De același autor
Sunteti un observator al tarii noastre inca din 1988. Cum credeti ca a evoluat in acesti ani? Cum apreciati situatia din prezent?
In primul rand, cred ca nu e foarte surprinzator ca dezvoltarea Romaniei a fost cuplata cu multe probleme. Pentru mine, cel putin, nu a fost deloc o surpriza. Datorita celor doi ani din perioada Ceausescu pe care i-am trait aici, am devenit foarte constient de adancimea si gravitatea ranilor care au fost provocate Romaniei de lunga perioada totalitara. Nu pot spune ca nu am fost surprins de ce a spus Silviu Brucan la inceputul lui 1990, chiar dupa revolutie, cand multi gandeau ca a ajuns deja la acelasi nivel cu Ungaria, Polonia si Cehoslovacia printr-o singura lovitura puternica. El a spus "Va dura 20 de ani!". E dureros sa vezi ca aceasta previziune se adevereste. Dezvoltarea tarii s-a produs in salturi. Revolutia insasi a fost un salt mare care le-a dat oamenilor impresia ca lucrurile vor merge mult mai repede. Foarte curand dupa aceea, lumea si-a dat insa seama ca procesul de dezvoltare necesita mult mai mult timp si efort. Au fost si fenomene care au tras mult inapoi dezvoltarea, ca mineriadele, sau castigarea alegerilor de catre partide care nu erau inca suficient de reformate si nu aveau destul curaj sa introduca reforme adevarate. A contribuit si faptul ca nimeni nu voia sa mai stie de trecut - unii dintre oamenii cei mai buni credeau ca ar trebui mai degraba sa uitam trecutul si sa ne gandim numai la viitor. Eu sunt de parere - si nu sunt singurul - ca trebuie sa ajungi sa-ti cunosti trecutul recent si sa intelegi ce s-a petrecut cu tine, pentru ca altfel nu poti sa mergi mai departe si sa progresezi.
Nu condamnarea comunismului conteaza, ci cunoasterea trecutului
Ajungem la o chestiune foarte actuala, condamnarea comunismului. Consiliul Europei a abordat de curand aceasta problema. Credeti ca exista o vointa reala pentru condamnarea comunismului?
Statele, dupa parerea mea, nu trebuie sa condamne comunismul sau orice altceva. Ele trebuie sa se preocupe de situatia actuala, de functionarea economiei. Intelectualii si istoricii insa trebuie sa se asigure ca trecutul e inteles. Nu condamnarea conteaza, ci cunoasterea a ceea ce s-a intamplat. Acesta este si principiul Institutului Roman de Istorie Recenta (IRIR) si al noului institut unde e director Marius Oprea. Nu-mi place prea mult titlul acestuia - Institutul pentru Investigarea Crimelor Comunismului; trimite la anchetarea in justitie, care deja nu mai intra in discutie. Au existat cateva cazuri, dar persoanele au fost eliberate dupa ce au ispasit foarte putin din sentinta. E necesar sa se cunoasca numele persoanelor implicate. Marius Oprea, care nu e singurul activ in acest domeniu, publica nume. E un lucru bun, pentru ca oamenii ar trebui sa inteleaga de ce, uneori, progresul a fost atat de lent - pentru ca au fost forte care se impotriveau acestui progres. Nu spun ca cei aflati pe partea buna a baricadei au facut mereu lucruri minunate. De multe ori a lipsit energia pentru a face progrese suficiente, iar asta a provocat intarzieri. In opinia mea si a multora dintre romani, in prezent posibilitatile de progres sunt mai mari ca niciodata dupa ’89. Dar mai sunt inca multi care spun ca nu poti sa ai incredere in nici un politician. Este o atitudine foarte trista si foarte defetista. Ar trebui sa avem suficienta incredere in fiintele umane si sa credem in progres.
E prea tarziu acum sa vorbim despre condamnarea comunismului?
Cred ca e putin ciudat sa incepi acum asa ceva. Partial, e prea tarziu. Nu e prea tarziu insa ca sa stim, trebuie sa stim. Ar trebui sa descriem comunismul. Cred ca Dennis Deletant face asta foarte bine in cartile sale despre teroarea comunista in Romania. Odata ce il descrii, e clar ca ar trebui condamnat. In loc sa condamnam, ar trebui doar sa aratam. E un lucru foarte important si pentru toti cei care si-au pierdut parintii sau bunicii din cauza regimului totalitar, atat in comunism, cat si in fascism.
