusia să nu fie și ele parteneri foarte apropiați, evoluând de la un parteneriat din necesitate la un parteneriat liber ales, mult mai ambițios și mai cuprinzător.
Să ne ridicăm la înălțimea responsabilității noastre reciproce de a sprijini o Ucraină democratică să își recapete stabilitatea politică și economică. Pentru UE, acest lucru nu are nimic de-a face cu crearea de sfere de influență, ci cu respectarea alegerii făcute de poporul ucrainean – cea de a crea noi oportunități împreună cu UE, fără a renunța la legăturile tradiționale.
Să lăsăm deoparte discuțiile inutile despre sferele de influență și să acționăm în mod responsabil, concentrându-ne pe sprijinirea eforturilor întreprinse în Ucraina pentru a găsi o cale de ieșire din criza politică. Această țară are nevoie de un guvern de largă deschidere, în măsură să coopereze cu Rada la realizarea sarcinilor celor mai urgente: stabilizarea economică și financiară, reforma constituțională și pregătirea viitoarelor alegeri. Trebuie să fie recâștigată încrederea poporului ucrainean.
În momentul de față, UE și Rusia trebuie să se ridice la înălțimea provocării de a sprijini acest proces. Acest lucru ne va ajuta, în același timp, să conștientizăm că între noi există posibilități de parteneriat extraordinare.
* Catherine Ashton este Înalt Reprezentant al Uniunii pentru Afaceri Externe și politica de securitate și vicepreședintă a Comisiei Europene.