Subiecte ca Holocaustul si comunismul sunt discutate in cercuri intelectuale, academice, dar oamenii din Romania si mai ales tinerii nu mai sunt interesati de subiect si nu cunosc situatia.
Cu timpul, vor fi si ei interesati. E un fenomen vizibil si in alte locuri, in tara mea, de exemplu. Poate va trece un timp, o generatie se va interesa mai putin, dar istoria o va prinde din urma, sunt sigur de asta. Si atunci tinerii vor vrea sa stie de ce progresul a fost lent sau de ce a durat mai mult de 20 de ani ca Romania sa devina din nou o tara normala. Cred ca e valabil si pentru cei care au stat in Romania, si pentru cei care au luat decizia de a pleca. Au existat mai multe valuri de emigrare si dupa ’89, ceea ce nu e foarte bine pentru Romania. Nu-i condamn pe cei care pleaca, dar cred ca e rau pentru tara. Ii apreciez mult mai mult pe cei care au curajul sa ramana, daca au de ales, sau care se intorc.
In ultima vreme s-a vorbit in Romania despre o lege a lustratiei. Credeti ca este un pas inainte? Ar putea fi pusa in aplicare o astfel de lege?
A existat aceasta dezbatere in aproape toate tarile est-europene. In Romania nu a fost cazul pana acum. Nu sunt sigur ca ar fi un lucru bun. Se va produce un fel de lustratie automata cand se va afla cine ce era atunci si in ce functie este acum. Marius Oprea a publicat liste de persoane care au jucat un rol important in Securitate si care sunt acum in alte functii. Uneori e foarte frustrant, dar raul ar putea fi partial reparat, daca se afla. E mai bine asa decat sa-ti consumi energia dand afara oameni prin mijloace legale. Este cursul normal al lucrurilor. Repet, trecutul recent trebuie dezvaluit si e o sarcina dificila. Arhivele nu se deschid foarte usor, depinde de cine e la putere. In orice caz, cred ca, in acest moment, cu acest guvern, cu acest ministru al Justitiei si cu acest presedinte, momentul e favorabil pentru intelegerea si cunoasterea trecutului recent.
Cum stam pana acum cu aceasta cunoastere a trecutului? IRIR exista de cativa ani, sunt si alte institute. S-a reusit pana acum scoaterea la lumina a unor elemente importante?
Intr-un mod foarte nesistematic, s-a facut ceva. Pana acum s-au ales subiecte mai atragatoare, ca revolta de la Brasov din noiembrie 1987 sau atacul asupra ambasadei din Berna. Sunt, intr-un fel, subiecte mai usoare, mai incitante. E bine ca s-a facut si atat, dar acum trebuie sa se faca si lucrurile mai dificile, sa se scrie cu adevarat o istorie a ceea ce s-a intamplat in 1989. Pentru asta trebuie sa se deschida si niste arhive, dar nu cred ca vor aparea elemente senzationale. Nu fac parte dintre cei care cred ca toata revolta din ‘89, cum prefer eu sa o numesc, a fost pusa la cale de servicii secrete straine, de agenti straini. Sigur ca acestia au jucat un rol, dar cred ca a fost o combinatie de circumstante. Oamenilor le mergea foarte rau si se saturasera, acesta a fost motorul. In regiune, totul se schimba, numai in Romania nu. Deodata a fost o scanteie, aprinsa intr-adevar de László Tökés in Timisoara, care a aruncat totul in aer. A contribuit si faptul ca cei care se aflau la comanda Securitatii si poate a Armatei nu au fost chiar atat de prosti incat sa nu vada ca revolta nu va putea fi tinuta in frau, asa ca nu au urmat ordinele Elenei Ceausescu de a trage. Stiu ca s-a si tras, ca au murit mai mult de 1.000 de oameni, nu trebuie sa uitam niciodata asta. Dar ar fi putut fi mult mai rau si ar fi putut dura mult mai mult.
In ’89 nu erau alti oameni care sa puna la punct administratia
Anul trecut, Ion Iliescu a infiintat Institutul Revolutiei Romane, care pretinde ca va scrie adevarata istorie a revolutiei.
Nu stiu foarte multe despre asta. Dar insusi faptul ca Iliescu a infiintat institutul il transforma intr-un esec inainte chiar de a fi inceput. Faptul ca persoane ca Petre Roman sunt membri ai Consiliului arata ca s-au facut foarte mici progrese. E o nebunie sa crezi ca persoanele care au fost cele mai implicate pot face cercetare despre un eveniment ca revolta din 1989. Ar trebui sa participe istorici si cercetatori profesionisti, nu oamenii care au luat parte la evenimente, au ramas apoi implicati si au inceput sa minta despre ce s-a intamplat - ma refer acum la mineriade. Am fost criticat de multa lume, de prieteni, la inceputul anilor ‘90, pentru ca eram prea "moale" cu noul regim, cu Iliescu, cu Roman etc. Nu am crezut ca au ajuns la putere printr-o conspiratie, ci accidental. Iliescu chiar era in papuci cand a venit la Comitetul Central pe 22 decembrie. E adevarat si ca, in cercurile noastre diplomatice, daca cineva ne-ar fi presat sa inaintam un nume pentru persoana care ar fi putut sa preia puterea de la Ceausescu - noi gandeam in termeni de preluat puterea - sau sa joace un rol alaturi sau sub acesta, Iliescu era uneori mentionat. Era chiar singurul nume pe care l-am auzit vreodata. Nu l-am cunoscut, stiam foarte putin despre el, dar ambasadorul francez i-a mentionat numele si poate si altii. In orice caz, apreciam acel inceput. Poate ca eram naiv sau nu percepeam clar, dar nu vedeam lucrurile ca Doina Cornea, de exemplu, care, la foarte scurt timp dupa revolutie, a iesit din CPUN. Mi s-a parut atunci un gest isteric. O cunosc pe Doina Cornea si am pentru ea cel mai mare respect. Este una dintre cele mai curajoase persoane din acele vremuri. Problema era ca nu existau persoane care sa poata pune la punct o structura administrativa. Perioada de totalitarism si comunism durase atat de mult, incat oamenii de calitate nu aveau pregatirea sa conduca, sa organizeze ceva. Asta este in continuare o problema in Romania. Am fost miscat in primele luni ale lui 1990, vazandu-l la televizor pe Iliescu cum munceste din greu si cu multa energie la noua Constitutie. Cred ca, intr-o mare masura, era de buna-credinta, de incredere. Nu cred ca a incercat in mod constient sa aduca la putere un nou comunism. Dar daca era cel mai bun... nu stiu. In acel moment nu erau altii care sa poata sa-i ia locul cu usurinta. De aceea a si fost reales de cateva ori.
Iliescu a favorizat si mentinerea ignorantei in randul populatiei. La inceputul anilor ’90, publicatii ca 22 aveau dificultati sa patrunda in tara si sa ajunga la o mare parte a electoratului. De aceea Humanitas a fost o forta atat de puternica imediat dupa revolutie. Succesul ei a fost in mare parte datorat faptului ca au constientizat ca trebuie sa-si foloseasca propriile camioane pentru transportul cartilor si sa infiinteze librarii in diferite locuri din tara, astfel ca nu numai Bucurestiul, ci si restul populatiei sa poata beneficia de carti.
Succesele culturale de dupa ’89: NEC, MTR, Humanitas si MNAC
Vreau sa mentionez cele patru succese principale din domeniul cultural-intelectual de dupa ‘89. Unul este NEC, Colegiul Noua Europa, care pare minor pentru ca nu produce decat 10 bursieri pe an, dar este foarte important. Oameni care sunt acum la putere, de exemplu Razvan Ungureanu, au fost bursieri NEC.
Al doilea succes este Muzeul Taranului Roman, care a jucat un rol foarte important, partial datorita acelorasi oameni. Era ceva cu care Romania sa se mandreasca si care a fost recunoscut ca atare. Una dintre problemele provocate de un sistem precum cel comunist este ca pierzi tot respectul de sine. MTR a aratat ce are Romania de oferit in lucruri simple, ca scaune frumoase, ceramica, obiceiuri, imbracaminte etc. Horia Bernea a facut un lucru fantastic organizand muzeul, practic fara bani.
Un al treilea mare succes este Humanitas, in care sunt implicati cam aceiasi oameni, aceeasi generatie, acelasi club de persoane. Stiu ca Humanitas a fost prinsa din urma si uneori chiar depasita in unele domenii de alte edituri, dar conteaza foarte mult ca un intelectual si-a dedicat timpul si creativitatea pentru succesul acestei initiative. E important ca Humanitas a aparut foarte devreme.
Am adaugat in ultima vreme un al patrulea element pe aceasta lista, foarte controversat: MNAC (Muzeul National de Arta Contemporana). La inceput am spus tuturor care voiau sa auda, si autoritatilor si prietenilor, ca nu sunt de acord cu folosirea Casei Poporului, mai ales pentru o institutie ca Parlamentul, pe care oamenii ar trebui sa o respecte si sa fie multumiti ca o au. Am considerat ca asta ar accentua confuzia deja vizibila cand cladirea a fost deschisa publicului: 90% dintre cei care au vizitat la inceput Casa Poporului au avut reactii pozitive; au spus "e frumoasa, am facut-o cu mainile noastre, cu materialele noastre, sigur ca trebuie terminata". Atunci nu se vorbea inca sa se instaleze acolo Parlamentul, ceea ce cred ca a fost o miscare foarte proasta. In primul rand, toata cladirea e prea pompoasa pentru a fi descrisa in cuvinte, e de un prost gust oribil. Opozitia politica din acea vreme nu era interesata de aceste argumente si a fost de acord cu folosirea ei. A fost o greseala pe toate planurile: e foarte scumpa, s-a cheltuit foarte mult ca sa fie terminata si e foarte costisitor de intretinut. Si mai important a fost efectul psihologic: oamenilor li s-a dat de inteles ca aceasta cladire era totusi ceva bun si important, si cu asta au cazut in capcana pe care le-a intins-o Ceausescu cu ideile lui idioate si grandioase. Parlamentul ar fi trebuit sa fie intr-o cladire normala, functionala si modesta. Nu mai traim in vremurile lui Ludovic al XIV-lea. Ar fi fost bine ca autoritatile si partidele politice sa-si dea seama ca nu trebuie sa mute Parlamentul la Casa Poporului si ar fi trebuit sa aloce niste bani ca sa se modifice cladirea. La mijlocul anilor ‘90 s-a organizat un concurs, dar modificarea cladirii s-a considerat a fi prea scumpa. In orice caz, odata ce s-a ajuns atat de departe, cred ca a fost o miscare buna sa se faca muzeul in contrapartida. E bine ca o parte din cladire a fost schimbata radical si ca acolo se tin expozitii amuzante si ciudate. Multi dintre prietenii mei nu au inteles bine asta si au fost foarte suparati. Ii inteleg, dar ar fi trebuit sa se supere mai devreme si sa actioneze mult mai puternic impotriva instalarii Parlamentului in Casa Poporului, desi era poate in afara domeniului lor de activitate sau de interes. Ar fi trebuit sa existe o mare miscare de protest, dar nu a fost cazul. Organizarea muzeului in aceasta cladire a fost o miscare buna. Pana la urma, unii dintre cei mai buni cunoscatori din domeniu sunt implicati si fac expozitii acolo. Se consuma multi bani si energie, dar cred ca merita sa sustinem muzeul.
GDS, factor de insanatosire a societatii
Care credeti ca sunt personalitatile care au jucat un rol important in dezvoltarea Romaniei din 1989 incoace?
Cred ca sunt practic toti in Grupul pentru Dialog Social, in afara poate de cativa oameni mai tineri. Acum exista o noua generatie care preia controlul. Chiar dupa ‘89, in CPUN stateau alaturi Plesu, Mariana Celac, Mircea Dinescu, Nica Leon. Era foarte incitant sa-i vezi pe acesti oameni in pozitii importante, in Parlament. Majoritatea celor care au jucat un rol in insanatosirea Romaniei si a societatii romanesti pot fi gasiti in Grupul pentru Dialog Social. Multi dintre ei joaca in continuare un rol important. Comentariile pe care Andrei Plesu si Gabriel Liiceanu le-au facut de-a lungul anilor, la televiziune, in ziare sau in saptamanale si comentariile foarte caustice ale lui Mircea Dinescu au fost factori foarte importanti. Si implicarea continua a Doinei Cornea sau a comentatorilor economici ca Ilie Serbanescu. Stiu ca GDS a trecut prin perioade foarte dificile, a avut probleme interne, si-a pierdut din importanta si din prestigiu ca grup. Dar sunt multumit sa vad ca GDS exista in continuare. A jucat un rol foarte important la inceput, in primii ani. Atunci era un forum unde se intalneau reprezentantii societatii civile cu cei de la putere, aveau un dialog, dezbateau probleme, se certau. Un aspect general care ma deranjeaza mereu in Romania este lipsa de capacitate a partilor adverse de a comunica, de a colabora macar prin discutii.
Cred ca oamenii care au condus dezvoltarea morala si intelectuala a Romaniei in prima perioada de dupa revolutie deja imbatranesc si se retrag, desi multi dintre cei mai proeminenti sunt din fericire inca in preajma si isi fac cunoscute opiniile. Exista si o noua generatie de oameni, care in 1989 erau tineri, studenti, care preiau functii importante. Este un fenomen vizibil in multe domenii, probabil in curand si in cel politic. Cred ca Romania, ca oricare alta tara, are oameni mai talentati si mai putin talentati, bine intentionati si mai putin bine intentionati. Dar, in ciuda emigrarii si a exodului de creiere, Romaniei nu ii lipsesc oamenii inteligenti, bine intentionati si energici.
Ati spus ca Romania face acum mai multe progrese decat a facut vreodata.
Are mai multe oportunitati acum, avand la conducere oameni foarte puternici, ca presedintele si ministrul Justitiei. Cu astfel de oameni, si sunt cu siguranta mai multi, oportunitatile de a rezolva intr-un mod fericit problemele dificile cu care Romania se confrunta si e fortata sa se confrunte de catre UE sunt mai mari ca niciodata.
Credeti ca Romania e pregatita sa intre in Uniunea Europeana la 1 ianuarie 2007?
Da, cred ca da. E discutabil daca toate conditiile vor fi indeplinite, dar spiritual Romania este acum gata. Ma indoiesc ca, dupa integrarea din 2007, toti cei care lucreaza pentru o societate sanatoasa se vor opri si vor face pentru cativa ani o pauza. Va fi o incurajare, nu numai din punct de vedere financiar, si o recunoastere a faptului ca acum sunt cele mai bune oportunitati pentru a se ocupa de problemele importante: cunoasterea trecutului, deschiderea arhivelor si lupta impotriva coruptiei.
IRIR are vointa si energia de a continua
Sa vorbim acum putin despre IRIR. Institutul a avut in ultima vreme probleme financiare si la nivel de personal. Ce se va intampla de acum inainte?
Amandoua aceste aspecte pe care le-ati mentionat sunt expresii, consecinte a ceea ce am discutat mai devreme: indisponibilitatea pe plan financiar si incapacitatea surselor de aici si din alte tari de a recunoaste ca e esential sa ajungi sa-ti cunosti trecutul recent. Cu un trecut recent foarte inegal ca cel al Romaniei, este si mai important sa-l cunosti si sa ajungi sa intelegi ce s-a intamplat. Acest aspect este direct legat de problema in relatiile interumane din Institut. Oamenii de acolo nu au mereu intelepciunea de a aprecia ce sunt sau ce fac altii. Ei s-au reunit in acelasi scop, ca sa ajunga sa cunoasca si sa descrie trecutul recent si sa intre in probleme dificile si sensibile ale acestuia - Securitatea, cum era posibil ca aceasta sa aiba atata succes, pogromurile impotriva evreilor, antisemitismul in Romania, de ce democratia e un concept atat de dificil si de prost inteles in Romania. Toate acestea trebuie abordate si sunt abordate intr-o anumita masura, dar nu destul. Adesea, cei care se concentreaza pe comunism nu inteleg ca se poate face ceva pentru ridicarea discursului teoretic despre istorie la un nivel mai inalt, iar ei trebuie sa joace un rol in comunitatea istorica internationala. Si viceversa: unii nu au suficienta apreciere pentru nevoia de a sapa si de a deschide arhivele. Acestea sunt doua dintre aspectele principale ale problemelor IRIR: nu aveam bani si aveam un personal care se certa. Exista acum posibilitatea de asociere cu Institutul pentru Investigarea Crimelor Comunismului si speram ca aceasta sa-i dea IRIR un nou imbold, macar pentru ca ne vom face mai putine griji pentru a plati chiria sau salariile. Putem sa atragem, pe baza de proiecte, niste bani pentru a continua activitatea institutului. Odata IRIR avea o reputatie considerabila, datorita celor implicati. E bine ca personalul a reusit sa mentina Institutul in viata. Efortul de asociere cu Facultatea de Stiinte Politice, care pare sa se fi impotmolit pentru moment, nu e pierdut de tot. Cred ca avem dreptate sa profitam de ocazia, pe care ne-o ofera celalalt institut, de a supravietui si de a ne insanatosi. La IRIR s-au facut studii si carti importante, s-au tinut conferinte si s-au realizat contacte. Acum, pentru o vreme, trebuie sa ne hotaram de ce avem nevoie si sa ne comportam putin mai intelept si cred ca putem continua. Suntem in legatura cu istorici buni, avem un consiliu excelent. Vointa si energia de a continua si de a atinge rezultate bune ar trebui sa fie hranita.
Interviu realizat de Maria Bercea